خبر فوری

طرح آدرس برای نام‌نویسی دانش‌آموزان شیراز، قانونی که نیاز به نظارت دارد

هرمزبان -برخی مدارس شیراز و استان فارس این روزها و در فصل داغ ثبت نام و نقل و انتقال دانش آموزان، شاهد صف های طولانی برای نام نویسی است ، صفوفی که شهروندان در آن می ایستند و در نهایت با جواب منفی مسئولان مدرسه برای ثبت نام دانش آموزان ، حتی با طرح آدرس مواجه می شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان ، بسیاری از والدین شیرازی به دلایل مختلفی ازجمله تغییر منزل که در این ایام به دلیل افزایش نامتعارف نرخ اجاره بهاء به امری عادی تبدیل شده و بعد از استقرار در خانه جدید با تصور اینکه دغدغه‌هایشان با پیدا کردن منزل جدید و اسکان فروکش کرده به نزدیکترین مدرسه در اطراف خانه شان مراجعه تا فرزنداشان را برای سال تحصیلی جدید نام نویسی کنند اما بعد از برقراری گفت و گویی  با مدیر و مسئولان مدرسه متوجه می‌شوند که نه،انگار مشکلاتشان تمامی ندارد و این تازه شروع ماجراهای جدید برای خانواده است.

طرح آدرس؛ شرطی که مسئولان مدرسه استفاده ابزاری از آن می کنند!

طرح آدرس اصلی ترین شرط ثبت نام مدارس دولتی در شیراز اعلام شده که با مراجعه به مدارس این شهر خصوصا برای نقل و انتقال دانش آموزان در میان پایه متوجه خواهید شد که مسئولان مدرسه به این موضوع تنها به دید ابزاری برای از سر باز کردن اولیایی که منزلشان در محدوده طرح آدرس نیست بهره می برند و در شرایطی که خانه خانواده‌ای در طرح آدرس باشد کمترین توجهی به این مساله ندارند به نحوی که اگر خانه تان به دیوار مدرسه هم چسبیده باشد برای مدیر مدرسه تفاوتی ندارد و از زیربار ثبت نام دانش آموز سرباز می‌زند.

صدور کارنامه پایان سال دانش آموزان خصوصا آن دسته از محصلینی که در آستانه ورود به پایه تحصیلی جدید یا به دلیل تغییر آدرس ناگزیر به جابجایی هستند برابر با یک دردسر تمام‌عیار است که به سرگردانی والدین برای نام نویسی از این مدرسه به آن مدرسه شهر منجر می‌شود.

اغلب مشکلات ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس شیراز، موارد ثابتی است که هر تابستان تکرار می‌شود و تاکنون مسئولان مربوطه به راه حلی برای رفع آن نرسیده‌اند که به عدم تکرار این موارد که گلایه بسیاری شهروندان و والدین را در پی دارد منجر شود.

درخواست وجه برای ثبت نام دانش آموزان در مدارس دولتی نیز موضوعی است که هر تابستان بحث آن داغ می شود و گویا پایانی نیز ندارد.

درخواست ۵ میلیونی برای ثبت نام

والدین یکی از دانش آموزان شیرازی که برای ثبت نام دختر ۷ ساله خود در محدوده طرح آدرس  زیر گذر صنایع در شیراز مراجعه کرده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: برای ثبت نام فرزندم در پایه اول به این مدرسه مراجعه کردم که معاون این مدرسه درخواست ۵ میلیون تومان کرد.

وی ادامه داد: پرداخت این مبلغ برای مدرسه دولتی در توان بسیاری از خانواده ها نیست و اگر قرار بر پرداخت پول به این میزان بود که قطعا فرزندم را در مدرسه غیردولتی ثبت نام می کردم.

این شهروند شیرازی به دلیل عدم پرداخت وجه تقاضا شده نتوانسته فرزند خود را در مدرسه ثبت نام کند.

طرح آدرس بی طرح!

یکی دیگر از والدین شیرازی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل جابجایی محل سکونت ناگزیر به انتقال فرزندم از مدرسه قبلی شدم و به نزدیکترین مدرسه در طرح آدرس مراجعه کردم.

وی ادامه داد: مدیر این مدرسه که به گفته کادر آموزشگاه تازه در این سمت منصوب شده بود قاطعانه جواب منفی داد و فرزندم را ثبت نام نکرد. بنا به اعلام آموزش پرورش مدارسی که در طرح آدرس قرار دارند ملزم به ثبت نام دانش آموزان هستند اما مدیر این مدرسه از این کار سرباز زد.

این شهروند شیرازی اظهار داشت: در پی عدم ثبت نام فرزندم در مدرسه  برای نام نویسی به مدارس دیگر نیز مراجعه کردم که جملگی این مدارس نیز به دلیل عدم تطبیق آدرس از ثبت نام سر باز زدند.

او افزود: در این شرایط که نه مدارس طرح آدرس و نه آموزشگاه‌های دولتی دیگر از ثبت نام خودداری می‌کنند و خانواده هایی که هزینه نام نویسی در مدارس غیرانتفاعی را با شرایط اقتصادی کنونی نیز ندارند، والدین باید چه کار کنند؟

با مراجعه به بسیاری از مدارس شیراز در این ایام صف طولانی از والدینی که برای ثبت نام مراجعه و با جواب منفی مواجه می شوند قابل مشاهده است که در بعضی موارد نیز اظهارات و مقاومت های مسئولان مدرسه به بروز جدل لفظی و … نیز منجر می شود.

ثبت نام در محدوده آدرس الزامی است

سخنگوی ستاد ثبت نام آموزش و پرورش استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اگر کسی در محدوده آدرس باشد هیچ مدرسه‌ای اجازه ثبت نام نکردن دانش آموز را ندارد.

فرشید قاسمی افزود: پیامکی که از طرف سامانه به خانواده‌ها برای ثبت نام دانش آموزان برای تغییر پایه تحصیلی ارسال شده که باید براساس آن به مدرسه مشخص شده مراجعه و نسبت به ثبت نام دانش آموز اقدام کنند.

وی ادامه داد: ثبت نام دانش آموزان در میان پایه نیز در مدرسه سال قبل انجام خواهد شد و اگر دانش آموزی به دلیل جابجایی طرح آدرس متقاضی جابجایی باشد نیز مدارس دولتی مستقر در طرح آدرس جدید دانش آموز ملزم به ثبت نام هستند.

در مواجهه با مشکلات ثبت نام به ناحیه مراجعه کنید

سخنگوی ستاد ثبت نام آموزش و پرورش استان فارس در ادامه تاکید کرد: اگر والدین برای ثبت نام دانش آموز در مدرسه مستقر در طرح آدرس محل سکونت با مشکل مواجه شدند به ستاد ثبت نام مستقر در ناحیه آموزش پرورش منطقه مراجعه کنند تا این موضوع حل شود.

دریافت هر مبلغی جز بیمه و پول کتاب غیرقانونی است و پیگرد دارد

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مدارس دولتی که درخواست پرداخت مبالغی برای ثبت نام دانش آموز می‌کنند نیز گفت: این اقدام غیرقانونی است و مدارس دولتی تنها می توانند هزینه بیمه و کتاب را از دانش آموزان طلب کنند و درخواست هر نوع وجهی دیگر غیرقانونی است.

قاسمی افزود: درخواست وجه تحت هر عنوان ازجمله مشارکت و … در مدارس دولتی غیرقانونی است و امکان پیگرد آن نیز وجود دارد.

شکایت دات آی آر را به خاطر بسپارید

وی ادامه داد: والدین و دانش آموزان اگر با درخواست پرداخت پول در مدارس دولتی  و یا عدم ثبت نام برمبنای طرح آدرس مواجه شدند می توانند این موضوع را در سامانه shekayat.ir ثبت کنند تا موضوع رسیدگی شود.

منبع: ایرنا

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید