خبر فوری

مدیران بایستی به باور استفاده از توان داخلی برسند

هرمزبان – رییس جهاددانشگاهی واحد هرمزگان گفت:‌ توان بالایی از دانش و تخصص در کشور وجود دارد که مدیران بایستی به باور استفاده از این توان برای حل مشکل‌ها و رفع نیازمندهای جامعه برسند.

محمد دلپسند روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهاد دانشگاهی افزود: متخصصان کشور در جهاددانشگاهی آماده‌اند نیازمندی‌های علمی، فناوری و تخصصی کشور را در حوزه‌های مختلف حل کنند که یکی از این حوزه‌های صنعت آبشیرینکن‌هاست.

وی ادامه داد: آب شیرین کن‌ها دارای قطعات پیچیده‌ای هستند که اکنون برای تهیه آن‌ها چالش‌هایی وجود دارد و متخصصان جهاددانشگاهی توان برطرف کردن این نیاز را دارند.

وی اضافه کرد: یکی از فناوری‌هایی هم در زمینه آب توسط جهاد دانشگاهی بدست آمده استحصال آب از رطوبت هواست که این‌ها نیاز به سرمایه‌گذار دارد و می‌توان از آن برای تامین آب شرب روستاهای با جمعیت کم استفاده کرد.

به گفته رییس جهاددانشگاهی واحد هرمزگان، همچنین به فناوری رطوبت زدایی رسیده‌ایم که می‌تواند در صنعت بکار رود و با توجه به میزان بالای خوردگی در این استان بسیار کاربردی است.

دلپسند در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: بزرگترین مانع در هرمزگان و کشور نرسیدن به فهم درست و مشترک از مسایل است که علت آن نگاه سیاسی به مشکل هاست، اگر با رویکرد علمی و حل مسله به موضوع نگاه شود مشکل روشن و راهکار حل آن روشن است.

وی ابراز کرد: گاهی با ذهن سیاسی برای موضوع‌ها رویکرد تدوین می‌شود و گاهی هم رویکردی تدوین نمی‌شود و در بسیاری از حوزه‌ها نقشه راه وجود ندارد و در حوزه‌های دارای نقشه راه به آن عمل نمی‌شود.

وی اشاره کرد: جهاددانشگاهی هرمزگان به سفارش اداره‌های استان و استانداری ۶ سند توسعه تدوین کرده است مانند سند تجارت خارجی هرمزگان، سند حمل و نقل درون استان، سند ارتقای توسعه اقتصادی هرمزگان اما در کنار این اسناد بایستی باور به اجرای آن‌ها هم وجود داشته باشد.

رییس جهاددانشگاهی واحد هرمزگان خاطر نشان کرد: بایستی مساله اجرایی نشدن اسناد در نظام اداری برطرف شود تا به تبع آن مشکل‌ها نیز حل شود.

طرح توسعه مشاغل خانگی درحال اجراست

دلپسند در بخش درگیری از سخنان خود بیان کرد: اشتغال یکی از حوزه‌های مهم اجتماعی است که جهاددانشگاهی طرحی برای این منظور به عنوان طرح توسعه مشاغل خانگی تدوین کرده که هرمزگان هم درحال اجراست.

وی افزود: براساس این طرح می‌توان برای افزون بر ۵۰ هزار نفر در کشور به صورت پایدار شاغل ایجاد کرد که برای هرمزگان ۲ هزار و ۳۰۰ نفر سهمیه داده‌اند و در فراخوان ثبت نام آن ۶ هزار نفر در ۱۹ شاخه ثبت نام کردند که ۱۵ شاخه آن منطبق با ظرفیت‌ها و نیازهای این استان است.

وی ابراز داشت: آموزش ۲ هزار و ۳۰۰ نفر شروع شده و واحد جهاددانشگاهی هرمزگان در زمینه جذب استان اول و در زمینه اجرای مرحله بندی شده آموزش‌ها بین سه استان اول قرار دارد.

هرمزگان در میانه جدول استان‌های ذخیره کننده خون بند ناف قرار دارد

دلپسند در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی خدمات مختلفی می‌دهد که برخی از آنها منحصر به فرد بوده و برای بسیاری از افراد کاربرد ندارد یا گران است و فعالیت‌های اجتماعی و عمومی شده هم انجام می‌دهد که سلول درمانی یکی از آنهاست.

وی گفت: جهاددانشگاهی در هرمزگان علاوه بر نمونه‌گیری وظیفه ترویج و معرفی این خدمت به شهروندان را برعهده دارد تا مردم آگاه باشند نظام چنین خدمتی می‌دهد و آنان می‌توانند قرار داد ببندند تا در زمان زایمان خون بند ناف گرفته و به مرکز نگهداری ارسال شود.

رییس جهاددانشگاهی واحد هرمزگان بیان داشت: مساله اقتصادی و توان اقتصادی خانواده‌ هم برای استفاده از این خدمت مهم است چرا که این خدمت گرانی است.

جهاددانشگاهی آماده ورود به عرصه درمانی است

دلپسند در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا جواب داد: این مجموعه آماده دادن خدمات تشخیصی و درمانی به مردم هرمزگان است و درخواست‌های خود را به دانشگاه علوم پزشکی استان ارسال کرده است که همه در کلام موافق‌اند اما در عمل اتفاقی رخ نمی‌دهد.

وی افزود: قصد بدبینانه نگاه کردن به این موضوع را ندارم و نمی‌گویم شاید منافعی وجود دارد یا منافعی تهدید می‌شود،‌ بلکه کار بسیار کُند پیش می‌رود.

وی اضافه کرد:‌ جهاددانشگاهی هرمزگان به خصوص در زمان مسوولیت دکتر حسین فرشیدی در دانشگاه علوم پزشکی، همکاری‌های خوبی با آن دانشگاه شکل گرفته است، به عنوان مثال مرکز مهارتی آموزش‌های پزشکی ایجاد شده است.

دلپسند خاطر نشان کرد: همکاران ما در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به عنوان متولی امر درمان معتقدند بایستی مقررات و قوانین را به صورت ریزبینانه اعمال کنند که جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان هم از این کار استقبال می‌کند اما خواهشمند است به کار خود سرعت عمل بیشتری بدهند.

وی عنوان کرد: این نباشد که برای بررسی پرونده در یک شورا یا تشکیل خود شورا بیش از یک تا چند ماه فاصله ایجاد شود یا نامه‌های جهاددانشگاهی هرمزگان نادیده گرفته شده و یا از جای دیگری سر درآورد و هیچ مشکل و مساله‌ای با اعمال مقررات، ریزبینی و دقت نظر وجود ندارد.

دلپسند ابراز کرد: جهاد دانشگاهی هرمزگان درحال حاضر می‌تواند در زمینه‌های کلینک ترمیم زخم، کلینیک‌های تشخیصی انواع سرطان از جمله سرطان برس در صورت صدور سریع‌تر مجوزهای لازم از طرف دانشگاه علوم پزشکی استان فعالیت کند.

وی تصریح کرد: بسیاری از واحدهای جهاد دانشگاهی سراسر کشور در حوزه‌هایی ورود کرده‌ و مرکز درمانی برای دادن خدمت به مردم دایر کرده‌اند و هم این توان در هرمزگان هم هست و علاوه‌بر موارد یاد شده، برای فعالیت در حوزه فعالیت‌های کلنیکی جنبی به اضافه اقدام‌های تشخیصی، فعالیت‌های آزمایشگاهی، استقرار بخش‌های رادیولوژی هم آمادگی وجود دارد.

جهاددانشگاهی هرمزگان از سال ۸۸ درخواست‌های خود را به دانشگاه علوم پزشکی ارسال کرده است

دلپسند گفت: این آمادگی‌ها زمانی برای مردم تبدیل به خدمت می‌شود که دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم اراده و سرعت عمل داشته باشد و درخواست‌های جهاد دانشگاهی هرمزگان برای فعالیت در حوزه درمان از سال ۱۳۸۸ به دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ارسال شده است.

دلپسند تاکید کرد:‌ جهاددانشگاهی واحد بوشهر در سه سال گذشته راه‌اندازی شده اما در بخش درمان از هرمزگان جلوتر است.

به گفته رییس جهاددانشگاهی واحد هرمزگان، هرمزگان ظرفیت بسیار بزرگی برای گردشگری سلامت دارد و جهاددانشگاهی با اتکا به این ظرفیت، برای درمان ناباروری ۶ تا هفت سال اراده راه‌اندازی مرکزی برای این منظور داشت اما دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم منطقی برای مخالفت داشت.

دلپسند افزود: مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان می گفتند فناوری‌های درمان ناباروری را داریم، حال جهاد دانشگاهی چه خدمت اضافه‌ای به مردم می‌خواهد بدهد، حرف‌شان هم در ظاهر غلط نبود.

وی اظهار داشت: همچنین می‌گفتند ناباروری مساله هرمزگان نیست و نسبت موالید آن از میانگین کشوری بالاتر است و چالش ناباروری وجود ندارد، در حد تقاضای استان هم خود دانشگاه خدمات می‌دهد.

وی تاکید کرد: ظاهر قضیه آنها درست است اما درمان ناباروری یک فناوری ارز آور برای کشور و هرمزگان است و چنانچه امکان دسترسی به آن در این استان با نشان پژوهشگاه رویان فراهم شود متقاضیانی از کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهد داشت که این ارز آوری خوبی در پی خواهد داشت.

دلپسند اشاره کرد: استان فارس، تهران، خراسان رضوی و سایر استان‌هایی که در زمینه درمان‌های ترمیمی و زیبایی مطرح هستند بیماران فراوانی از کشورهای حاشیه خلیج فارس دارند زیرا مراجعه به آنها ارزان‌تر از مراجعه به کشورهای اروپایی است.

وی عنوان کرد: این هزینه برای آن فردب که از این کشورها آمده ارزان است اما برای کشور ارز آوری بالایی دارد، بنابراین اگر امکان این خدمات ارز آور را در هرمزگان که نزدیک تر است فراهم شود به اقتصاد استان منفعت رسیده است و سایر بخش‌ها هم در پی ان فعال خواهند شد.

در پی فرمان رهبر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی – قدس سره- در تاریخ ۲۳ خرداد ۵۹ مبنی بر تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی، ستاد مزبور در جلسه ۱۶ مرداد ۵۹ به منظور تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب فرهنگی، جهاددانشگاهی را به عنوان یک نهاد انقلابی و برخاسته از انقلاب فرهنگی تاسیس کرد.

پس از تبدیل ستاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی، اساسنامه این نهاد در تاریخ ۱۱ شهریور ۶۵ مورد تجدیدنظر قرار گرفت و با حذف وظیفه مشارکت در مدیریت اداره دانشگاه‌ها و تاکید بر انجام فعالیتهای فرهنگی و تحقیقاتی به منظور اسلامی شدن دانشگاه‌ها به تصویب رسید.

بار دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنایت به شرایط جدید دانشگاهها در تاریخ ۲۲ آبان ۶۹ مصوبه ای را به تصویب رساند که در آن جهاددانشگاهی به عنوان پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی ، خدماتی کشور معرفی شد.

منبع: ایرنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید