خبر فوری

استاندار: سه پتروپالایش در شرق هرمزگان احداث می‌شود

هرمزبان – استاندارهرمزگان با اشاره به نقش تاثیرگذار سواحل مکران در اقتصاد ملی در شرق هرمزگان گفت: درحال حاضر، سه پتروپالایش در این منطقه، هرکدام به ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه مجوز احداث گرفته‌اند.

فریدون همتی عصرپنج‌شنبه پس از افتتاح مرحله نخست طرح انتقال نفت از گوره در خلیج فارس به سواحل مکران در جاسک و پایانه صادرات نفت در سواحل مکران در جمع خبرنگاران اظهارداشت: زمین احداث این سه پتروپالایش تحویل داده شده و ۲ مجموعه نیز تجهیز کارگاه شده‌اند که از ظرفیت این زیرساخت‌، نفت آن‌ها تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه در آینده نزدیک، سواحل مکران در شرق هرمزگان از مناطق مهم و تاثیرگذار در اقتصاد ملی ایران خواهد بود که در تولید و صادرات نقش مهمی خواهد داشت، ادامه داد: نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک نیز دیگر طرح بزرگ در سواحل مکران است.

«عملیات اجرایی نیروگاه بخار ۱۴۰۰مگاواتی و پُست فشار قوی بلافصل آن با تامین مالی (فاینانس) دولت روسیه اسفند ۹۵ در روستای کرپان سیریک هرمزگان آغاز شد.نیروگاه بخار ۱۴۰۰ مگاوتی سیریک در ۱۴۰ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮی ﺷﺮق ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺑﻨـﺪرﻋﺒﺎس و ۳۰ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮی ﺟﻨـﻮب ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﻣﯿﻨﺎب در ساحل دریای عمان ساخته می‌شود.استان هرمزگان هم اکنون دارای سه نیروگاه تولید برق است که با بهره‌برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی بندرعباس و نیروگاه سیریک تعداد آن‌ها به پنج واحد افزایش می‌یابد».

استاندار هرمزگان با بیان اینکه مجتمع پتروپالایش مکران با واحدهای پالایشگاهی به ظرفیت ٣٠٠ هزار بشکه نفت خام در روز نقش مهمی در ایجاد اشتغال و توسعه شهرستان جاسک دارد، گفت: در مجموع پنج طرح بزرگ در سواحل مکران در شرق هرمزگان شکل گرفته که این منطقه را درمدار توسعه پرشتاب قرار خواهد داد.

همتی افزود: شهرستان جاسک در شرق هرمزگان و در کنار سواحل مکران، به عنوان یکی از قطب‌های تولید و اقتصاد کشور، پایه‌گذاری شده است و از موقعیت‌های مهم انرژی کشور خواهد بود.

وی همچنین از طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک به عنوان یک تحول اقتصادی  بسیار بزرگ یاد کرد و افزود: این طرح علاوه بر اهمیت بین‌المللی و ایجاد پایانه جدید برای صادرات نفت کشورمان، یک زیرساخت بزرگ و مهم برای سواحل مکران ایجاد کرد.

به گفته استاندار هرمزگان، در چشم‌انداز این پایانه، ذخیره‌سازی ۳۰ میلیون بشکه نفت پیش‌بینی شده است که در مرحله نخست آن، ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه ایجاد شده است.

همتی خاطرنشان کرد: این طرح در سطح استان نیز آثار بسیار خوبی به همراه دارد و اجرای این طرح‌ بزرگ در اقتصاد، اشتغال ملی تاثیرگذار خواهد بود.

طرح ملی و راهبردی انتقال نفت خام گوره به جاسک با حمایت و راهبری وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران و با بهره‌مندی حداکثری از توان شرکت‌های ایرانی روز پنج‌شنبه به ثمر نشست و صادرات نفت کشور از پایانه جاسک برای نخستین‌بار عملیاتی شد.

اجرای طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک با حدود ۲ میلیارد دلار اعتبار مصوب با هدف ایجاد ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام و ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک در سواحل مکران اجرا می‌شود که تاکنون ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه نفت (در روز) ایجاد شده و این ظرفیت قرار است تا اسفندماه امسال به روزانه یک میلیون بشکه می‌رسد.

سواحل مکران نیز در محدوده آب‌های ساحلی و اقیانوسی دریای عمان از ایستگاه‌های مهم و اصلی تجارت، اقتصاد و گردشگری ایران است و این منطقه از حوزه گواتر و بندر چابهار آغاز و تا منطقه جاسک هرمزگان ادامه دارد.

شهرستان جاسک دارای ۶۰ هزار نفر جمعیت، ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در فاصله ۳۰۰ کیلومتری شرق بندرعباس واقع شده است.

منبع: ایرنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید