خبر فوری

اعتیاد ریشه بسیاری از جرائم معضلات اجتماعی است

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، عبدالرضا رحمانی فضلی ظهر امروز در نشست اعضای کارگروه اجتماعی استان مرکزی با اشاره به اهمیت موضوع آسیب‌های اجتماعی و با تأکیدات مقام معظم رهبری نسبت به این موضوع و پیگیری جدی آن در دولت یازدهم اظهار کرد: اصلی‌ترین موضوعاتی که مورد توجه و تاکید مقام معظم رهبری است آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد و مواد مخدر، حاشیه نشینی، طلاق و مفاسد اجتماعی است که در این زمینه تاکنون 4 جلسه در سطح کلان تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه در این زمینه تمامی دستگاه‌های اجرایی باید همکاری و تعامل داشته باشند، افزود: در جلسات برگزار شده در زمینه آسیب‌های اجتماعی با سران قوا و دستگاه‌های مسئول این موارد به عنوان دغدغه‌های نظام و مقام معظم رهبری با جدیت و به صورت کارشناسانه پیگیر و دنبال شده است.

وزیر کشور با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و اینکه موضوع آسیب‌های اجتماعی 20 سال با تأخیر مورد توجه قرار گرفته، ادامه داد: بی‌شک یکی از این آسیب‌های اجتماعی مهم تحت عنوان اعتیاد است که می‌توان گفت ریشه بسیاری از جرایم در این پدیده و معضل اجتماعی است.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: از میزان 33 درصد سرقت در استان مرکزی حدود 75 تا 80 درصد سرقت‌ها توسط معتادان به مواد مخدر انجام می‌شود، این در حالی است که با تقسیم کار و همکاری و تعامل بین تمامی دستگاه‌ها به طور یقین می‌توان اقدامات بسیار خوب و تأثیرگذاری در زمینه رفع این بلای خانمان سوز صورت داد، البته در این زمینه در کشور و استان‌های مختلف اتفاقات بسیار خوبی تاکنون افتاده است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه ماده 16 و مواد مخدر باید این مسائل در استان مرکزی جدی‌تر پیگیری شود، اضافه کرد: وزارت کشور نیز همکاری لازم را با این استان خواهد داشت در تهران نیز در ابتدای کار برای حدود 500 نفر از معتادان متجاهر ظرفیت ایجاد کردیم که هم‌اکنون این ظرفیت به 12 هزار نفر افزایش یافته است، همچنین در مراکز ماده 16 در تهران هم‌اکنون 8 هزار نفر در حال درمان هستند که تا عید نوروز این ظرفیت را به 12 هزار نفر خواهیم رساند.

وزیر کشور بیان کرد: اقدامات در زمینه پیشگیری و مقابله با اعتیاد یک کار حجمی است که نیازمند مشارکت همه بخش‌ها و اجتماعی کردن این مهم است، البته در زمینه مقابله با این معضل اجتماعی سالانه حدود 16 درصد افزایش حجم داشتیم و هم‌اکنون نیز به دنبال تأمین منابع در زمینه مقابله با این معضل در مناطق مرزی به منظور شناسایی کانون‌ها و نقاط اصلی هستیم که مقام معظم رهبری نیز از این روند حمایت کرده‌اند.

رحمانی فضلی اظهار کرد: 80 درصد درمان در حوزه اعتیاد توسط مردم و NGO‌ها انجام می‌شود و این گویای آن است که سیاست دولت اجتماعی کردن آسیب‌های اجتماعی به ویژه مواد مخدر به منظور رفع این معضل است، البته تا رسیدن به هدف اصلی و رفع کامل این معضل و آسیب‌های اجتماعی فاصله زیادی است، این در حالی است که هم‌اکنون شیوع شناسی در ایران 50 درصد شیوع شناسی در دنیا است.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای دیگر مانند افغانستان تولید و توزیع مواد مخدر به دلیل دارا بودن صرفه اقتصادی دارای اولویت و جایگاه بسیار مهم و ویژه‌ای است، افزود: در کشور افغانستان تولید مواد مخدر بالای 6 هزار تن است، که دشمنان با تبلیغات و سرمایه گذاری به دنبال افزایش این مهم هستند که می‌طلبد در این زمینه فرهنگ سازی از خانواده، مدرسه، دانشگاه، محله‌ها و محیط کارگری با جدیت پیگیری و دنبال شود.

وزیر کشور تصریح کرد: بهترین راه حل مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد، پیشگیری است، زیرا در صورت ابتلای فرد به مصرف مواد مخدر و ترک اعتیاد به بهترین روش‌ها تنها 20 درصد معتادان می‌مانند و 80 درصد مجدداً به سمت اعتیاد باز می‌گردند.

رحمانی فضلی ادامه داد: با توجه به اینکه بیشترین جرایم ریشه در اعتیاد دارد باید در تدوین و تصویب سند راهبردی آسیب‌های اجتماعی و توزیع برش استانی گام برداشته شود تا شاهد کاهش جرایم در این حوزه و حوزه‌های مختلف دیگر باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به امنیت نظامی و اجتماعی به عنوان یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه‌های دولت، گفت: در این زمینه خوشبختانه در شرایط و وضعیت بسیار خوب و مطلوبی هستیم و ایران حرف اول را در حوزه امنیت در منطقه می‌زند.

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت وجود نشاط سیاسی در کشور در زمینه انتخابات پیش رو بیان کرد: در این زمینه دولت به دنبال ایجاد آرامش در جامعه است این در حالی است که رشد و بلوغ سیاسیون، مردم و جامعه به گونه‌ای است که هم‌اکنون در حوزه سیاست داخلی مشکلی وجود ندارد.

رحمانی فضلی اظهار کرد: در حوزه سیاست اجتماعی در داخل وحدت و انسجام دارای اهمیت است و با توجه به وجود اقوام، نژاد، قومیت و تفکرات متفاوت در جامعه فضا باید به گونه‌ای باشد که این تفاوت و اختلاف سلیقه‌ها در جامعه ایجاد تفرقه نکند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اولویت دادن دولت در توزیع منابع به مناطق محروم و عقب افتاده افزود: در برنامه ششم توسعه دولت در این زمینه 6 هزار میلیارد تومان را به این مناطق تخصیص داده و همچنین برای مناطق مرزی نیز به دنبال تخصیص بودجه است.

وزیر کشور ادامه داد: این عدم توازن در کشور در حوزه منابع به دلیل برنامه‌ریزی‌های غلط است که از ابتدای انقلاب تاکنون صورت گرفته و مشکلاتی را برای روستاها و مناطق کوچک ایجاد کرده است.

رحمانی فضلی خاطر نشان کرد: در عرصه سیاست‌های خارجی دولت به دنبال احقاق حق ایران و برداشتن نگاه‌های تحقیرگونه از کشور است و در این زمینه گام‌های بسیار خوبی را با برجام برداشته و هم‌اکنون خوشبختانه شاهد رشد اقتصادی 7 درصدی و کاهش 10 درصدی تورم در کشور هستیم.

وی اضافه کرد: علی‌رغم انباشتگی مشکلات و مسائل در مسیر روشن و مشخصی در حال حرکت هستیم و در این زمینه تمامی دستگاه‌ها باید همکاری داشته باشند تا بتوانیم روز به روز در مسیر توسعه، رشد و پیشرفت به ویژه کاهش آسیب‌های اجتماعی گام برداریم.

وزیر کشور با اشاره به اینکه در حوزه آسیب‌های اجتماعی سه محور اساسی داریم، بیان کرد: تهاجم فرهنگی، تغییرات اجتماعی و سبک زندگی مسائل مهم و اساسی هستند که باید مورد تاکید و توجه قرار گیرند و در این زمینه نیز مقام معظم رهبری نگاه و توجه ویژه‌ای را دارند

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید