خبر فوری

استعفای کمالوند و وضعیت نارنجی برای سایپا!

هرمزبان – باشگاه سایپا این روز ها در شرایط بحرانی ای قرار دارد و امروز فراز کمالوند نیز با انتشار مصاحبه ای از سمت سرمربیگری این تیم استعفا کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان، فراز کمالوند امروز در مصاحبه ای از تصمیمش برای خروج از سایپا گفت تا شرایط خودروسازان برای ادامه فصل بحرانی تر شود و علاوه بر جنگ برای بقا و حضور در منطقه سقوط آن ها بدون سرمربی هم شوند. سایپا هم اکنون با 23 امتیاز در رتبه پانزدهم جدول رده بندی لیگ بیستم حضور دارد و با تیم چهاردهم یعنی ذوب آهن 3 امتیاز فاصله دارد. اگرچه استعفای فراز کمالوند از سمت سرمربیگری سایپا از طرف مدیریت باشگاه تایید نشده اما فراز در پایان مصاحبه اش صحبت هایی در مورد امکانات و شرایط خوب باشگاه سایپا کرد و گفت؛ «این تیم با چنین امکاناتی نباید از لیگ برتر سقوط کند.» صحبت هایی که نیاز به کنکاش دارد.
ما در لیگ مان تیم هایی داریم مثل سایپا که پول دارند اما هوادار ندارند و در عوض باشگاه هایی داریم که هوادار دارند و پول ندارند. در مدل دوم، همان هوادار برای بازیکن انگیزه ایجاد می کند اما در مدل اول، پول نمی تواند برای بازیکن و تیم هوادار بسازد. تیم پر هوادار وقتی به بحران مالی بخورد، درست مثل شرایط امروز استقلال و پرسپولیس مربی اش می تواند با پاداش های چند ده میلیونی و وسط کشیدن احساسات هواداران، انگیزه را به تیم برگرداند (مدل فرهاد مجیدی) یا با تاکید مستمر روی حفظ جایگاه اول و ادامه دادن روند موفقیت آمیز چند ساله، مانع ریزش انگیزه بازیکنان شود (مدل یحیی گل محمدی) اما وقتی تیم پولدار و بی هواداری مثل سایپا وارد بحران نتیجه می شود.
سایپایی ها امسال به هیچ عنوان نتوانستند این فضا را کنترل کنند. تیم هایی مثل سایپا راه های زیادی برای بهتر کردن شرایط خود ندارند. یکی از راهکار ها برای خروج از این فضا حضور شخصیت های کاریزماتیک و کاراکترهای جذاب در باشگاه است، کاراکتر هایی که به نوعی هر کدام می توانند الگوی یک فوتبالیست باشند و بازیکن جوان تیم از کار با او لذت ببرد. برای مثال پیروز قربانی به دوره حضور دایی در سایپا اشاره کرد. دورانی که علی دایی در این تیم مربیگری می کرد با روش های مختلف به خوبی این قضیه را کنترل کرده بود و تیم سایپا تا یک قدمی حضور در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا نیز پیش رفت و در پلی آف مغلوب الریان شد.
پیروز قربانی می گفت: سایپا تحت تاثیر شخصیت دایی قرار گرفته بود و تاثیر پذیری بازیکنان این تیم از علی دایی که روحیه ای جنگجو دارد و تحت هیچ شرایطی با باخت کنار نمی آید، باعث شد شور و شوق و انگیزه نتیجه گرفتن بر فضای کارمندی تیم غلبه کند.
بازیکنان و جوان های مستعدی همچون آرش رضاوند، رضا اسدی، آرمان رمضانی، علی قلی زاده، محمد دانشگر، مهدی ترابی و … به فوتبال ایران معرفی شدند و یا برای مثال در اوایل دهه هشتاد با حضور شخصیتی مثل احمدرضا عابدزاده تیم سایپا به خوبی وارد فضای رو به پیشرفتی شده بود و در همان مدت اندکی که عابدزاده با تیم تمرین می کرد و روی نیمکت سایپا می نشست، این تیم تحت تاثیر روحیه احمدرضا، از قعر جدول فاصله گرفت. در مجموع شخصیت هایی مثل فراز کمالوند و ابراهیم صادقی با این که مربیان قابل و خوبی هستند اما نتوانستند مجموعه را با خود همسو کنند بلکه در این فضا به نوعی غرق شدند اما شخصیتی مثل علی دایی با شخصیت خود، مجموعه را با خودش همسو کرد.
یکی دیگر از راهکارهای موجود برای چنین تیم هایی استفاده از بازیکنان جوان و با انگیزه ای است که برای ساختن آینده خود انگیزه شان را تحت هیچ شرایطی از دست نمی دهند. البته در این بین باشگاه می تواند با استفاده از چند بازیکن با تجربه و با انگیزه توازن خوبی را در تیم برقرار کند. برای این کار باشگاه باید خودش را از خریدهای پر سر و صدا در بازار نقل و انتقالات بی نیاز کند و کاملا از محصولات آکادمی خود استفاده کند. سایپا اگر قصد دارد این رویه را در پیش بگیرد، باید تیم را بکوبد و از نو  بسازد.
در مجموع باشگاه سایپا امکانات بسیار خوبی دارد و به نوعی انگیزه حلقه گمشده چنین تیمی است و مدیران سایپا باید به صورت ریشه ای این معضل را حل کنند. به زیان ساده تر؛ سایپا راهی جز این ندارد که یا متکی به محصولات آکادمی خودش شود و دیواری که از ابتدا تا ثریا کج رفته را از نو، بر پایه ای درست و اصولی، استوار سازد و یا با جذب شخصیت های برجسته، به تیمی که بی روح شده و به اصطلاح، خلق و خوی کارمندی پیدا کرده، شور و هیجان تزریق کند.
صبح امروز فراز کمالوند از سمت سرمربی گری سایپا استعفا کرد و حالا خبر هایی مبنی بر احتمال آمدن خطیبی به سایپا شنیده می شود. گویا با وجود مخالفت مدیریت باشگاه سایپا با استعفای کمالوند این مربی به باشگاه اعلام کرده که قادر به همکاری با تیم نیست و از آن جایی که برخی از دستیاران کمالوند نیز در تمرین امروز بعد از ظهر سایپا شرکت نکرده اند گفته می شود، رسول خطیبی با مسئولان باشگاه جلسه ای برگزار کرده و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، خطیبی به عنوان سرمربی تیم انتخاب می شود.
گفته می شود با سرمربی گری خطیبی در سایپا، بازیکنانی که کمالوند از تیم اخراج کرده بود، باز می گردند. اگر رسول خطیبی و باشگاه سایپا بر سر مدت قرارداد به توافق برسند، خطیبی که در این فصل هدایت آلومینیوم اراک (نیم فصل اول) و تراکتور را برعهده داشت، در سه هفته پایانی لیگ برتر بیستم روی نیمکت سایپا می نشیند.

منبع: خبرگزاری آریا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید