خبر فوری
حجت الاسلام احمد غلامی : قشم سوگوار سالروز شهادت امام صادق علیه السلام است

حجت الاسلام احمد غلامی : قشم سوگوار سالروز شهادت امام صادق علیه السلام است

هرمزبان – حجت الاسلام احمد غلامی رییس تبلیغات اسلامی قشم برنامه های هیات های مذهبی شهرستان قشم در سالروز شهادت امام صادق علیه السلام را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان، جزیره قشم سرزمین آب و آفتاب همزمان با سالروز شهادت موسس مذهب جعفری امام جعفر صادق (ع) ششمین ستاره فروزان آسمان امامت و ولایت و پیشوای شیعیان جهان سوگوار و عزادار است.

حجت الاسلام احمد غلامی رییس تبلیغات اسلامی قشم امروز پنجشنبه با تشریح برنامه‌های هیات های مذهبی شهرستان قشم در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) اظهار داشت: برنامه‌های عزاداری و سخنرانی سالروز شهادت امام صادق(ع) سراسر این جزیره از عصر پنج‌شنبه پنجم خردادماه آغاز و تا شامگاه جمعه ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه آیین شب شهادت امام صادق (ع) امشب، قبل و بعد از نماز مغرب و عشا در تمامی مساجد و به ویژه در موکب اصلی مقابل مسجد نبی (ص) و مهدیه گمنام قشم برگزار می‌شود، افزود: سخنرانی، مرثیه سرایی، برپایی ایستگاه های صلواتی، قرائت زیارت امین‌الله و دعای کمیل از جمله برنامه های این مراسم است.

رییس تبلیغات اسلامی قشم توضیح داد: در ادامه برگزاری این آیین های عزاداری در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) ششمین ستاره فروزان آسمان امامت و ولایت و پیشوای شیعیان جهان فردا جمعه ۶ خرداد نیز از ساعت ۱۱ صبح تمام هیات های مذهبی این شهرستان با راه اندازی دسته های عزاداری به سمت مصلی امام علی(ع) قشم با رعایت پروتکل های بهداشتی، عزاداری خیابانی برگزار خواهند کرد.

حجت الاسلام غلامی از برگزاری برنامه ویژه سوگواری سالروز شهادت این امام همام در مسجد امام جعفر صادق علیه السلام شهر رمکان این شهرستان خبر داد.

جعفر بن محمد معروف به امام جعفر صادق(ع) (۸۳-۱۴۸ هجری قمری) ششمین امام شیعیان اثنی عشری بعد از پدرش امام باقر(ع) است.

وی به مدت ۳۴ سال (۱۱۴ تا ۱۴۸ هجری قمری) امامت شیعیان را بر عهده داشت که با خلافت پنج خلیفه آخر اموی یعنی از هشام بن عبدالملک به بعد و دو خلیفه نخست عباسی سفاح و منصور دوانیقی هم‌زمان بود.

امام صادق(ع) به جهت ضعف حکومت اموی، فعالیت علمی بسیار بیشتری نسبت به دیگر امامان شیعه داشت.

شمار شاگردان و راویان او را چهار هزار نفر دانسته‌اند. بیشتر روایات اهل بیت(ع)، از امام صادق(ع) است و از این‌ رو مذهب شیعه امامی را مذهب جعفری نیز می‌خوانند.

حضرت امام جعفر صادق (ع) که بیشترین شاگردان را در راستای تبیین مکتب شیعه و گسترش آن در جهان تربیت کرده اند، در ۲۵ شوال سال ۱۴۸ هجری قمری در ۶۵ سالگی توسط منصور دوانیقی خلیفه وقت عباسی به شهادت رسیدند.

مزار مطهر آن امام همام، در قبرستان بقیع و کنار قبور مطهر حضرت امام حسن مجتبی (ع)، امام زین العابدین (ع) و امام محمد باقر (ع) قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از ایرنا، در پی تغییر روز عید فطر و حلول ماه شوال در روز سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت، تعطیلی روز شهادت حضرت امام جعفر صادق – علیه‌السلام – در تقویم تغییر کرده است.

پیش از این پنجشنبه پنجم خرداد ماه به دلیل سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) تعطیل اعلام شده بود اما با توجه به تغییر زمانی عید فطر، روز شهادت رییس مذهب شیعه، در حال حاضر با جابه‌جایی در تقویم قمری به ششم خرداد ماه یعنی روز جمعه تغییر کرده است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر داز توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

منبع: ایرنا

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید