مرتضی معتمد : آماده خرید حمایتی یا تضمینی لیموترش هرمزگان هستیم

هرمزبان – مرتضی معتمد معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: در صورت موافقت شورای قیمت ‌ذرای، سازمان تعاون روستایی آمادگی کامل جهت خرید حمایتی یا تضمینی لیموترش دارد.

مرتضی معتمد صبح امروز (نهم مردادماه) در حاشیه سفره دو روزه خود به هرمزگان به‌منظور بررسی وضعیت بازار لیموی میناب و رودان اظهار کرد: برای کمک به باغداران منطقه و با نگاه حمایت از آنان به این دو شهرستان آمده و پس از بررسی و مشورت با کشاورزان و مسئولان محلی،امیدواریم که بتوانیم در جهت رفع دغدغه های آنان گام برداریم.

وی بیان کرد: شرایط عرضه و تقاضا در قیمت یک محصول بسیار حائز اهمیت است و می‌بایست با نگاه تجاری سازی و تولید محصول باکیفیت و صادراتی و همچنین رعایت الگوی کشت و تراکم درختان در سطح هکتار، در جهت تولید محصول اقتصادی تلاش کرد.

معتمد خاطرنشان کرد: سازمان تعاون روستایی و شبکه اتحادیه‌های آن، همواره در کنار کشاورز بوده و امیدواریم با بررسی همه جانبه مشکلات کشاورزان منطقه، بتوان در جهت حمایت از این قشر زحمتکش اقدام مناسب انجام دهیم.

وی تصریح کرد: در شرایطی که بازار دچار افت قیمت شده و قیمت بازار از قیمت تمام شده کمتر باشد دولت بر اساس قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مکلف است قیمت تمام شده برخی از اقلام محصولات اساسی را تضمین و به کشاورزان بپردازد.

معتمد با اشاره به قیمت فعلی لیموترش افزود: با توجه به گران شدن مکرر نهاده های کشاورزی این قیمت تکاپوی هزینه‌های تولیدکنندگان را نمی‌دهد به ناچار باید برای رفع این مشکل از باغداران حمایت کرد.

مدیر تعاون روستایی استان هرمزگان نیز در این جلسه افزود: ما آمادگی کامل برای خرید حمایتی محصول لیموترش را داریم تا در صورت تصویب قیمت از سوی وزارت جهادکشاورزی، مراکز خرید تعاونی های روستایی را تجهیز و آماده دریافت این محصول کنیم.

عیسی برخورداری پور بیان کرد: با توجه به تجربه خرید لیموترش در سال‌های گذشته در جهت حمایت از کشاورزان، برای سال جاری نیز این آمادگی وجود دارد تا به سرعت، این مراکز را برای تحویل گرفتن لیموترش باغداران برپا کنیم.

در ادامه عبدالرضا سالاری، فرماندار شهرستان رودان اظهار کرد: کشاورزان و باغداران به مانند سال‌های گذشته انتظار حمایت دولت در قالب خریدهای توافقی و یا حمایتی را دارند زیرا شغل اغلب مردم منطقه، کشاورزی و باغداری است و لیموی رودان و میناب یک محصول اصلی و عمده در این مناطق است.

امام جمعه توکهور و هشتبندی نیز با بیان مشکلات موجود در بازاررسانی و شبکه توزیع محصولات کشاورزی گفت: محصول لیموترش، بجز در چند استان جنوبی، در استان‌های دیگر کشت نمی‌شود و باتوجه به نیاز کشور، می‌بایست برنامه ریزی لازم برای اقتصادی سازی این محصول با کشت ارقام تجاری و گسترش صنایع پس از تولید انجام شود.

حجت‌الاسلام حسین جهانگیری بیان کرد: تشکیل اتحادیه‌های مردمی برای شبکه بازاررسانی و همچنین ترویج فواید استفاده از آبلیموی طبیعی به جای آبلیموهای صنعتی،از ضروریات در حوزه اقتصادی کردن این محصول کشاورزی است

فراز امیری مدیرجهاد کشاورزی شهرستان رودان گفت: ما در چرخه تولید مشکلی نداریم اما در چرخه توزیع لیمو با مشکلات اساسی مواجهیم و در این میان سود هنگفتی متوجه دلالان می شود و سالانه حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزارتن لیموترش در شهرستان رودان تولید می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درباره تحریریه خبر هرمزگان

رسالت تحریریه خبر هرمزگان پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان، گردآوری اخبار استان هرمزگان از منابع متنوع و معتبر و ارائه آن به خوانندگان گرامی است. چنانچه تمایل دارید اخبار فعالیت های شما در استان پوشش داده شود کافی است از طریق راه های ذکر شده در صفحه «تماس با ما» با تحریریه خبر در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید