خبر فوری

نرخ دلار ثابت ماند ولی میلگرد گران شد

هرمزبان – قیمت میلگرد در سال جدید رکوردهای جدیدی به ثبت رساند تا بازار مسکن شوک جدیدی را در همین شروع سال تجربه کند. چنانکه از انبوه‌سازان تا مستأجران خود را قربانی اصلی این رکوردشکنی می‌دانند. اما واکنش مخاطبان تجارت‌نیوز به خبر افزایش قیمت میلگرد چه بود؟

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، قیمت میلگرد در ابتدای سال جاری تا رقم ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان هم پیش رفت. این یک رکوردشکنی در این بازار به حساب می‌آید. گرچه روند قیمتی طی روزهای اخیر تا حدودی کاهشی شد، اما بسیاری از فعالان بازار، نسبت به آینده بدببین شده‌اند.

به‌رغم اینکه میلگرد و مصالح در مقایسه با زمین تاثیر چندان بالایی روی قیمت نهایی مسکن و ساختمان ندارد، اما همین رکوردشکنی می‌تواند بهانه‌ای برای ایجاد شوک در بازار مسکن باشد. از واکنش مخاطبان تجارت‌نیوز به خبر رکوردشکنی قیمت میلگرد نیز مشخص است که اکنون اقشار مختلف، از انبوه‌ساز و مالک تا مستأجر و مشاور املاک نگران قیمت‌های جدید در بازار هستند.

گروهی نیز بر این پرسش تکیه دارند که چرا در زمان ثبات قیمت دلار، همچنان قیمت‌ها صعودی است. در ادامه نظرات برخی از مخاطبان را در این باره می‌خوانیم.

«سال گذشته که قیمت میلگرد با افزایش دلار بالا و پایین می‌شد. حالا که دلار نرخ ثابتی داره چرا این‌قدر افزایش روی میلگرد رفته؟».

«یکی این رو برا من توضیح بده انصافا. دلار ۲۸ هزار تومان بود، پراید نزدیک ۴۰ میلیون تومان. الان دلار همون حدوداست ولی پراید ۱۷۰میلیون. همون دلارم در نظر بگیریم آخه باز نمی‌شه!».

برخی از مخاطبان نیز گفته‌اند که در زمان تحریم و خروج ایران از بازار جهانی دلیلی بر تبعیت از این بازار وجود ندارد: «ایران که تو بازار جهانی نیست. چرا موقع گرونی جهانی رشد و موقع سقوط سکوت می‌کنه؟».

افزایش قیمت میلگرد به زیان کیست؟

در این بین برخی مخاطبان به روال همیشگی رسانه‌ها را عامل شوک و گرانی بازار می‌دانند! در همین زمینه یکی از مخاطبان خطاب به تجارت‌نیوز نوشت: «شما با همین تیتر «افزایش قیمت میلگرد مسکن را گران می‌کند؟» می‌خواهید به بازار رکودزده آهن شوک وارد کنید. خیر فعلا از این خبرها نیست.».

اما شاید پاسخ این مخاطب را بتوان در نظر یکی از سازندگان مسکن دید. «من ساختمان‌ساز هستم. آن‌قدر قیمت میلگرد، مصالح و دستمزد بالا رفته که اگه خودم تو ساخت نبودم و همکارانم می‌گفتند، باور نمی‌کردم. واقعا دیگه برای ما هم صرف نمی‌کنه.».

اما این روند تنها به زیان سازندگان نیست. سایر گروه‌ها، ازجمله مستأجران نسبت به این نوع رکوردشکنی قیمت میلگرد ناراضی هستند که در ادامه واکنش آن‌ها را می‌خوانیم.

«ملک و مسکن آنقدر گران شده که خرید و فروش خیلی کم شده. توان خرید مردم هم کم شده. حالا میلگرد گران شه. مردم دیگه چی کار کنند؟ میلگرد کیلو ۲۰۰۰ تومان رسید به ۱۸ هزار تومان.».

«تو را به خدا چرا کسی به این وضعیت رسیدگی نمی‌کنه؟ تکلیف ما مستأجرها چی می‌شه؟ آخه چقدر گرونی؟ وزیر صمت کو وعده‌هات؟ مگه قرار نشد قیمت میلگرد بیاد زیر ۱۰ تومان؟».

«بخدا دیگ مردم ته خط رسیدند. بسه دیگه. اخه چقدر گرونی؟ چطوری جوون صاحبخونه بشه؟ گرفتار کردید ملت رو.».

«داداش مسکن چیه؟ این‌بار نمی‌شه چادر هم خرید. باید تو ماشین بخوابیم.».

«مردم با شکم خالی ساختند؛ بیینم با چادرنشینی یا غارنشینی هم می‌سازند؟».

تکلیف کارگران فولاد چه می‌شود؟

علاوه بر نگرانی مستأجران، کسانی هم در رده‌های مختلف صنایع فولاد کشور فعالیت دارند، نگران بالارفتن قیمت میلگرد و محصولات فولادی هستند. اما این افراد چه می‌گویند؟

«چرا به فکر جوان‌هایی که مثلا تو فولاد کار می‌کنند نیستند؟ به فکر مستاجران با چند تا بچه.».

«هیچی دیگه؛ خبر گرون شدن محصولات فولادی رو بابت قطع شدن برق بهمون دادند. در جریان باشید که ما نمی‌خواهیم گرون شه. چون برق رو مجبوریم بدیم به مصارف مسکونی، پس کارخونه‌ها تعطیل می‌شند و دیگه گرون می‌شه میلگرد و تیرآهن و …. تقصیر ما نیست.».

«کارگر فولاد خودش صحبت می‌کرد. می‌گفت می‌خوریم و می‌خوابیم. ماهانه ۲۰ الی۳۰ میلیون حقوق می‌گیرم. دولت باید کارخانه را تعطیل کند. این همه گرانی مسکن. مقصر اصلی کارخانه فولاد است. هر روز قیمت میلگرد و آهن را بالا می‌برند. یادمون باشه اون بالا هم خدایی هست.».

«چند سال هست وقتی قیمت فهرست سال میاد کارخانه‌ها به اندازه قیمت، فهرست رشد می‌دهند.».

 

منبع: تجارت نیوز

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید