خبر فوری

سیدمحمد حسینی: حرف اول را در صنعت چاپ منطقه بزنیم

هرمزبان –  آیین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران  سه‌شنبه‌شب ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در سالن اجتماعات هتل اسپیناس پالاس برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان ، سیدمحمد حسینی؛ معاون امور مجلس رییس‌جمهوری در ابتدای این مراسم بیان کرد: بزرگان ما همواره توصیه کردند که از گذشتگان و خادمان و انسان‌های نیک یاد کنیم و قدردان آنها باشیم که در آموزه‌های دینی و روایات داریم بزرگان‌تان را احترام و تکریم کنید. کسانی که اهل کارهای بزرگ و ارزنده باشند همواره نام آنها به خوبی مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: از حدود ۱۲۲۵ هجری قمری چاپ سنگی رایج بود تا امروز که به چاپ دیجیتال و افست رسیدیم و امروز یک صنعت فرابخشی است و همه ما در همه شئون زندگی با آن سروکار داریم. در دوره جدید، دولت بنا دارد تا از همه صنایع حمایت کند و طی جلساتی که داشتیم دوستان مشکلات این عرصه را مطرح کردند و هرجایی که لازم به پیگیری باشد حتما انجام خواهد شد. با این همه استعدادهایی که در کشور وجود دارد و نیروهای متخصص کارهای گوناگون می‌توان انجام داد.

معاون امور مجلس رییس‌جمهوری اظهار کرد: در سالی که به نام تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین است دوستان صنعت چاپ هم در این باره بیندیشند و از نیروهای جوان مستعد و نخبه بهره بگیرند تا ما بتوانیم در منطقه حرف اول را بزنیم و دست برتر را داشته باشیم. قطعاً ما می‌توانیم به کشورهای همجوار خودمان خدمت‌رسانی کنیم و کارهای بزرگی انجام دهیم و این می‌‌تواند به اشتغال و صنعت کشور هم کمک کند.

 

وی با اشاره به سالروز تخریب ائمه بقیع (ع) بیان کرد: امروز هشتم شوال سالروز تخریب مزار ائمه (ع) ما در بقیع است که نشان از این دارد که اگر انسان دارای خصائل نیکو باشد در قلب همه جای دارد و بعد از صدها سال و هزاران سال نام آنها یاد می‌شود.

فوری ارسالی///حسینی: صنعت چاپ در سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین حرف اول را در منطقه بزند+ فیلم

نغمه «بابا آب داد» را در گوش فرزندان میهن زمزمه کردم

داوود شایسته خصلت؛ پیشکسوت صنعت چاپ کشور در این مراسم گفت: امروز اینجا هستم تا با افتخار بگویم، مردان چاپ، هم‌صحبتی و هم‌نفسی با شریعتی، مطهری، هشترودی، حسابی، آل احمد، شفیعی کدکنی و صدها نام‌آور دیگر را، شناسنامه معنوی خود می‌دانند. هنوز خاطره‌ چیدن حروف سربی و وسواس شیرین مرور سطرهای کتابِ زندگیِ هزاران اندیشمند همراهمان است. هنوز از خاطر نبرده‌ایم که بهار را با بوی سرب شروع کردیم و زمستان را با بوی تند مرکب به پایان بردیم.

فوری ارسالی///حسینی: صنعت چاپ در سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین حرف اول را در منطقه بزند+ فیلم

وی ادامه داد: امروز در آغاز قرنِ جدید، برگی دیگر از صفحه تاریخ چاپ را ورق می‌زنیم و یاد و خاطره بزرگانی را گرامی می‌داریم که هر یک، دنیایی از عشق و معرفت را در قلب‌هایشان جا دادند. آنان که مردانه تلاش کردند تا نام ایران جاودان بماند.

این پیشکسوت عرصه چاپ افزود: امروز اینجا گرد هم آمده‌ایم تا قدردان تلاش‌های بی‌وقفه‌ بزرگانی باشیم که عمر گرانمایه‌شان را در راه اعتلای فرهنگ این دیار سپری کردند. مردان و زنانی که در روزهای پر فراز و نشیب کشور، لحظه‌ای خم به ابرو نیاوردند تا خستگی را از پای درآورند.

فوری ارسالی///حسینی: صنعت چاپ در سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین حرف اول را در منطقه بزند+ فیلم

وی با بیان اینکه من داوود شایسته خصلت عمرم را در راه اعتلای فرهنگ این مرز و بوم گذراندم ادامه داد: با افتخار به همراه هزاران تلاشگر چاپ کشور، نغمه «بابا آب داد» را در گوش فرزندان میهن زمزمه کردم. کودکانی که با دسترنج صنعتگران چاپ ایران زمین، قد کشیدند و امروز قله‌های علم و دانش را فتح می‌کنند. امروز به نمایندگی از هیئت امنای آیین سپاس چهره­‌های ماندگار صنعت چاپ، اینجا ایستاده‌ام تا حضورتان را در بزم کلمه و اندیشه، تلاش و سخت‌کوشی، شور و حماسه گرامی بدارم و با صدایی رسا بگویم: بابا عشق داد، بابا معرفت داد، بابا جان داد، تا ایران و ایرانی جان ندهد.

منشأ آثار و برکات فرخنده

رضا منصوری؛ دیگر پیشکسوت عرصه چاپ کشور در این مراسم بیان کرد: چاپ قدمتی به درازنای تاریخ و تاریخی به پیشینگی عمر بشر دارد. این کهن‌ترین صنعت جهان، آیینه تمام‌نمای تحولات جوامع بشری در همه گستره زمین بوده و در بطن و متن خود، تکامل انسان را از سحرگاه تمدن تا عصر کنونی روایت می‌کند. توسعه علوم و فنون و دگرگونی فرهنگ بشری وامدار این طلایه‌دار صنایع است و کم­تر صنعتی به لحاظ حوزه شمول و کارآمدی توانسته گوی سبقت را از آن برباید.

وی ادامه داد: در ایران اسلامی نیز صنعت چاپ با تمامی فراز و نشیب‌هایش منشأ آثار و برکات فرخنده و خجسته­‌ای بوده و این مهم به پایمردی و ایثار بزرگانی محقق شده که نامشان همواره در شمار خادمان آگاه علم و فرهنگ ایران زمین، به نیکی یاد می­‌شود. بزرگانی که جایگاه امروز صنعت چاپ، مرهون تلاش عاشقانه و ایستادگی آنان است. امروز مفتخریم که پس از تلاشی 30 ماهه، آیین سپاس چهره‌­های ماندگار صنعت چاپ ایران به بار نشسته و اکنون شاهد برگزاری باشکوه آن هستیم. رویدادی که بی‌تردید در تاریخ این صنعت، بی‌نظیر است و خدا را بر این دستاورد بزرگ شاکریم.

فوری ارسالی///حسینی: صنعت چاپ در سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین حرف اول را در منطقه بزند+ فیلم

منصوری اظهار کرد: این برنامه در پاییز سال 1398 از سوی آقایان مجید پریخواه و محمد رسولی، با هدف مستندسازی تاریخ صدساله اخیر چاپ کشور در قالب ساخت فیلم و تدوین کتاب در آستانه ورود به قرن پانزدهم ارائه شد که با استقبال وزرات فرهنگ ارشاد و اسلامی به ویژه اداره کل چاپ و نشر روبرو شد و اهالی صنعت چاپ با تکیه بر ظرفیت و توانمندی‌­های خود اجرای آنرا برعهده گرفتند.

وی ادامه داد: از این رو در گام نخست نشست‌هایی با دعوت از صاحبنظر‌ان‌، کارشناسان و متخصصان چاپ و صنایع وابسته صورت گرفت و تشکیلاتی با نام هیئت امنای آیین سپاس چهره‌­های ماندگار، با حضور 14 تن از بزرگان این صنعت از سراسر کشور، به ریاست جناب آقای اسکندر خمسه‌­پور شکل گرفت.

فوری ارسالی///حسینی: صنعت چاپ در سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین حرف اول را در منطقه بزند+ فیلم

وی در پایان گفت: این حرکت بزرگ و به‌یاد ماندنی، با همت همه خانواده چاپ فراهم آمده و همگی در پیشبرد آن هیئت امناء را یاری داده‌اند. ما اعتقاد داریم که این کار و حرکت بی‌نظیر، با اجرای این برنامه پایان نمی‌یابد بلکه می‌تواند الگویی باشد برای آغاز راهی نو در جهت برنامه‌ریزی در امور عمومی و همگانی این صنعت بزرگ و فراگیر،  برنامه‌هایی که با مشارکت، همدلی و همت همه اهالی صنعت چاپ به دست می‌آید و میوه و ثمره‌اش به همه اعضای آن می‌­رسد. از این رو به آینده روشن این صنعت، امیدواریم و چشم‌اندازی تابناک برای آن پیش‌بینی می‌کنیم.

در ادامه این مراسم از بیش از صد نفر از پیشکسوتان و فعالان حوزه چاپ کشور تجلیل به عمل آمد.

منبع: ایکنا

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید