خبر فوری

مراجعه سریع به پزشک مهمترین عامل نجات عقرب گزیدگان است

هرمزبان-سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت : مهمترین عامل در نجات جان افرادی که دچار عقرب گزیدگی می شوند ، مراجعه سریع به مراکز درمانی بوده و دلیل تمام موارد منجر به فوت در استان ، تاخیر در رساندن افراد به پزشک است.

دکتر فاطمه نوروزیان عصر پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود:استان هرمزگان به دلیل شرایط اقلیمی و زیست محیطی و همچنین توجه ناکافی به موضوع بهسازی فضای شهری و روستایی ، سالانه شاهد ثبت موارد زیادی از عقرب گزیدگی است که توجه به جوانب مختلف این موضوع را ضروری کرده است.
وی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون حدود  ۴۵۰ نفر با علائم عقرب گزیدگی به مراکز درمانی سراسر استان مراجعه کرده اند که از این تعداد ۲ نفر به دلیل مراجعه دیرهنگام ، جان خود را از دست داده اند.
رییس روابط عمومی وامور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تعداد موارد مراجعه به مراکز درمانی جهت مداوای عقرب گزیدگی در سال گذشته را ۴هزار و ۶۵۰ نفر اعلام کرد که از این تعداد ، درمانهای متداول و سرم ضد عقرب روی ۱۰ نفر به دلیل مراجعه دیرهنگام موثر نبود و جان خود را از دست دادند.
دکتر نوروزیان اضافه کرد:در یکی از آخرین موارد عقرب گزیدگی که تیرماه امسال در شهرستان حاجی آباد روی داد، یک نوجوان حدود هشت ساعت پس از عقرب گزیدگی ، توسط والدینش به مرکز درمانی منتقل شد و نپذیرفتن انتقال به بیمارستان حاجی آباد با آمبولانس توسط خانواده و تکرار تاخیر ، متاسفانه موجب بی ثمر ماندن اقدامات درمانی و مرگ این نوجوان شد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی تاکید کرد: سرم های ویژه و سایر داروهای مورد نیاز درمان عقرب گزیدگان به اندازه کافی در تمام مناطق استان وجود دارد و در این زمینه هیچ کمبودی نیست.

دکتر نوروزیان ضمن تاکید بر لزوم انتقال سریع و به موقع عقرب گزیدگان به مراکز درمانی تاکید کرد: بهسازی فضای خانه ها و سکونتگاه های شهری و روستایی مانند انتقال نخاله های ساختمانی و پوشاندن روزنه های بین بلوک ها و آجرها در دیوار منازل که محل ماندگاری عقرب است در کاهش موارد مرگ و میر ناشی از این مساله بسیار موثر است.

منبع: ایرنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید