خبر فوری

بندرلنگه؛قطب اصلی پرورش ماهی در قفس کشور

هرمزبان-بندرلنگه در غرب هرمزگان مهم‌ترین قطب رشد و پرورش میگو و ماهی در قفس در کشور و صادر کننده اصلی صدف‌‎های خوراکی در خلیج‌فارس بوده که در سالهای اخیر مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است.

این شهرستان علاوه بر اینکه در حوزه کشتی سازی و خطوط کشتی‌رانی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری مناسبی دارد، به عنوان مسیر ترانزیتی غرب هرمزگان نقش جدی در اقتصاد هرمزگان ایفا می‌کند و باید برای ایجاد صنعت فرآوری میگو و ماهی در آن کار جدی انجام شود ضمن اینکه از صید بی قاعده در این شهرستان نیز با جدیت جلوگیری شود.

درحال حاضر بندرلنگه در غرب استان هرمزگان با وجود توسعه صنعت شیلات ورونق پرورش ماهی در قفس، شهرک صنعتی رونق زیادی ندارد که به اعتقاد کارشناسان دلیل آن ایجاد نشدن ارزش افزوده در بخش شیلات است لذا امید می رود با اجرا شدن آن این شهرک نیز رونق بگیرد.

از طرفی شهرستان بندرلنگه با برخورداری از ۶۰هزار تن ظرفیت تولید ماهی در قفس می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به یکی از قطب‌های تولید ماهیان دریایی تبدیل شود که مسوولان دراین بخش هم سرمایه گذاران را تشویق به ایجاد صنعت فرآوری و صادرات کنند.

ظرفیت های تولید ماهی در قفس در بندرلنگه رو به افزایش است

آذرماه سال ۹۷ مرکز نرسری (بزرگترین مزرعه پرورش ماهی در دریای خاورمیانه در منطقه گرزه شهرستان بندرلنگه) با سرمایه‌گذاری افزون بر ۳۹۰ میلیارد ریال وظرفیت تولید افزون بر ۱۰ میلیون قطعه بچه ماهی شانک و سوف دریایی به بهره‌برداری رسید و عملیات کارخانه فرآوری و مرکز تکثیر این مزرعه نیز آغاز شد.

همچنین ظرفیت‌های مهم شهرستان بندرلنگه در توسعه طرح‌های پرورش ماهی در قفس در این شهرستان می‌توان به نصب قفس‌های پرورش ماهیان دریایی با ظرفیت ۵۰۰ تن در بندر صیادی چیروئیه اشاره کرد که به همت صیادان و متخصصان جوان انجام شده و علاوه بر جلوگیری خروج ارز از  کشور، هزینه‌های آن نیز نسبت به مشابه خارجی با ۵۰ درصد کاهش همراه بوده است.

آغاز آبگیری آزمایشی مجتمع پرورش میگوی هزار هکتاری حسینه بندرلنگه توسط بخش خصوصی نیز از دیگر ظرفیت‌های شیلاتی است که با زیرکشت رفتن ۴۰۰ هکتار آن افزون بر هزار و ٢٠٠تن میگو تولید خواهد شد که زمینه اشتغال ۳۰۰ نفر را فراهم می‌سازد.

مدیرکل شیلات هرمزگان در این باره گفـت: با اقدام‌های انجام شده در زمینه افزایش ظرفیت تولید ماهی در قفس، بندرلنگه، کنگ، چیروییه و پارسیان در آینده‌ای نزدیک به یکی از قطب‌های تولید ماهیان دریایی تبدیل شوند.

عبدالرسول دریایی با اشاره به آغاز به‌کار طرح بهسازی بازوی غربی بندرصیادی کنگ،ادامه داد: این طرح از محل اعتبارات ملی افزون بر ۳۷۰ میلیارد ریال انجام می‌شود و درحال حاضر این بندر به حدود ۳۰۰ فروند شناوری صیادی و افزون بر ۲ هزار صیاد خدمات رسانی می‌کند.

به گفته وی، خدمت رسانی هرچه بیشتر در بنادر صیادی استان به جامعه صیادی در دستور کار شیلات هرمزگان قرار دارد و در تلاش هستیم در قالب طرح‌های پیشنهادی ۱۴۰۰ و با تامین اعتبار لازم، توسعه و ساماندهی بندر صیادی حسینه در دستور کار قرار گیرد.

پرورش میگو در ۲ هزارو ۸۳۰هکتار درقالب ۱۵سایت

افزون بر ۲ هزار و ۸۳۰ هکتار از زمین‌های پرورش میگو در هرمزگان با ۱۵ سایت و ۲۳۹ مزرعه زیر کشت رفته و هم اکنون ۱۷ مرکز تکثیر میگو در این استان فعال می‌باشد که یک هزار و ۴۰۰ میلیون قطعه بچه میگو تولید کرده‌اند و از این تعداد ۳۲۰ میلیون قطعه به استان‌های دیگر صادر شده است.

استاندارهرمزگان در نشست اخیر با شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان هرمزگان اظهارداشت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته برای تولید ۱۰۰ هزار تن میگوی پرورشی تا سال ۱۴۰۰ در این منطقه هدف‌گذاری شده و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تا پایان برنامه ششم توسعه باید به تولید ۲۰۰ هزار تن میگوی پرورشی درهرمزگان برسیم.

وی تصریح کرد: با رسیدن به رقم تولید ۲۰۰ هزار تن میگوی پرورشی در هرمزگان تنها از این طریق بیش از یک میلیارد دلار صادرات خواهیم داشت و این نشان می‌دهد که پرورش میگو یک ظرفیت عظیم در راستای ارزآوری و اشتغال و دارای مزیت‌های اقتصادی فراوان برای هرمزگان است.

استاندار هرمزگان درخصوص اجرای طرح‌های پرورش میگو نیز گفت: اولویت ما به کارگیری نیروهای بومی استان برای اشتغال در این طرح‌هاست و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته ساکنان روستاها با تشکیل تعاونی های مختلف در این طرح‌ها مشارکت می‌کنند.

همتی ۳۱ خرداد امسال درحاشیه آیین افتتاح ۲۱ طرح در جزیره کیش نیز گفت: درحال حاضر نزدیک به ۹ هزار هکتار سطح زیرکشت میگو در هرمزگان عملیاتی شده است و بیش از ۱۰ هزار هکتار دیگر نیز در دست احداث است که تا پایان مردادماه امسال ۲ هزار هکتار از این میزان به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته وی، سایت جدید ۹ هزار هکتاری پرورش میگوی در مهرگان شهرستان بندرلنگه نیز با سرمایه گذاری ۴۰ تا ۵۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی در مراحل پایانی واگذاری قرار دارد که می‌تواند بزرگترین سایت پرورش میگوی ایران باشد.

استاندار هرمزگان، میزان تولید میگوی پرورشی در این استان را حدود ۳۲ هزار تن اعلام و پیش بینی کرد تا پایان سال ۱۴۰۰ میزان تولیدات این استان به ۵۰ هزار تن و تا پایان سال ۱۴۰۱ به حدود ۱۰۰ هزار تن برسد.

هرمزگان استانی ویژه در حوزه شیلاتی کشور است

۹طرح شیلاتی در استان هرمزگان با سرمایه‌گذاری پنج هزار و ۵۸ میلیارد ریال روز هفته جاری به بهره‌برداری رسید که این طرح‌ها شامل پنج طرح مزرعه پرورش میگو در مجموع با ۹۵۲ هکتار مساحت، ۲ طرح پرورش ماهی، یک طرح تکثیر میگو و طرح تکمیل بندر صیادی چیروئیه با وسعت ۱۹ هکتار توسط بخش خصوصی بود.

از این ۹ طرح، چهارطرح مربوط به شهرستان بندرلنگه(طرح پرورش ماهی در قفس در منطقه چیروییه، طرح مرکز تکثیر میگو، طرح تکمیل بندر صیادی چیروئیه و طرح پرورش میگو ۵۴۰ هکتاری) است که ۲ طرح پرورش میگو در بندرعباس، ۲ طرح پرورش میگو در میناب و یک طرح پرورش ماهی در قفس در منطقه ریکو جزیره قشم از دیگر طرح‌هایی بود که همزمان به بهره‌برداری رسید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان شیلات ایران در آیین بهره‌برداری از ۹ طرح شیلاتی در استان هرمزگان که به صورت ویدئوکنفرانسی که با دستور رییس جمهوری در بندرچارک شهرستان بندرلنگه برگزار شد،با بیان اینکه استان هرمزگان استانی ویژه در حوزه شیلاتی کشور محسوب می‌شود، گفت: این استان رتبه نخست شیلاتی کشور را به خود اختصاص داده است.

نبی‌الله خون میرزایی ، در ادامه این مراسم از مرحله نخست زنجیره پرورش میگو در بندرلنگه با سرمایه‌گذاری یک‌هزارو ۴۲۰ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای ۲۷۰نفر به عنوان طرح‌ شاخص شیلات هرمزگان نام برد.  

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان شیلات ایران از طرح پرورش میگو به عنوان یکی از طرح‌های شاخص دولت در حوزه شیلات نام برد و گفت که تا پایان امسال، میزان تولید آن به ۶۰ هزارتن افزایش می‎ یابد.

خون میرزایی ادامه داد: ۱۴ طرح شیلاتی با نزدیک به شش هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و اشتغال آفرینی برای یک‌هزار و ۱۰۲ نفر و بسترسازی برای تولید پنج هزار تن محصول شیلاتی آماده بهره‌برداری شدند.

وی ادامه داد: مجموع تولیدات شیلاتی کشور از ۸۸۵ هزارتن در سال ۹۲ به بیش از یک‌میلیون و ۲۲۲ هزارتن در سال ۹۹ رسیده وهم‌چنین مصرف سرانه تولیدات شیلاتی از ۸.۵ کیلوگرم به بیش از ۱۳.۵ کیلوگرم در سال گذشته رسیده است.

خون‌میرزایی، رشد تولید خاویار را یکی از اقدامات درخشان دولت تدبیر وامید در مدت این هشت سال عنوان کرد و ادامه داد: در بخش ماهیان خاویاری نیز در این دولت رشد ۱۲ برابری را شاهد هستیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: درحال حاضر درحوزه پرورش ماهیان زینتی بیش از یک‌هزار و ۶۰۰ مزرعه در سطح کشور فعال است و عملکرد شیلات در این بخش سال ۹۹ بیش از ۲۷۵ میلیون قطعه بوده که بیش از ۱۰۰درصد تکلیف برنامه ای بوده است.

تولید ۱۰۰هزارتن ماهی در دریا تا سال ۱۴۰۴

معاون وزیر جهاد کشاورزی ورییس سازمان شیلات ایران گفت: اشتغال در این بخش بیش از ۱۱هزار نفر به واسطه اجرای طرح‌ها بوده و همچنین صادرات این ماهیان در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ از نظر ارزشی بیش از ۶.۳ دهم برابر افزایش پیدا کرده است.

به گفته خون‌میرزایی،در طرح‌های پرورش ماهی در دریا، زیرساخت موجود به ۲۳ هزارهکتار رسیده و برای تولید ۱۰۰هزارتنی تکلیف برنامه سال ۱۴۰۴ کفایت می‌کند.

استان هرمزگان با ۲۲ بندر صیادی و بهره‌مندی از ۴هزارو۵۰۰ فروند شناور صیادی، اشتغال پایدار برای ۳۱ هزار صیاد، صید سالانه افزون بر۲۷۰ هزار تن انواع آبزی، ۳۰درصد بندرهای صیادی و ۳۶ درصد صید انواع آبزیان کشور را به خود اختصاص داده است.

منبع: ایرنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید