خبر فوری

آیا زمان مناسبی برای ورود به بورس است؟ / چگونه سرمایه‌گذاری امن‌تری داشته باشیم؟

 میثم فدایی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس صبح امروز خبر داد که دستورالعمل سرمایه‌گذاری آنلاین در صندوق‌های سرمایه‌گذاری ابلاغ شده است.درباره این موضوع ساعت ۲۲ در صفحه اینستاگرام تجارت‌‌نیوز مصاحبه‌ای با مدیر نظارت برنهادهای سرمایه‌گذاری انجام شد که در ادامه گزارش این مصاحبه را می‌توانید، بخوانید.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، میثم فدایی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس صبح امروز خبر داد که دستورالعمل سرمایه‌گذاری آنلاین در صندوق‌های سرمایه‌گذاری ابلاغ شده است.

وی در توییتی نوشته است: «دستورالعمل سرمایه‌گذاری آنلاین در صندوقهای سرمایه‌گذاری ابلاغ شد. زیرساخت قانونی توسعه و دسترسی واقعی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و تحقق شعار توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم فراهم شد. فین‌تک‌ها و استارتاپ‌های مختلف می‌توانند شاهراه جذب بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری باشند.»

درباره این موضوع ساعت ۲۲ در صفحه اینستاگرام تجارت‌‌نیوز مصاحبه‌ای با مدیر نظارت بر نهادهای سرمایه‌گذاری و پیام الیاس کردی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه انجام شد که در ادامه گزارش این مصاحبه را می‌توانید، بخوانید.

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه درباره روند بازار سهام گفت: برای ایجاد پویایی در بازار سهام باید در گسترش بازار ثانویه گام برداشته شود. وی افزود: باز شدن دامنه نوسان بهترین مصوبه‌ای است که باید اجرایی شود، در حال حاضر نظر رئیس سازمان بورس هم بر همین سمت است. این ابزار می‌تواند در نقدشوندگی بازار تاثیر بسزایی داشته باشد و به روند بازار کمک کند.

ورود صندوق املاک و مسغلات به بازار سرمایه

میثم فدایی، مدیر نظارت بر نهادهای سرمایه‌‌گذاری در پاسخ به سوال کدام ابزار بازار سرمایه از امنیت و بازدهی بیشتری برخوردار است گفت: در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیش از ۵۲۰ هزار میلیارد تومان دارایی داریم. بازار صندوق‌های با درآمد ثابت ۳۷۰ هزار میلیارد تومان دارایی‌های افراد وجود دارد صندوق‌ها به صوت متوسط بیش از ۲۰ درصد سود می‌دهند.

فدایی در بخش دیگری در رابطه با ورود صندوق املاک و مستغلات به بازار سرمایه خبر داد و گفت: در یک سال گذشته مسکن توانسته است از بازارهای رقیب جلو بزند. برنامه داریم که صندوق‌های املاک و مستغلات را راه اندازی کنیم. نحوه کارکرد این صندوق ها هم اینگونه است که املاکی که قابلیت انتفاع دارند عرضه می‌شوند و مردم حتی با سرمایه زیر یک میلیون تومان هم می‌توانند در این صندوق سرمایه‌گذاری کنند.

مدیر نظارت بر نهادهای سرمایه گذاری اشاره کرد: در صندوق‌های سهامی کارمزد ثابت کم شد و در  بخش دیگر کارمزد مبتنی بر عملکرد محاسبه می‌شود، همچنین سعی بر این است که در صندوق‌های طلا و درآمد ثابت هم در آینده همین روش اجرا شود و کارمزد ثابت کم و با تکیه بیشتر بر عملکرد محاسبه شود.

الیاس کردی گفت: چرخه سرمایه‌گذاری در کشور داریم. موج سرمایه‌گذاری در بازارها در هر برهه‌ای مختلف است. با شکل‌گیری صندوق‌های املاک و مسعغلات سرمایه از بازار سرمایه خارج نمی‌شود. در دیگر کشورها ابزارها بازار ثانویه به دلیل انکه قوی عمل می‌کند نقدینگی از بازار سرمایه خارج نمی‌شود.

زمان مناسبی برای ورود به بازار سرمایه است؟

الیاس کردی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر زمان مناسبی برای ورود به بازار سرمایه است یا نه گفت: مردم و سیاست‌گذار با بازار سرمایه آشنا شده‌اند. اما دولت باید توجه کند که وقتی وزن زیادی در بازار دارد نباید تامین مالی سنگین از بازار سرمایه کند. در حال حاضر برای پیش‌بینی و تحلیل بازار با اما و اگر رو به رو هستیم و عدم قطعیت‌های زیادی وجود دارد.

وی افزود: برجام مساله مهمی است که در صورت به نتیجه نرسیدن با تورم رو به رو هستیم که بازار سرمایه از این موضوع منتقع خواد شد. تا زمانی که دولت به این باور نرسد که مشکل اصلی ایران تورم بالا است

بهترین بازار در حال حاضر  بازار سرمایه است هم به جهت رشد دلار هم تورم. هیچ بازاری هم پای تورم در سال جاری نمی‌تواند حرکت کند. وی دراین باره تشریح کرد: مسکن رشد خود را کرده است و امکان رشد زیاد آن کمتر به نظر می‌رسد. اما بازار سهام هم می‌تواند افزایش دلار و تورم را در خود داشته باشد.

فدایی در پاسخ به این سوال که سرمایه‌گذاری در صندوق تورم را جبران می‌کند یا نه گفت: سهم صندوق‌ها در بازارهای مختلف دستور العمل ورود فین تک‌ها و استارتاپ‌ها به سرمایه گذاری غیر مستقیم است. اما به غیر از این موضوع توسعه دسترسی به صندوق‌های سرمایه گذاری اقدامی است که باید انجام شود تا همه افراد جامعه بتوانند در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

فدایی از اجرایی شدن دستورالعمل دیگری خبرداد و گفت: بعضی از مجموعه ها بخاطر اینکه بتوانند کارمزد تولید کنند، معاملات مکرر انجام می‌دادند که این پول در واقع به جیب مدیر صندوق یا مدیر مجموعه می‌رفت. که با ابلاغیه‌ای که هفته آینده منتشر می‌شود جلوی آن گرفته می‌شود.

وی افزود: نظر رئیس سازمان بر حذف دامنه نوسان است. اما در حال حاضر باید ارکان تصمیم‌گیر اقتصادی مشخص شود در صورتی که تیم به همین صورت بماند دامنه نوسان به صورت مقطعی زیاد خواهد شد و با این مساله مشکلی وجود ندارد.

الیاس کردی گفت: باید بحث سرمایه‌گذاری فراگیر شود و تبلیغات بیشتری برای شناخت مردم صورت گیرد. همچنین بهتر است با سهولت بیشتری افراد بتوانند واحد صندوق‌ها را خریداری کنند.

این کارشناس بازار درباره پیش‌بینی بازار سهام گفت: دولت جدید گرایش به کنترل فضای اقتصادی دارد. اما با این وجود تا اخر سال احتمال رشد بازار سرمایه زیاد است ولی اگر نرخ ارز سرکوب شود بازار سهام هم نزولی می‌شود. اگر برجام به نتیجه برسد در روند صعودی بازار خواهد بود.

وی افزود: برای تحولات اقتصادی نیاز به تعامل با دنیا داریم. حتی بازار سرمایه اگر بتواند سرمایه‎‌گذار خارجی جذب کند مثل اتفاقات دهه ۷۰ و ۸۰  هم در ورود سرمایه کمک کننده است و هم از تجربه بازارهای دیگر می‌توانیم استفاده کنیم.

فدایی درباره نقدشوندگی صندوق‌ها گقت: صندوق های سهامی به دو نوع هستند، یا در بورس معامله می‌شوند یا به صورت صدور و ابطال در پنل هر صندوق می‌توانید سرمایه‌گذاری کنید. ما در صندوق‌های etf بازارگردان قرار دادیم که کمک می‌کند تا صندوق نزدیک به nav خود معامله شود.

وی افزود: در بعضی صندوق‌های صدور و ابطال ضامن نقدشوندگی وجود دارد که وقتی فرد واحد خود را ابطال می‌کند از محل ضامن نقدشوندگی پول آن واحد پرداخت شده و بعد‌تر که بازار روند بهتری گرفت و سهم به فروش رفت پول دوباره به ضامن نقدشوندگی باز می‌گردد.

 

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید