موافق افزایش بی‌رویه قیمت‌ها انجمن نیست/گردش مالی ۶.۵ میلیارد دلاری لوازم خانگی

هرمزبان – عباس هاشمی گفت: ۳۵ درصد کالاها در بازار خارجی و قاچاق است و بخش دیگر واردات قانونی دارند که از طریق ته‌لنجی، پیله‌وری، مناطق آزاد و غیره واردکشور می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان ،دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی موج مبنی بر نوسات قیمت دلار و تاثیر مستقیم این صنعت گفت:با وجود افزایش قیمت مواد اولیه، عرضه ناکافی برخی مواد در بورس، تهیه ۳۰ تا ۵۰ درصد اقلام مورد نیاز تولیدکنندگان از بازار آزاد، افزایش هزینه‌های حمل و نقل، مباحث پیمان‌کاری و غیره، بسیاری شرکت‌ها درخواست افزایش قیمت برای تولیدات خود داده‌اند.با این حال انجمن موافق افزایش بی‌رویه قیمت‌ها نیست، بلکه باید اجازه داد که مکانیسم عرضه و تقاضا قیمت‌ها را متعادل کند.

عباس هاشمی در نشست خبری امروز با بیان اینکه در سال‌های گذشته شاهد تحلیل رفتن قدرت خرید مردم به دلیل تورم بودیم و در این شرایط، افزایش قیمت لوازم‌خانگی کمکی به خروج این صنعت و بازار آن از رکود نمی‌کند، افزود:وزیر صمت در سخنرانی‌های خود تاکید کرده که مخالف قیمت‌گذاری دستوری است و باید ساز و کار مناسب آن نیز طراحی شود.

وی افزود: وضعیت کشور ما طبق آمارهای جهانی در شاخص‌های کسب و کار، حکمرانی مطلوب، رشد سرمایه‌گذاری‌های مولد رتبه‌بندی شده و جایگاه جهانی ‌مشخص است اما وضعیت ما در این شاخص‌ها وضعیت خوبی ندارد، لذا باید آسیب‌شناسی و هدفگذاری کنیم.

به گفته این مقام مسوول اندازه بازار لوازم خانگی در سال ۲۰۲۲ حدود ۵۹۰ میلیارد دلار بوده است که براساس برآوردهای انجام شده ۳۶۰ میلیارد دلار آن مربوط به لوازم خانگی بزرگ بوده است این در حالی است که میانگین رشد اقتصادی دنیا ۷ درصد است لذا پیش بینی می شود که اندازه بازار لوازم خانگی در سال ۲۰۲۶ به ۸۰۰ میلیارد دلار برسد بنابراین ما باید برای دستیابی به سهم خودمان از این بازار برنامه‌ریزی کنیم.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران ادامه داد: گردش بازار لوازم خانگی داخلی نیز با توجه به تکثر محصولات سالانه بین ۶ تا ۶.۵ میلیارد دلار است که ۲.۵ میلیارد دلار آن مربوط به لوازم خانگی حجیم است.

وی اظهار داشت: برای کیفی کردن تولیدات و رقابتی شدن آنها یکسری سیاست‌ها باید اعمال شود به عنوان مثال در برخی گروه‌کالایی مزیت بالایی داریم اما در برخی‌ها مزیت پایینی داریم لذا باید بر اساس سیاست‌گذاری و هدف‌گذاری عمل کنیم تا با سیاست‌های جهانی پیش رویم.

 ۳۵ درصد از کالاهای موجود در بازار خارجی هستند

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در رابطه با میزان قاچاق در بازار لوازم‌خانگی بیان داشت: در این خصوص نیز به طور قطع نمی‌توان درصدی را اعلام کرد اما حدود 35 درصد از کالاهای موجود در بازار خارجی است که بخشی از آن از طریق واردات قانونی مانند کوله‌بری و رویه‌های مجاز وارد می‌شود و بخشی هم به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

وی در رابطه با قیمت لوازم‌خانگی اظهار داشت:‌ قیمت نهاده‌ها و مواداولیه افزایش یافته است و به اندازه کافی مواد اولیه در بورس عرضه نمی‌شود که این موضوع به معضلی برای تولیدکنندگان تبدیل شده در نتیجه 30 تا 40 درصد مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان لوازم خانگی از بازار آزاد تأمین می‌شود، بنابراین ضمن اینکه انجمن موافق افزایش بی رویه قیمت‌ها نیست و معتقد است که مکانیزم عرضه و تقاضا باید بازار را به تعادل برساند، اما با این وجود‌ 5 ماه است که درخواست افزایش قیمت توسط تولیدکنندگان به سازمان حمایت داده شده است که پاسخی نیز برای آن دریافت نشده است.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران همچنین از برگزاری بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی لوازم‌خانگی (هامکس) توسط این انجمن و اخذ مجوز آن از سازمان توسعه تجارت خبر داد که آبان‌امسال در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری موج

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید