خبر فوری

ساناز رمجی: هنر “جَهله‌سازی” میناب در آستانه فراموشی است

هرمزبان – عاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان گفت: هنر چندین هزار ساله جهله‌سازی میناب به علت تعداد اندک فعالان، در معرض خطر فراموشی قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان  به نقل از ایرنا ، ساناز رمجی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون تنها چند نفر از خانواده رحیمی در شهرستان میناب به جهله‌سازی اشتغال دارند که در صورت از دست رفتن آنان این هنر فراموش خواهد شد.

وی ادامه داد: تلاش شده با برگزاری کارگاه‌های آموزشی هنر جهله‌سازی میناب را از خطر فراموشی رهاند و امید می‌رود این گونه فعالیت‌ها موثر باشد.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان اضافه کرد: همچنین میز تخصصی سفال به این استان تعلق دارد و جهله‌سازی هم بخشی از سفال‌گری است که باید برای حفظ آن تلاش کنیم و امیدواریم بتوانیم برنامه‌های آموزشی مرتبط با این هنر را همچون سال‌های گذشته به پیش ببریم.

کوزه سفالی که در اصطلاح محلی به آن جهله گفته می شود، یکی از صنایع دستی استان هرمزگان است که از این وسیله برای خنک نگه داشتن آب آشامیدنی استفاده می‌شود.

اکنون جهله‌سازی تنها در روستای شَهوار میناب انجام می‌شود و براساس برخی اطلاعات منتشره قدمت این هنر به سه تا ۶ هزار سال قبل می‌رسد.

انتهای پیام/

درباره تحریریه خبر هرمزگان

رسالت تحریریه خبر هرمزگان پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان، گردآوری اخبار استان هرمزگان از منابع متنوع و معتبر و ارائه آن به خوانندگان گرامی است. چنانچه تمایل دارید اخبار فعالیت های شما در استان پوشش داده شود کافی است از طریق راه های ذکر شده در صفحه «تماس با ما» با تحریریه خبر در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید