آمارهای ارائه شده درباره کم‌تحرکی مردم هرمزگان و نسبت بالای ابتلا به ایدز درست نیست

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرگزاری فارس از بندرعباس، کیانوش جهانبخش صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آمارهای ارائه شده از سوی معاون وزیر بهداشت در سفر دو هفته قبل به هرمزگان درباره کم‌تحرکی مردم این استان و آمار بالای ابتلا به ایدز در این استان درست نیست و اگر هم این آمارها به دست آمده باید دید که وزارت بهداشت در هرمزگان برای رفع این مشکلات چه کرده و چه امتیاز ویژه‌ای را برای مهار آن در نظر گرفته است؟

وی با بیان اینکه ارائه آمارها باید صادقانه و بر مدار راستی‌آزمایی و علمی باشد، افزود: شاخص‌های ارزیابی می‌بایست شفاف، بدون اغراق و منطقی باشند تا بتوان به آنها اتکا و بر اساس آنها برنامه‌ریزی کرد.

عضو شورای شهر بندرعباس ادامه داد: روش‌های آمارگیری در خصوص شاخص‌هایی نظیر کم‌تحرکی و یا آمار ابتلا به ایدز که تأثیر روانی در جامعه ایجاد می‌کنند، می‌بایست مستند بوده و بر پایه اطلاعات جمعیتی مناسبی ارزیابی و نسبت‌بندی شوند. به عنوان مثال در شرایطی که بسیاری از افراد شاغل و ساکن در بندرعباس، اطلاعات جمعیتی خود را در دیگر استان‌های کشور اعلام می‌کنند، نمی‌توان با آمارهایی دلهره‌آور، آرامش اجتماعی مردم را به مخاطره انداخت.

جهانبخش اضافه کرد: مردم هرمزگان مردم پرتحرک و بانشاطی هستند و عمده مشاغل این استان از جمله مشاغل صنعتی، صید و صیادی، کشاورزی و … تحرک بالایی دارند و منتصب‌  ساختن دومین استان کم‌تحرک کشور به مردم هرمزگان درست و منطقی نیست.

وی تأکید کرد: اشکال عمده ارائه این قبیل آمارها به آنجایی باز می‌گردد که در سرشماری‌ها از جمله در سرشماری اخیر انصاف رعایت نشد و متأسفانه بسیاری از افرادی که در هرمزگان و بویژه در بندرعباس سکونت دارند، اطلاعات جمعیتی خود را در خارج از استان ثبت کردند و این موضوع سایه خود را بر تمام آمارها بخصوص در نسبت‌گیری میان شاخص‌های منفی بجای می‌گذارد.

عضو شورای شهر بندرعباس گفت: حتی در زمینه آمارهایی با جنبه منفی، نظیر ابتلا به ایدز نیز باید دقت لازم درباره آن اظهار نظر کرد.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید