خبر فوری

رهاسازی دلقک ماهی در ساحل جزیره قشم توسط کودکان

هرمزبان -به مناسبت هفته کودک، رهاسازی دلفک ماهی که ماهی بومی خلیج فارس محسوب می شود، توسط کودکان قشمی در ساحل این جزیره انجام گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان، محمدشریف رنجبر مدیر پارک زیست فناوری خلیج فارس گفت: با هدف فرهنگ سازی و آشنایی کودکان و لزوم حفظ و بازسازی ذخایر گونه‌های دریایی، بیش از ۱۰۰ قطعه دلقک ماهی بومی آب‌های خلیج فارس توسط کودکان در دریا رها شد.

رنجبر افزود: این مراسم به مناسبت هفته ملی کودک و با حضور مسوولان و بیش از ۱۵۰ کودک در ساحل روستای شیب دراز جزیره قشم برگزار شد.

رها سازی دلقک ماهی ها، طرحی که ادامه دارد

وی ادامه داد: در ادامه اجرای این طرح بیش از ۷۰۰ قطعه دلقک ماهی در سواحل جزایر قشم، هنگام و لارک رهاسازی می‌شود.

مدیر پارک زیست فناوری خلیج فارس تصریح کرد: با توجه به کاهش ذخایر آبزیان و لزوم حفظ و بازسازی گونه‌های در معرض خطر، در این مرحله دلقک ماهی گلارکی در دریا رهاسازی شد.

وی گفت: این طرح ازطریق برنامه کمک‌های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی با همراهی و همکاری جامعه محلی برای ترمیم و بازسازی بافت‌های مرجانی منطقه خلیج فارس برنامه ریزی واجرا شده است.

رنجبر تاکید کرد: گرمایش زمین، تغییرات اقلیمی، روش‌های صید مخرب، آلودگی سواحل مرجانی تنها بخشی از عواملی هستند که بسترهای مرجانی، زیستگاه‌های شقایق دریایی و دلقک ماهی‌های موجود در خلیج فارس را تهدید می‌کنند.

وی افزود: دلقک ماهی بومی خلیج فارس (کلارکی) توسط شرکت تبسم ساحل قشم از شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک زیست فناوری خلیج فارس قشم تولید می‌شود.

زمینه سازی رشد مناطق با توامند سازی جوامع محلی

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هرمزگان نیز گفت: اجرای برنامه‌های آموزشی همراه با مشارکت و توانمندسازی جوامع محلی زمینه ساز رشد و تعالی در منطقه است.

صالح دریانورد در این آیین افزود: آشنایی کودکان با محیط زیست پیرامون خود و شناخت گونه‌های در معرض خطر با هدف حفاظت و بازسازی ذخایر نیازمند برنامه‌ریزی و تداوم است.

وی ادامه داد: توسعه پایدار و متوازن منابع محیطی و در معرض تهدید با هدف بازسازی محیط زیست یکی از اقداماتی است که از نظر اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارای اهمیت بالایی است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هرمزگان تصریح کرد: تکثیر ماهی‌های زینتی بومی خلیج فارس، علاوه بر کمک به حفظ ذخایر در معرض تهدید این منطقه، می تواند از طریق صادرات به سایر کشورها به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس درآمد ارزی خوبی به همراه داشته باشد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

منبع: ایرنا

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید