خبر فوری

پیشنهاد مطالعه دو اثر داستانی درباره امام جواد(ع)

انتشارات کتاب نیستان مطالعه کتاب‌های «آسمانی‌ترین مهربانی» و «یک خوشه انگور سرخ» درباره امام جواد(ع) را پیشنهاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از روابط عمومی انتشارات کتاب نیستان؛ می‌خواستم تو را خورشید بنامم. از روشنایی منتشرت. دیدم که خورشید، سکه صدقه‌ای است که تو هر صبح از جیب شرقی‌ات در می‌آوری، دور سر عالم می‌چرخانی و در صندوق مغرب می‌اندازی؛ و بدین سان استواری جهان را تضمین می‌کنی. می‌خواستم نام تو را ابر بگذارم، از شدت کرامتت. دیدم که نسیم، فقط بازدم توست که در فضای قدسی فرشتگان تنفس می‌کنی. به اینجا رسیدم که؛ زیباترین و زیبنده‌ترین نام، همان است که خدا برای تو برگزیده است،‌ ای کریم‌ترین بخشنده روی زمین.‌ ای جواد!

آنچه خواندید قسمتی از مقدمه سیدمهدی شجاعی در کتاب «آسمانی‌ترین مهربانی» بود که اکنون چاپ نهم این کتاب ۱۶۸ صفحه‌ای که به همت انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است، برای مطالعه در ایام شهادت امام جواد (ع) پیشنهاد می‌شود.

کتاب دیگر مناسب این ایام رمان «یک خوشه انگور سرخ» نوشته فاطمه سلیمانی است که در ۲۰۰ صفحه به قیمت ۱۹ هزارتومان در دسترس خوانندگان قرار گرفته است. راوی این داستان ام‌فضل همسر امام و دختر مأمون است که در نهایت با تحریک معتصم خلیفه عباسی، امام نهم شیعیان را مسموم و به شهادت می‌رساند.

سلیمانی در این رمان ام‌فضل را به عنوان راوی کتاب انتخاب کرده و سعی دارد با نگاهی تازه به نقش او به عنوان یک شخصیت منفور و در عین حال ترسو و ناتوان در انتخاب میان خیر و شر، روایتی دست اول از زندگی امام هشتم و نهم شیعیان بیان کند، اما هنر او در روایت را باید در به تصویرکشیدن درون کاخ عباسی و نیز درون ذهن خود به عنوان عضوی تراز اول از آن و نیز ترسیم سیمای دو خلیفه عباسی از سویی و نیز ترسیمی از سیمای امام شیعه و سیره و زندگی و منش اخلاقی او از سوی دیگر دانست. تلفیقی که در قالب داستان بلند پیش از این کمتر در افق ادبیات داستانی رخ داده است.

نویسنده توانسته با هنرمندی تمام و در قالب تخیلی مؤمنانه بدون وارد کردن خدشه و یا بیان اخباری ناصحیح درباره خلیفه عباسی و نظام زیستی امام شیعه این دو مظهر خیر و شر و زندگی غیرمؤمنانه و مؤمنانه را در مقابل یکدیگر با بهره‌گیری از کلماتی شاعرانه ترسیم کند. نثر و توصیفی شاعرانه را شاید به همین اعتبار بتوان مهم‌ترین و قابل توجه‌ترین مشخصه هنری این داستان به شمار آورد که به لذت خوانش آن بیش از پیش می‌افزاید.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید