خبر فوری

محمد رضا شیخ زاده : سالانه بیش‌از ۱۹۸ هزار تن انواع خرما در استان هرمزگان تولید می شود

هرمزبان – محمد رضا شیخ زاده سرپرست باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت : سالانه بیش‌از ۱۹۸ هزار تن انواع خرما در استان هرمزگان تولید می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از ایرنا ، محمد رضا شیخ زاده روز یکشنبه در حاشیه عملیات گرده افشانی نخلستان‌های هرمزگان اظهار کرد: گرده ‌افشانی خرما از مهم‌ترین فعالیت‌ها برای تولید خرمای مرغوب و اقتصادی بوده و هم‌اکنون درحال انجام است و تا نیمه فروردین ماه سال آینده ادامه دارد.

وی بیان کرد: گرده‌افشانی نخلستان‌ها بیشتر به صورت سنتی و دستی و به شکل گذاشتن گرده نر بین خوشه‌های ماده انجام می‌شود.

سرپرست امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان همچنین با تاکید بر تولید سالانه بیش‌از ۱۹۸ هزار تن انواع خرما در این استان تصریح کرد: خرمای هرمزگان علاوه‌بر مصرف داخلی به سایر کشورهای همسایه و آسیای میانه و اروپا صادر می‌شود.

شیخ زاده یادآور شد: پیارم، خاصویی، برحی، زاهدی، خنیزی، مرداسنگ، مضافتی و کریته از مهم ترین خرمای کشت شده در استان هرمزگان است.

گفتنی است؛ گرده افشانی ازحساس ترین کارهای نخلداری است که نقش مهمی در افزایش کمیت و کیفیت محصول دارد. گرده افشانی نخلستان ها به صورت سنتی و صنعتی صورت می گیرد که در استان هرمزگان استفاده از روش سنتی با استفاده از نیروی انسانی ماهر معمول است.

روش گرده افشانی مکانیکی نیز از دستگاه گرده افشان استفاده می شود که این روش از مزایایی همچون نیاز نداشتن به صعود از درختان خرما، کاهش هزینه، کاهش میزان گرده و راندمان بالا برخوردار است.

گرده افشانی نخلستان های هرمزگان از اواخر بهمن ماه از مناطق شرقی استان در شهرستان میناب آغاز و اواخر فرودین ماه و یا نیمه اردیبهشت ماه سال بعد با گرده افشانی نخلستان های شهرستان حاجی آباد در شمال بندرعباس پایان می یابد.

در اسفند هرسال، صدها کارگر حرفه ای با بالا رفتن از نخل ها و گذاشتن تعدادی شاخه «نخل نر» حاوی گرده (تهیه شده از قبل) داخل خوشه های ماده به گردافشانی به لهجه محلی «هیوار»، «هوار» یا «ایوار» نخلستان ها کمک می کنند که هر درخت نخل نر، گرده بیش از ۵۰ درخت ماده را تامین می کند.

در هرمزگان نزدیک به ۵۲گونه نخل خرما وجود دارد که پیارم، مجول، خاصویی، خنیزی، کریته، برهی، زاهدی، مرداسنگ، توری و همچنین دیری از ارقام درجه یک و مرغوب استان هستند.

استان هرمزگان رتبه سوم سطح زیر کشت نخلستان و رتبه چهارم تولید خرما را در کشور دارد.
انتهای پیام/

درباره تحریریه خبر هرمزگان

رسالت تحریریه خبر هرمزگان پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان، گردآوری اخبار استان هرمزگان از منابع متنوع و معتبر و ارائه آن به خوانندگان گرامی است. چنانچه تمایل دارید اخبار فعالیت های شما در استان پوشش داده شود کافی است از طریق راه های ذکر شده در صفحه «تماس با ما» با تحریریه خبر در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید