خبر فوری
سد درکاه بشاگرد در مراحل پایانی ساخت قرار دارد

سد درکاه بشاگرد در مراحل پایانی ساخت قرار دارد

هرمزبان – جمشید عیدانی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان گفت: سد درکاه بشاگرد در در نزدیکی شهر گوهران احداث شده و در مراحل پایانی ساخت قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از خبرآنلاین، جمشید عیدانی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان گفت: سد درکاه در نزدیکی شهر گوهران و روستای درکاه احداث شده ، نوع سازه این سد بتنی – وزنی با مغزه سنگی است و حجم سد نیز یک میلیون متر مکعب بوده و ارتفاع آن از بستر 28 متر و ارتفاع طول و عرض تاج سد نیز به ترتیب 85 و 3 متر می باشد.

جمشید عیدانی توضیح داد: روستای درکاه با حدود 200 خانوار جمعیت در شمالی ترین و مرتفع ترین بخش حوزه آبریز جگین واقع شده است.

این ویژگی جغرافیایی سبب شده که بارندگی در این منطقه نسبت به سایر مناطق بشاگرد شدت بیشتری داشته و حتی در فصل تابستان نیز شاهد بارندگی باشیم. عدم قدرت کافی زمین در نگهداشت رطوبت، شیب تند اراضی منطقه و همچنین نبود ساز و کار مناسب جهت ذخیره این بارش ها سبب شده رواناب حاصله به صورت جریان سیلابی مخرب در مدت زمان کوتاهی و بدون استفاده از منطقه خارج شود.

وی ادامه داد: با ساخت این سد ضمن جلوگیری از ورود رسوبات به مخزن سد جگین و افزایش عمر مفید این سد می توان با جمع آوری سیلابهای مسیل درکاه و توزیع آن، منبع آب شرب مناسب و پایدار برای روستاهای پایین دست آن تامین نمود.

جمشید عیدانی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان در پایان در خصوص دیگر مزایای این سد گفت: محرومیت زدایی از روستاهای کم برخوردار شهرستان بشاگرد از طریق تأمین آب شرب و کشاورزی روستاهای درکاه، تج ،حجت اباد و دیگر روستاهای پایین دست سد، امکان ایجاد اشتغال از طریق ترویج کشاورزی در منطقه به ویژه کشت سیر و توسعه نخلستان، ایمن سازی روستاها و مراکز جمعیتی حاشیه رودخانه های فصلی بالادست روستای درکاه، تبدیل تهدید سیلاب های مخرب و پراکنده به فرصت تامین آب پایدار از دیگر مزایای بهره برداری از این طرح است.

سد درکاه بشاگرد که در شرق هرمزگان قرار دارد مراحل پایانی ساخت را طی می‌کند و پیش بینی می شود تا پایان سال 1401 افتتاح و به بهره برداری کامل برسد.

انتهای پیام/

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید