خبر فوری

پیام تسلیت مدیران و شخصیت‌های فرهنگی برای درگذشت شاعر افغانستانی

مدیران و شخصیت‌های فرهنگی در پی درگذشت محمدسرور رجایی شاعر افغانستانی مقیم ایران پیام تسلیت صادر کردند.
به گزارش پایگاه خبری هرمزبان؛ محمد سرور رجایی، ادیب برجسته پارسی زبان صبح پنجشنبه هفتم مرداد همزمان با روز عید غدیر بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت و دارفانی را وداع گفت. به همین مناسب مسئولان و شخصیت‌های فرهنگی پیام‌های تسلیتی را به شرح زیر صادر کردند:
 
سیدعباس صالحی وزیر ارشاد
 
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت محمد سرور رجایی شاعر افغانستانی را تسلیت گفت.
 
در بخشی از این پیام آمده است: ایران عزیز ما سال‌هاست میزبان گروه بزرگی از شاعران و نویسندگان عزیز همزبان افغانستانی است. این میزبانی و همدلی بدون تردید در رشد شانه‌به‌شانه ادبیات در هر دو سرزمین تأثیر داشته است. در این میان تعدادی تنها به نوشتن و سرودن می‌پردازند و گروهی دیگر عزیزانی هستند که علاوه بر کار خلاقه ادبی برای گسترش رابطه و ایجاد همدلی و همراهی بین شاعران و نویسندگان دو کشور تلاش می‌کنند.
 
زنده‌یاد محمدسرور رجایی بدون تردید یکی از مهم‌ترین چهره‌های این گروه بود. او که علاوه بر توفیق در نوشتن، سال‌ها با مدیریت «خانه ادبیات افغانستان» و «دفتر شعر و داستان افغانستان در حوزه هنری» و اخیرا پژوهش گسترده در باب شهدای افغانستانی در دفاع مقدس و شهدای ایرانی در دوره مقاومت و جهاد آن کشور، منشأ خیر و برکت و ایجاد دوستی و مودت میان شاعران و نویسندگان دو کشور شده بود.
 
اینجانب، درگذشت ایشان را به خانواده ایشان و جامعه ادبی افغانستان و ایران تسلیت گفته و آرزو می‌کنم که رشته مودت اهالی فرهنگ دو سرزمین عزیز مستحکم‌تر شود چنان که امید و هدف آن عزیز از دست رفته بود.»
 
علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی
 
علیرضا مختارپور در بخشی از پیام تسلیت خود نوشته است: محمد سرور رجایی، شاعر، روزنامه‌نگار و نویسنده متعهد و مردمی افغانستانی متولد ۱۳۴۸ در کابل، که از سال ۱۳۶۳ به فعالیت‌های فرهنگی گسترده اقدام کرده بود، سحرگاه عید سعید غدیر دنیای فانی را رها کرد و به عالم باقی شتافت. وی که از سال ۱۳۷۳ در ایران زندگی می‌کرد مؤسّس خانهٔ ادبیات افغانستان و خالق آثار با ارزش متعدّدی بوده است.
 
در ماه‌های اخیر و قبل از بیماری آن عزیز، در جلساتی در حال برنامه‌ریزی چند طرح فرهنگی به مدیریت ایشان بودیم که متأسفانه دست تقدیر، تدبیرمان را به هم زد و آن عزیز را از جامعه فرهنگ و ادب ایران و افغانستان گرفت.
 
مدتی پیش نیمی از کتاب «گرگ‌های مهربان کوه تخت» اثر ایشان را در همین صفحه (صفحه اینستاگرام علیرضا مختارپور) خواندم و به اصرار حقیر، ایشان نیمه دوم کتاب را با صدای خویش برای کودکان و نوجوانان خواند که در همین صفحه منتشر شد. از خدای متعال رحمت الهی و هم‌جواری آن نویسنده ارجمند را با امیرالمؤمنین علی (ع) مسئلت دارم.
 
محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری
 
در بخشی از پیام دادمان آمده است: خبر درگذشت نویسنده، پژوهشگر، شاعر و ادیب توانا، فخر افغانستان و ایران، آقای محمدسرور رجایی، خانواده بزرگ و سترگ فرهنگ و هنر فارسی را عمیقاً متأثر کرد. او میان‌دار جریان شاعران عزیز افغانستانی بود که ایران، مفتخر به میزبانی و خادمی آن‌ها است.
 
تلاش‌های موثر، بی‌شائبه و شبانه‌روزی استاد رجایی در حوزۀ هنری انقلاب اسلامی، سرچشمه خیرات و برکات بسیاری است که حتی بعد از رحلتش تداوم خواهد داشت. یقیناً فقدانش ثلمه بزرگی است.
 
مصطفی راضی جلالی، مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران
 
در پیام مصطفی راضی جلالی آمده است؛  زنده‌یاد محمدسرور رجایی، دوست و برادری است که سال‌ها دل مهربان و پای پویای خود را در تحکیم پیوند‌های برادری میان نویسندگان و شاعران ایران و افغانستان به خدمت گرفته بود.  او که به گفته بسیاری از اهالی شعر و ادبیات «انسانی خودآموخته و پویا» بود، برای گسترش فرهنگ و زبان فارسی، همواره با پای پیاده از این محفل ایرانی به آن کانون افغانستانی در رفت و آمد بود تا اسباب دوستی و برادری را میان اندیشه‌ورزان دو کشور مستحکم‌تر کند.
 ‏
محمدسرور ‏در تمام سال‌های فعالیت ادبی دست از خواندن، نوشتن و پژوهش برنداشت. چنان که تألیف و انتشار کتاب خاطرات رزمندگان افغانستانی از جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه میهنمان را می‌توان از فضائل نوشتاری او دانست.  
 
خانه کتاب و ادبیات ایران
 
در متن پیام تسلیت خانه کتاب و ادبیات ایران نیز آمده است: خبر درگذشت محمد سرور رجایی (شاعر، نویسنده و روزنامه‌نگار) بر اثر کرونا، جامعه فرهنگی و ادبی ایران و افغانستان را سوگوار کرد. محمد سرور رجایی، شاعر، نویسنده، پژوهشگر و روزنامه نگار اهل افغانستان از ادیبان خستگی ناپذیری بود که سال‌ها برای گسترش زبان فارسی و روابط فرهنگی ایران و افغانستان تلاش کرد. خدمات و آثار ارزشمند او در حوزه‌های ادبیات، ایثار و مقاومت به یادگار خواهد ماند و نامش را در تاریخ فرهنگ ایران‌زمین زنده نگاه خواهد داشت.
 
عباس محمدی، مدیرکل مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری
 
عباس محمدی نیز در پیام تسلیتی نوشت: خبر درگذشت شاعر ارجمند محمدسرور رجایی همکار مرکز آفرینش‌های ادبی بسیار ملال انگیز بود و موجبات تألم و تأثر اهالی شعر و ادبیات به ویژه دوستداران ادبیات افغانستان را فراهم آورد. محمدسرور رجایی شاعری بی‌مدعا، فرزانه‌ای تلاشگر و از پیشکسوتان گرانمایه شعر افغانستان بود که بی‌دریغ برای تعالی زبان فارسی مجاهدانه می‌کوشید.
 
خانه ادبیات افغانستان
 
خانه ادبیات افغانستان هم در پی درگذشت محمدسرور رجایی نوشته است: در اوج ناباوری، خبر درگذشت محمدسرور رجایی، شاعر، نویسنده و فعال فرهنگی کشور، عضو هیئت‌مدیره و معاون خانه ادبیات افغانستان بر اثر بیماری کرونا همچون آواری بود که بر دل‌های همکاران و دوستانش نشست. یکایک لحظه‌هایی که از عمر کوتاه این یار دیرین ما در تکاپوی فعالیت‌های فرهنگی گذشت، خاطره‌هایی بر جای نهاده که آیینه‌ای فراروی راه پرفراز و نشیب زندگی فرهنگی ما در دنیای مهاجرت است.
 
علی‌محمد مؤدب، رئیس مؤسسه شهرستان ادب
 
علی‌محمد مودب رئیس موسسه شهرستان ادب هم در متنی نوشت: شاعر، روزنامه‌نگار، مدیر فرهنگی و پناه خیلی از جمع‌ها و خانواده‌ها و این‌همه در حالی بود که خودش بی‌پناه بود، تحقیقات و خدمات او در حوزه اشتراکات فرهنگی ایران و افغانستان بی‌نظیر است. وجود او پل پیوند بود؛ و لحظه یگانگی چشمایش آیینه نبودند چشم‌های خود  تو بودند که به تو می‌نگریستند. انتهای پیام

منبع: ایکنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید