خبر فوری

معرفی کتاب / دفتر ششم از مجموعه طنزآوران ایران به کوشش مرحوم زرویی و همراهی نسیم عرب امیری منتشر شد

هرمزبان – دفتر ششم از مجموعه طنزآوران ایران به کوشش مرحوم زرویی و با پژوهش و همراهی نسیم عرب امیری تألیف و منتشر شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از ایکنا، دفتر ششم از مجموعه طنزآوران ایران که اخیراً از سوی انتشارات کتاب نیستان وارد بازار نشر شده است در مجلد پیش رو به سراغ عبدالرحمن جامی رفته و گزیده‌ای از متون منظوم وی را ارائه کرده است.

مجموعه گزیده طنز در زمره آخرین بازمانده‌های قلم و طبع نکته‌سنج مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد است.

این مجموعه  به کوشش مرحوم زرویی و با پژوهش و همراهی نسیم عرب امیری  تألیف و تهیه شده است.

جامی از شاعران و ادیبان نامدار ایرانی قرن نهم و صاحب آثاری چون نفحات‌الانس، بهارستان و هفت اورنگ است.

جامی از معدود شاعران ایرانی است که در زمان حیات، در میان عوام و خواص و حاکمان و دولتمردان عصر، صاحب شأن و حرمت و اعتبار بوده است و با مرور مطایبات و شوخی‌های بی‌پروایی که از او در حضور حاکمان و قاضیان و فقیهان نقل شده است، می‌توان میزان حرمت و جایگاه او را در نزد آن‌ها سنجید و اندازه گرفت.

گرایش جامی به طنز و شوخ‌طبعی، نه‌فقط به خاطر تمایل شخصی  او، بلکه برخاسته از یک اعتقاد و انجام دستورالعملی اخلاقی و دینی است. به عبارت دیگر او همواره ترجیح داده سخن راست و حقیقت دین را با بیان شیرین و طنزآمیز بیان کند و بر تأثیرگذاری آن بیافزاید.

این کتاب در بخش نخست به مرور گزیده‌ای از طنزهای کتاب بهارستان پرداخته و در بخش دوم گزیده‌ای از مطایبات و حاضرجوابی‌های شاعر را مورد توجه قرار داده و در هر دو بخش عبارات و ترکیب‌های جدید و ناشنیده در متن کتاب را نیز با تفسیر و توضیح همراه کرده است.

انتهای پیام

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید