خبر فوری
حسین رنجبر اقدم: در استان هرمزگان نخلستان ها، مرکبات و گلخانه ها دچار آسیب شده

حسین رنجبر اقدم: در استان هرمزگان نخلستان ها، مرکبات و گلخانه ها دچار آسیب شده

هرمزبان – حسین رنجبر اقدم معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان حفظ نباتات گفت: در استان هرمزگان نخلستان ها، مرکبات و گلخانه ها دچار آسیب شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از ایرنا ، حسین رنجبر اقدم روز چهارشنبه در نشست نخستین قرارگاه مقابله با مهاجمان زیستی جنوب‌شرق کشور در کرمان با هدف پیشگیری و کنترل آفات کشاورزی افزود: اگر به اینگونه قرارگاه ها پرداخته نشود و جایگاه ویژه ای به آنها ندهیم به طور قطع در سال های آینده نه تنها نمی توانیم در مسیر حفظ امنیت غذایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی تبیین فرمودند گام برداریم بلکه اگر سهل انگاری کنیم باوجود ظرفیت های بالا در تولید و صادرات به نان شبمان هم محتاج می شویم.

وی اظهارداشت: در استان هرمزگان نخلستان ها، مرکبات و گلخانه ها دچار آسیب شده و در همان محصولاتی که مزیت نسبی داریم و برنامه اقتصادی کشاورزی را بر روی این محصولات متمرکز کرده ایم دچار مشکل شده ایم؛ آیا همه اینها اتفاقی است؟ قاطعانه اعلام می کنم هیچ چیز اتفاقی نیست و کاملا برنامه ریزی شده است لذا ما نیز باید در مقابل این تهدیدها عالمانه و مدبرانه برخورد کنیم.

رییس سازمان حفظ نباتات با اشاره به معاونت های “قرنطینه و بهداشت” و “کنترل” در بدنه این سازمان اظهارداشت: اولین مانع برای جلوگیری از ورود آفات به کشور موضوع مهم قرنطینه است که شاید به این اصل خوب نپرداخته ایم و اکنون نیاز به ایجاد چنین قرارگاه هایی پیدا کرده ایم.

وی با اشاره به رقبای اقتصادی و کشورهای متخاصم با برنامه های خاص و هدفمند که محصولات خاص و راهبردی ما را مورد حمله قرار می دهند گفت: اگر غفلت کنیم زمانی به خود می آییم که کل کشور آلوده شده و مشکلات روزبه روز توسعه پیدا کرده اند.

رنجبر اقدم تصریح کرد: در شرایط فعلی لازم است تمامی دستگاه های اجرایی که در کشور صاحب قدرت، برنامه و نفوذ هستند در راستای مقابله با آفات زیستی وارد عمل شوند.

وی افزود: وجود سوسک سرخرطومی حنایی در برخی نخلستان های استان کرمان موجب نگاه ویژه وزارت جهاد کشاورزی به این استان شده و شاید همین موضوع باعث شود که رویکرد خودمان را در مقابله با تهدیدهای زیستی بازنگری کنیم و موجب شود در آینده شاهد مخاطرات مشابه و بیشتری نباشیم که باید این را به فال نیک بگیریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: مشکلات ما بسیار بیشتر از سوسک سرخرطومی حنایی خرماست که خیلی از آنها شناخته شده و برخی ناشناخته هستند؛ اگر داستان تک تک این آفات را بخواهیم بازگو کنیم کاملا متوجه خواهید شد دشمن با برنامه وارد عمل شده است.

مهاجمی زیستی با اسم کرونای گیاهی

وی ادامه داد: زمانی که در عرصه های اقتصادی می توانیم عرض اندام کنیم و برنامه جهاد کشاورزی در حوزه توسعه کشت های گلخانه در حال ادامه توسعه است یک دفعه در کشور یک بیماری ویروسی شیوع پیدا کرد و محصولات استراتژیکی را هدف قرار داد که در زبان گیاه پزشکی به آن کرونای گیاهی گفته می شود.

رنجبر اقدم با اشاره به اینکه مشکلات کرونا در حوزه گیاهی بسیار پیچیده تر از دنیای انسانی است افزود: گیاهان از تنوع زیادی برخوردار هستند و این تنوع ظرفیت پذیرش مهاجمان و عوامل خسارت‌زا را دوچندان می کند.

وی با بیان اینکه بیشترین مهاجمان زیستی در استان های جنوبی وجود دارند زیرا بیشترین مرز آبی بدون کنترل را در این مناطق داریم افزود: مهاجمان زیستی عمدی، سهوی یا با اهداف سیاسی وارد کشور می شوند و کشور را مورد مخاطره قرار می دهند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: سال ۱۴۰۰ یک ویروس وارد کشور شد و آن سال هیچ کشوری روی محموله های صادراتی ما به مناطق دیگر هیچ مشکلی نداشت اما اکنون غالب محموله هایی که میزبان این ویروس هستند به هر کشوری صادر می شوند بلافاصله برای ما اخطار می آید و این در شرایطی بود که ما برای توسعه گلخانه ها در کشور در حال برنامه ریزی بودیم.

رنجبر اقدم با تشکر از استانداری کرمان به دلیل ممنوع کردن جابه جایی پاجوش های نخل ها بدون مجوز جهاد کشاورزی افزود: متاسفانه سوسک سرخرطومی حنایی به دلیل غفلت ها در مسائل قرنطینه ای و فنی تا هر جایی که توانسته توسعه پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه ضعف مراقبت ها در قرنطینه یک ضعف قانونی است و خلاءهای قانونی در برخی مواقع دست ما را می بندند گفت: ما انتظار داریم با ایجاد این قرارگاه ها بتوانیم خلاءهای قانونی را نیز مرتفع کنیم.

به گزارش ایرنا نخستین قرارگاه مقابله با مهاجمان زیستی جنوب‌شرق کشور صبح روز چهارشنبه با هدف پیشگیری و کنترل آفات کشاورزی با حضور جمعی از مسئولان کشوری و چند استان در کرمان افتتاح شد.

انتهای پیام/

درباره تحریریه خبر هرمزگان

رسالت تحریریه خبر هرمزگان پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان، گردآوری اخبار استان هرمزگان از منابع متنوع و معتبر و ارائه آن به خوانندگان گرامی است. چنانچه تمایل دارید اخبار فعالیت های شما در استان پوشش داده شود کافی است از طریق راه های ذکر شده در صفحه «تماس با ما» با تحریریه خبر در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید