خبر فوری

کیت‌های تشخیص کرونا به اندازه مورد نیاز در اختیار هرمزگان قرار می‌گیرد

هرمزبان – معاون کل وزارت بهداشت گفت: باتوجه به افزایش آمار ابتلا، بستری و فوت ناشی از کرونا در هرمزگان، کیت‌های تشخیص سریع کرونا به اندازه مورد نیاز در اختیار این استان قرار می‌گیرد.

دکتر ایرج حریرچی روز یکشنبه در نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در هرمزگان با بیان اینکه این استان در مقطع فعلی جزء استان‌هایی دارای آمار ابتلا و بستری بالا است، افزود: هرمزگان ۲.۲ درصد جمعیت کشور را داراست اما در شرایط فعلی ۱۱درصد آمار بستری های کرونا در سه هفته اخیر متعلق به این استان است و در مجموع اگر آمار این منطقه مرزی را در ماه‌های اخیر بررسی کنیم آمار ابتلا، بستری و مرگ و میر پایین تر از متوسط کشوری بوده است.

وی بیان داشت: خوشبختانه با مدیریت خوبی که توسط استاندار هرمزگان و دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفته، این استان تنها یک پیک داشته و در پیک دوم کرونا باتوجه به تجربه خوبی که در استان وجود دارد، امکان مواجهه با این بیماری آسان تر خواهدبود.

معاون کل وزارت بهداشت اظهارداشت: مقرر شده است با انتخاب هوشمند لایه‌های هدف، به ازای هر یک نفر مبتلا در هرمزگان از ۱۰ نفر نمونه گیری شود تا سیر بیماری کنترل شده و آمار ابتلا در  این استان به پنج درصد کاهش پیدا کند.

کمبود تخت‌های بیمارستانی در هرمزگان جبران می‌شود

معاون کل وزارت بهداشت همچنین در خصوص روند مواجهه با بیماری کووید ۱۹ و  مرگ و میر ناشی از این ویروس در بیمارستان‌های هرمزگان گفت: این استان با کمبود تخت بیمارستانی روبروست و آمار فعلی نشان دهنده اینست که در این حوزه از میانگین کشوری هم پایین تر است که پس از بازدیدهایی که از برخی ظرفیت‌های بیمارستانی داشتیم، تصمیم‌های مهمی برای رفع فوری نیازهای استان و جبران کمبود تخت‌های بیمارستانی گرفته شد.

حریرچی افزود: به منظور مقابله با پیک کرونا، کمک‌های لازم برای استفاده از ظرفیت امکانات بیمارستانی موجود و در شرف افتتاح مانند بیمارستان نیروی دریایی ارتش انجام خواهد شد.

وی با اشاره به تامین ۶ ستگاه سی تی اسکن در چندماه اخیر برای بیمارستان‌های استان هرمزگان عنوان کرد: باتوجه به کمبودهای موجود در این حوزه، سه دستگاه سی تی اسکن جدید برای بیمارستان‌های بندرعباس، حاجی آباد و بندرخمیر تامین می‌شود.

بیمارستان صحرایی در هرمزگان ایجاد می‌شود

معاون کل وزیر بهداشت اضافه کرد: با استفاده از ظرفیت ستاد کل نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان امام، بیمارستان‌های موقت و صحرایی نیز در هرمزگان ایجاد خواهد شد تا بتوانیم قدرت مواجهه با پیک جدید کرونا در این استان را افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: به موازات این اقدام‌ها، کمک‌های لازم نیز از سوی وزارت بهداشت برای تکمیل و بهره برداری از ظرفیت بیمارستان ۵۳۱ تخت‌خوابی بندرعباس، بیمارستان نفت ستاره خلیج فارس و سایر بیمارستان‌های مربوط به شرکت‌های فعال استان هرمزگان انجام خواهد شد.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هرمزگان به ۳۸ درصد کاهش یافته است

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه استان هرمزگان در ماه‌های اولیه شروع پیک کرونا، از لحاظ رعایت دستورالعمل‌ها توسط مردم و اصناف، بالاتر از متوسط کشوری قرار داشت، گفت:  آمار رعایت پروتکل‌ها در کشور به  ۶۵ درصد تنزل پیدا کرده و به هیچ وجه رضایت بخش نیست؛ این آمار در هرمزگان متاسفانه به حدود ۳۸ درصد رسیده است که یکی از عوامل مهم افزایش آمار ابتلا، بستری و فوتی در پیک دوم کرونا در این استان است.

حریرچی، افزایش سطح رعایت پروتکل‌ها را باتوجه به شیوع ویروس کرونای (دلتا و هندی) در غالب استان‌ها و سرعت قابل ملاحظه سرایت این ویروس‌ها خواستار شد و افزود: تا زمانی که واکسیناسیون به صورت جدی در کشور شروع شود، استفاده از ماسک، فاصله اجتماعی و سایر پروتکل‌ ها مهم ترین عامل برای پیشگیری از ابتلای به کروناست و شهروندان باید نسبت به این موضوع حساسیت لازم را داشته باشند.

وی در خصوص درخواست برای تعطیلی صنوف و اداره ها در استان هرمزگان گفت: تعطیلی‌ها و محدودیت‌ها بر اساس معیارهایی که از سوی ستاد ملی کرونا مشخص شده است، اعمال خواهد شد.

این مسوول افزود: واقعیت اینست با اینکه تعطیلی در شرایط کرونا مفید است، اما تاب آوری صنوف و مردم یکی از معیارهای مهم برای تصمیم گیری است و به میزانی که لازم باشد محدودیت‌ها، کاهش ساعت اداری و یا تعطیلی اداره‌ها و دستگاه‌های دولتی اعمال خواهدشد.

افزایش آمار تزریق واکسن کرونا به افراد بالای ۷۰ سال درهرمزگان

معاون کل وزیر بهداشت همچنین از آمار ۷۸درصدی تزریق واکسن کرونا به افراد بالای ۷۰سال در هرمزگان خبر داد و گفت: این آمار در مقایسه با سایر استان‌ها بسیار قابل توجه است و به دلیل استقبال مردم و همچنین مواجهه با پیک کرونا در این استان، تزریق واکسن به افراد بالای ۶۰ سال در این استان شروع شده است.

دکتر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت روز شنبه به منظور بازدید از بیمارستان های سید الشهداء نیروی دریایی ارتش و شهید محمدی بندرعباس وبررسی وضعیت حاد کرونا به هرمزگان سفر کرده است.

 روز یکشنبه هم نشستی با حضور وی درخصوص آخرین وضعیت بیماران کرونایی استان، نیازمندها ،تجهیزات و امکانات بویژه بیمارستان های ۵۳۱تختخوابی خوابی وسیدالشهدای نیروی دریایی ارتش برگزار شد.

این روزها حال موج پنجم کرونای جهش یافته سراسر هرمزگان را فرا گرفته و هر روز نیز با سرعت بیشتری در حال پیشروی است و وضعیت این استان را به حالت فوق بحرانی درآورده است.

کرونا این غول مرگبار میکروسکوپی در سایه بی توجهی برخی از مردم به رعایت پروتکلهای بهداشتی، هر روز جان بیشتری از مردم بی گناه را می ستاند و امروز همه مناطق هرمزگان درگیر این ویروس شدند و موجی از وحشت و نگرانی در میان کسانی که نسبت به سلامت خود و اطرافیانشان احساس مسوولیت می کنند و با وجود خستگی از شرایط، همچنان خود را متعهد به رعایت دقیق شیوه نامه های بهداشتی می‌دانند، ایجاد شده است.

براساس آخرین آمار اعلامی از سوی مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزون بریک هزار و۵۰۰ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند و شماری از بستری ها نیز در وضعیت بسیار وخیم قرار دارند و پزشکان امیدی به زنده ماندن آنها ندارند.

بارها و بارها از سوی کارشناسان بهداشتی عنوان شده که با توجه به سرعت انتقال بالای ویروس جهش یافته کرونا نسبت به نوع قبلی آن ،اهمیت استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و شرکت نکردن در دورهمی ها بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد، اما گویی بسیاری گوش شنوا برای شنیدن این هشدارها را ندارند که هر روز بی توجه تر از قبل در رعایت این شیوه نامه ها هستند و با این خودخواهی جان بسیاری را به خطر می اندازند.

طبق اعلام کارشناسان بهداشتی سویه غالب کرونا در هرمزگان از نوع انگلیسی است، اما احتمال شیوع و وجود کرونای هندی (دلتا) نیز در این استان به ویژه در مناطق شرقی با توجه به همسایگی آن با استان سیستان و بلوچستان که درگیر این نوع کرونا است، بسیار بالا است و مسوولان بهداشتی هرمزگان به شدت نگران این موضوع هستند.

منبع: ایرنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید