خبر فوری

وزیر با تجربه یعنی فقط حلقه ما!

غلامعلی رجایی از فعالان اصلاح‌طلب به رئیس‌جمهور منتخب پیشنهاد داده است از افرادی همچون بیژن زنگنه و اسحاق جهانگیری در دولت استفاده کند، چرا؟ چون این افراد از تجربه گران‌بهایی برخوردار هستند!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان، وحید حاجی‌پور طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت: غلامعلی رجایی از فعالان اصلاح‌طلب به رئیس‌جمهور منتخب پیشنهاد داده است از افرادی همچون بیژن زنگنه و اسحاق جهانگیری در دولت استفاده کند، چرا؟ چون این افراد از تجربه گران‌بهایی برخوردار هستند!

این توصیه در شرایطی مطرح شده که هم جهانگیری و هم زنگنه از بانیان وضعیت موجود هستند و با تصمیمات و اقدامات خود ضربات بزرگی به کشور وارد کرده‌اند ولی هواخواهان می‌گویند، چون دارای تجربه هستند پس حضورشان ارزشمند خواهد بود!

حضور مجدد زنگنه در نفت و بررسی عملکرد او هم نشان می‌دهد طرفداران تئوری «وزیر، باید تجربه داشته باشد» به شکست خود، بیشتر فکر می‌کنند و به این واقعیت پی برده‌اند که برای وزارت «تجربه» نه شرط لازم است و نه کافی.

بیژن زنگنه باتجربه‌ترین وزیر تاریخ جمهوری اسلامی ایران است که تا انقلاب به پیروزی رسید «وزارت» را در آغوش گرفت البته در دوره هشت ساله محمود احمدی‌نژاد، در هیچ یک از نهادهای اجرایی کشور حضور نداشت ولی زمانی که در سال ۹۲ دولت روحانی روی کار آمد، عده‌ای در بوق و کرنا کردند که با توجه به شرایط ویژه صنعت نفت، وزیری باید سکان این صنعت را در دست بگیرد که دارای «تجربه کافی» باشد.

عده‌ای نیز این ایده را «باد» کردند تا به واسطه آن، وزیری بر سر کار بیاید که منافع آن‌ها را تأمین کند، اما عملکرد زنگنه نشان داد از قضا شاخصی به نام تجربه می‌تواند بحران‌آفرین باشد. تجاربی که زنگنه و سایر افرادی که این روزها برای وزارت نفت مطرح می‌شوند، حامل این پیام مهم است که حساب کردن روی تجارب افراد، یعنی ادامه راه مردود گذشته که هیچ سنخیتی با تحقق منافع ملی ندارد.

تجربه اگر راهگشا بود، زنگنه با انبوهی از تجربه، بدتر از گذشته عمل نمی‌کرد و خسارت‌های بسیاری نمی‌آفرید، با وجود این هنوز هم عده‌ای می‌گویند وزیر آینده نفت باید در آیتم «تجربه»، مجتهد باشد تا بتواند ویرانه‌ای را که در نفت ایجاد شده آباد کند. البته گفته نمی‌شود این تجربه، اساساً به معنای وابستگی جناحی این افراد به جریان‌های پرقدرت در نفت است ولاغیر. اگر به تجربه باشد که تمثال اصلی آن، بیژن زنگنه است که اینگونه خسارت‌بار وزارت کرده است. البته او در این مسیر تنها نیست، متأسفانه در میان نام‌هایی که این روزها برای وزارت نفت مطرح می‌شود، هیچ اشاره‌ای به «کارنامه» نمی‌شود و تنها استدلال طرفداران کاندیداها، تأکید بر شاخصی به نام تجربه است؛ مؤلفه‌ای که با این پوشش می‌خواهد بگوید مدیریت بر نفت باید در اختیار حلقه‌ای کوچک و خاص باشد چراکه فقط آن‌ها می‌توانند و بس!

عقل می‌گوید برای دچار نشدن به روند نخ‌نمای شده انتخاب وزرا، نباید تجربه را تجربه کرد بلکه باید از تجربه برای عدم ابتلا به بلا، بهره برد. افرادی که در طول وزارتشان در نفت، همه چیز را به هم ریختند و کشور را در بن‌بست قرار دادند، تجربه تلخ، اما گرانبهایی هستند که باید از آن استفاده کرد تا بار دیگر اتفاقات تلخ تکرار نشود. حسن روحانی یک بار این اشتباه را مرتکب شد؛ او با همین استدلال سطحی که باید کار را به باتجربه‌ها سپرد، نفت را ویران کرد و تجربه روزهای اسفناک گذشته را به صورت سخت‌تری «به‌روز» کرد. باید دید رئیس‌جمهور منتخب و تیم نزدیک او در بهره‌گیری از مؤلفه تجربه، می‌خواهند مانند روحانی عمل و تجربه وحشتناک را تجربه کنند یا با انتخابی بهتر، اجازه تکرار گذشته سیاه را ندهند.

منبع: مشرق نیوز

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید