خبر فوری

رییس دادگستری : کیش جای امنی برای افراد مجرم و بزهکار نیست

هرمزبان:رییس دادگستری کیش با اعلام اینکه زمان رسیدگی به پرونده های قضایی در سال 93 و 94 کاهش یافته است گفت : کیش جای امنی برای افراد مجرم و بزهکار نیست

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان،محمد شنبه زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت هفته قوه قضاییه ؛ بحث پیشگیری در جرایم اقتصادی را مهم دانست و افزود : هر چه در این مبحث نظارت ها را بیشتر کنیم افراد کمتر فرصت سودجویی ، تعرض به مال غیرو بیت المال را پیدا می کنند .

شنبه زاده در مورد دستگیری یاشار.ر ( 35 ساله ) شریک شهرام’ شب پره ‘ و کلاهبردار بین المللی در جزیره کیش گفت : کلاهبرداری به صورت گسترده و بین المللی بوده و حکم وی به صورت نیابتی به ما واصل شد که با تلاش نیروی انتظامی در اوایل تیرماه دستگیر و در اختیار مقامات قضایی تهران قرار گرفت .

وی با تاکید بر اینکه کیش جای امنی برای افراد مجرم و بزهکار نیست افزود : برخی پرونده های نیابتی به کیش ارسال می شود که بیشتر آنها منجر به نتیجه می شود ، دستگاه پلیس امنیتی با هوشیاری لازم مسوولیت خود را بدرستی ایفا می کند، کیش برای شهروندان، جزیره ای امن و برای هنجار شکنان و مجرمان نا امن است .

رییس دادگستری کیش با بیان اینکه کیش نمونه بارزی از امنیت کشور است اظهار داشت : برای داشتن این امنیت پایدار باید همه از دستگاه قضا و نیروی انتظامی گرفته تا مردم با یکدیگرهمکاری داشته باشند و در صورت مشاهده هر گونه مورد مشکوک خلاف قانون و امنیت ،مسوولان قضا و نیروی انتظامی را در جریان بگذارند و مطمئن باشند دستگاه قضا با قانون شکنان و هنجار شکنان برخورد می کند .


*حل معضل اعتیاد نیازمند کار جمعی است

شنبه زاده در مورد اقدامات اخیر پلیس مبارزه با مواد مخدر کیش و دستگیری افراد در این زمینه گفت : با اقدامات صورت گرفته و تلاش نیروی انتظامی و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کشفیاتی صورت گرفته است ، این مواد توسط سوداگران مرگ و به طمع سود بیشتر وارد جزیره می شوند که خوشبختانه با هوشیاری ماموران ،قاچاقچیان به دام می افتند .

وی معضل اعتیاد را موضوعی مهم عنوان کرد و افزود : امروز اعتیاد فراگیراست و نیاز به همکاری سازمان ها و نهادهایی همچون بهزیستی ، آموزش و پرورش ، دانشگاه ها و… با دستگاه قضا دارد .

رییس دادگستری کیش با اشاره به اینکه بروشورهای تبلغیاتی برای پیشگیری از جرایم تهیه از سوی دادگستری هرمزگان تهیه شده است افزود : این موضوع باید ریشه ای مورد توجه قرار گیرد و نیاز است فرهنگ سازی ابتدا از خانواده ، محله ، مدارس ، دانشگاه ها و محیط کار شروع شود .

وی در مورد احکام صادره برای معتادان به مواد مخدر در کیش گفت : با رعایت قانون جدید منع اقامت فرد در جزیره پیش بینی شده و تلاش می شود معتاد وارد جزیره نشود .

شنبه زاده تصریح کرد : طبق ماده 23 قانون مجازات سال 92 مواردی که دادگاه می تواند از ماده استفاده کند، احصا شده و در بحث جرایم مواد مخدر هیچ اغماضی بین کیشوند و غیر کیشوند قائل نیستیم و با پرونده های مواد مخدر برخورد جدی می کنیم .

وی در مورد بکار گیری اتباع خارجی به عنوان نیروی کار و همچنین کارگران ایرانی و بحث سلامت آنان به لحاظ اعتیاد به مواد مخدر نیز گفت : در نشست های انجام شده با مسوولان مصوب شده که این افراد شناسنامه دار شوند .

رییس دادگستری اضافه کرد : کارفرمایان در بکار گیری کارگران دقت لازم را داشته باشند و بر آنها نظارت کنند ، ضروری است که ورود و خروج این افراد به کمپ ها با نظارت انجام شود ، افرادی که بکار گرفته می شوند باید از لحاظ اعتیاد به مواد مخدر آزمایش شده و سالم باشند .

 

* کاهش زمان اطاله دادرسی / عملکرد شوراها مثبت است

وی در مورد عملکرد دستگاه قضا در کیش به ارائه آمار مقایسه ای سال های 92 و 93 و کارآیی مثبت این دستگاه در تسریع رسیدگی به پرونده ها پرداخت و گفت : با توجه به دو هزار و 493 پرونده مانده از سال 92 و نه هزار 121 پرونده ورودی ، هفت هزا ر و 429 پرونده خروجی ، تعداد چهار هزار و 635 پرونده برای سال 93 باقی ماند که عملکرد این سال برای دستگاه قضا یک هزار و 692 امتیاز منفی بود .

شنبه زاده اظهار داشت : به رغم کمبود نیرو و شرایط سخت کار ، با توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و رییس دستگاه قضا ، تمام تلاش خود را برای کاهش اطاله دادرسی انجام داده که آمار سال 93 با عملکرد مثبت یک هزار و 655 امتیازنشان از این موضوع دارد .

وی به آمار سه ماهه اول سال 94 ( اخر خرداد ماه ) با دو هزار و 720 پرونده مانده از سال 93 اشاره کرد و گفت : عملکرد مثبت 260 امتیاز در سه ماه سوم امسال حاکی ازاین موضوع است .

این مقام قاضی تاکید کرد : خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته ، دستگاه قضایی در کیش به سمت و سویی می رود که با وجود کمبود نیرو در کوتاهترین زمان به مسائل و مشکلات مردم رسیدگی شود.

رییس دادگستری کیش به اتخاذ این رویکرد و کاهش رسیدگی به پرونده ها در شورای حل اختلاف اشاره کرد و گفت ، شورای حل اختلاف نهادی مردمی است و پرونده های که از اهمیت قضایی کمتری برخوردار هستند در این شورا رسیدگی می شود ، و پس از آن برای تایید رای نهایی به دادگستری ارجاع داده می شود تا مراحل دادرسی پرونده ها نیزکنترل شود، این شورا توانسته است با رسیدگی به پرونده های مختلف کمک زیادی به دستگاه قضا کند.

وی به ارائه آماری از پرونده های رسیدگی شده در این شورا در سال 92 و 93 پرداخت و گفت : امارها نشان می دهد عملکرد این شورا در سال 92 ، منفی 53 و در سال 93 مثبت 248 بوده است ، آمار سه ماهه اول سال 94 نیز عملکرد مثبت 9 این شورا را در رسیدگی به پرونده ها نشان می دهد .

 

*تلاش برای مکانیزه شدن مراودات با ایجاد دفتر خدمات الکترونیک / کیش را پایلوت زیبایی های انسانی کنیم

این مقام قضایی در مورد برنامه های سال 94 و اقدامات در این راستا به خبرنگار ایرنا گفت : در کنار افزایش پرونده ها و رسیدگی ها ، کاهش نقض آرا نیز داشتیم .

وی به برگزاری نشست های روزانه آموزشی در جزیره و نشست های آموزشی استانی و همفکری در مورد برخی پرونده و ارائه راهکارها در این زمینه اشاره کرد و گفت : با همفکری ها مشکلات به راحتی حل می شود .

شنبه زاده تکریم ارباب رجوع را بسیار مورد توجه قرار داد و گفت : سعی بر این است با جذب نیروی انسانی و گسترش فضای موجود بتوانیم در حداقل زمان به مراجعات مردمی پاسخ دهیم و مردم را منتظر نگذاریم چرا که تکریم ارباب رجوع برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است .

این مقام قضایی به مکانیزه و سیستمی شدن مراودات دستگاه قضا در استان هرمزگان اشاره کرد و گفت : تلاش این است تا با راه اندازی دفتر خدمات الکترونیک درجزیره کیش روند رسیدگی به پروندها سرعت پیدا کند ، زیر ساخت ها نیز انجام شده است .

وی استفاده از خدمات مشاوره با همکاری بهزیستی را یکی دیگر از برنامه ها عنوان کرد و گفت : به دلیل اینکه بحث طلاق خانواده ها را تحت شعاع قرار می دهد از بهزیستی خواستیم تا در این زمینه و در راستای تحکیم بنیان خانواده به ما کمک کند.

این مقام قضایی احیای دادسراها و افزایش شعب حقوقی و کیفری که در قانون نیز پیش بینی شده است را از دیگر اولویت ها قابل پیگیری در سال جاری عنوان کرد .

شنبه زاده در پایان ،جزیره کیش را جزیره ای زیبا خواند و افزود : تلاش کنیم این جزیره پایلوتی برای ‘زیبایی های انسانی’ در کشور باشد ، باید بتوانیم با گذشت و اخلاق نیکو مسائل جزیی را حل و وارد دستگاه قضا نکنیم تا به این طریق شاهد فضایی امن توام با آسایش و آرامش باشیم .

هفته اول تیر ماه به منظور ارج نهادن به مقام والای قضا ، قضاوت و تکریم از مقام شامخ شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی نخستین مسوول دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان هفته قوه قضاییه نامگذاری شده است ./ایرنا

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید