خبر فوری

باید زیرساخت‌های صادراتی در خدمت تولیدگران باشد/ عوارض بندری همچنان چالش صادراتی بشمار می‌رود

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرگزاری فارس از بندرعباس، وحید تهمتن صبح امروز در جمع شماری از فعالان اقتصادی استان هرمزگان اظهار کرد: صادرات فرآیندی متأثر از تولید است و بهبود روابط بین‌المللی به طور مستقیم بر فرآیند صادرات اثرگذار است.

وی با بیان این که مزیت‌های صادراتی ایران در سطح منطقه خلیج فارس مورد توجه جدی قرار نگرفته است، افزود: فرآیندهای صادراتی بر پایه مزیت‌ها شکل می‌گیرند و در حالی که اقلیم و ظرفیت‌های اییران مزیت‌های فراوانی را برای صادرات محصولات مختلف به کشورهای گوناگون از جمله کشورهای پیرامونی را داشته اما از این مسئله غفلت شده است.

رئیس خانه صنعت و معدن هرمزگان، هدف‌گذاری صادراتی را مقوله‌ای بسیار مهم در رشد صادرات یک کشور دانست و عنوان کرد: بسیاری از تولیدکنندگان داخلی برای ایجاد مزیت‌های صادراتی به منظور رقابت با رقبای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به پول و یا حمایت مالی دولت نیاز ندارند بلکه چشم‌انتظار دستوراتی هر چند کوچک اما تأثیرگذار هستند که مسیر صادرات را تسهیل کند.

تهمتن خاطرنشان کرد: به عنوان مثال تعرفه عوارض بندری برای صادرات بسیاری از محصولات تولید شده در داخل بالاست و این یک چالش بر سر راه صادرات بشمار می‌رود چرا که در بسیاری از کشورهای همسایه ایران، این تعرفه به صفر رسیده و رقبای ما توانسته‌اند هزینه تمام‌شده محصولات‌شان را کاهش داده و برای مشتریان جذابیت ایجاد کنند.

وی با تأکید بر ضرورت هدف‌گذاری بازارهای شمال آفریقا از سوی صنعتگران و تولیدکنندگان ایرانی، گفت: بازار کشورهای پیرامونی ایران بیش از 450 میلیون نفر جمعیت دارد و گردش اقتصادی کشورهای اطراف ایران نیز سالانه از 1000 میلیارد دلار فراتر می‌رود و لذا ما نباید از فرصت‌های پیرامونی خودمان غافل باشیم.

رئیس خانه صنعت و معدن هرمزگان تصریح کرد: بهبود شرایط اقتصادی در فضای پسابرجام موجب شده که یک کانتینر که در زمان تحریم‌ها از چین به ایران با هزینه‌ای بیش از 2500 دلار حمل می‌شد اکنون به کمتر از 800 دلار برسد و این‌ها نشانه‌های خوبی است که باید از آن نهایت بهره‌ را برده و برخی گرفتاری‌های خودساخته برای تولید و صادرات کشورمان را از سر راه برداریم.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید