خبر فوری

سعید جلیلی: بنادر هرمزگان باید مبادی صادرات کالاهای داخلی باشد

ب هرمزبان – نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: فرصت دریا و بنادر یک فرصت بزرگ برای صادرات کشور است، در حوزه صادرات بندرعباس و بندرجاسک باید مبادی صادراتی باشد نه اینکه به یک کشور دیگر برود و سپس از کشور دیگری کالا وارد کشور شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از خبرنگار ایرنا، سعید جلیلی عصردوشنبه در گفت‌وگو با شبکه استانی خلیج‌فارس اظهارداشت: استان هرمزگان نه تنها یکی از مناطق به استان‌های کشور است بلکه در طول تاریخ از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین شاهراه‌های تجاری، صنعتی و اقتصادی و بلکه نظامی دنیا بوده است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: هرمزگان امروز در بسیاری ازعرصه‌های تجاری، صنعتی ، اقتصادی، کشاورزی مهم‌ترین قطب کشور است اما قبل از آن هرمزگان قطب سلحشوری و مبارزه برای منافع ملی و تمامیت ارضی بوده و هست.

وی ادامه داد: امروز اگر تعابیری چون حافظان خلیج‌فارس و تنگه هرمز برای استان هرمزگان به کار می‌رود، این‌ها ناشی از یک تعارف نیست، تاریخ هرمزگان و مردم رشید آن سرشار از دلاوری، جانفشانی و مبارزات حق‌طلبانه، مبارزه با اشغالگری و استعمار پرتغال در دوران صفویه تا مقابله با قلداری استکبار در دوران معاصر و تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در کارنامه این استان ثبت شده است.

سبقه ریشه‌دار مقاومت فرهنگی هرمزگان

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: سابقه و تاریخ ریشه‌دار مقاومت فرهنگی مردم این منطقه در مقابله با کشف حجاب از برگ‌های زرین و هویتی مردم این استان است، مبارزات تاریخ انقلاب آن و مجاهدت‌های جوانان هرمزگان در دفاع‌مقدس تحت فرماندهی “سردار شهید حاج قاسم سلیمانی”، از دیگر برجستگی‌های مردم این استان است.  

جلیلی افزود: شاید ماندگارترین صحنه‌ خودباوری و سلحشوری در دفاع از منافع ملی و تمامیت ارضی این کشور توسط مردم و جوانان این استان در مقابله مستقیم با تجاور آمریکا به آبهای خلیج‌فارس و سکوهای نفتی رقم خورده باشد، آنجا که شهیدان “اسحاق دارا و اسدالله رییسی”  با دستان خالی بالگرد متجاور آمریکایی را هدف قرار دادند و خود در جنگ نابرابر، مظلومانه به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: اگر از جزیره هرمز که نه تنها نماد مبارزه با استعمار، بلکه با تقویم شهدای بسیار به نسبت جمعیت آن، نمونه‌ای از صلابت و استواری این کشور می‌باشد، صحبت می‌شود، برای این است که در این جزیره شهیدانی چون “موسی درویشی و همچنین شهیده فاطمه نیک” بودند که با تقدیم سه فرزند و۹ نفر از محارم خود در دفاع از کشور، به یک اسطوره و الگو در تاریخ زنان این کشور تبدیل شد.

جلیلی خطاب به مردم استان هرمزگان اظهارداشت: این استان ظرفیت‌ها و امکانات بسیار ارزشمندی دارد، اما بحث این است که اگر در استان هرمزگان، صنایع راهبردی مثل  آلومینیوم و فولاد و پالایشگاه خلیج فارس داریم یا در این منطقه امکان کشاورزی گرمسیری یا فرصت ارزشمند گردشگری داریم، جزایری مثل قشم و کیش داریم، سوال این است که چرا این میزان از بیکاری و محرومیت‌های جدی در این استان وجود دارد.

بندرعباس و بندرجاسک باید مبادی صادراتی باشد

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با برشمردن هویت شهرهای و روستاهای مختلف هرمزگان از دشت‌های حاصلخیر میناب، هشت‌بندی و رودان یادآورشد: چهارسال آینده باید انتخاب کنیم این انتخاب چگونه باید باشد سوال من این است آیا همین که چند سوال را مطرح کنیم و چند مساله برطرف شود، یا اینکه استانی باافتخار با توانمندی‌های فراوان مثل هرمزگان را بررسی کنیم و ببینیم چگونه می‌تواند به قله‌های پیشرفت دسترسی پیدا کند.

وی ادامه داد: امروز بسیاری از کالاهایی که وارد کشور می‌شود، یا مبادلات تجاری در کشور یا کشتی‌هایی که از آن سوی دنیا می‌آیند و وارد دریای عمان و تنگه هرمز می‌شوند و به خلیج فارس می‌روند و در کشورهای همسایه پهلوگیری می‌کنند و دوباره از همان کشور کالاها بارگیری ‌می‌شود و دوباره به ایران برمی‌گردد.

جلیلی ادامه داد: چرا باید این گونه ۱۴ میلیارد دلار از یک کشور همسایه واردات داشته است، این کالاها مربوط به آن کشور نبوده است، بلکه مربوط به کشورهای دیگر بوده و در کشورهای جنوب خلیج‌فارس تخلیه می‌شده و دوباره بارگیری شده و به ایران آورده می‌شود، آیا نمی‌توان کشتی‌هایی که ۱۴ میلیارد دلار کالا همراه دارند مستقیم در همین بندرعباس و بندرجاسک آن کالا تخلیه و وارد کشور شود.

وی دریا و  بنادر در استان هرمزگان را یک فرصت بزرگ برای صادرات کشور دانست و بیان داشت: در حوزه صادرات بندرعباس و بندرجاسک باید مبادی صادراتی باشد نه اینکه به یک کشور دیگر برود و سپس از کشور دیگری کالا وارد کشور شود لذا اگر همین موضوع با جدیت به آن توجه شود، زمینه‌های تولید اشتغال، توسعه و عمران برای استان هرمزگان و کشور ایجاد می‌شود.

پرهیز از نگاه‌های حداقلی در توسعه و جهش

این نامزد ریاست جمهوری گفت: برای جهش کشور تنها برنامه کافی نیست، بلکه به یک باور نیاز داریم، باوری که در مقابل افرادی که برای به دست آوردن منافع پَست فردی، منافع ملی را نادیده می‌گیرند، بایستد و اگر امروز از جهش ایران و نگاه حداکثری صحبت می‌شود لازمه آن این است که بتوانیم از هر فرصتی درهر استان به بهترین شکل برای آن استان و کشور به بهترین شکل استفاده کرد.

جلیلی با اشاره به حضور چندین باره خود در شهرستان‌های مختلف از جمله میناب، بشاگرد، رودان و رصد مشکلات مختلف گفت: نباید با حل دومساله بگوییم ما به این استان خدمت کرده‌ایم، بلکه باید تلاش خود را برای احیای دوباره فرصت‌ها و استفاده بهینه از آن‌ها به کاربگیریم.

این نامزد ریاست جمهوری گفت: چرا امروز شهرستان میناب به عرصه‌ خشکسالی و کمبود محصولات  تبدیل و کشاورز نگران ط صادرات محصول و پیدا کردن بازار فروش حتی درهمین کشورهای جنوبی خلیج‌فارس باشد، اگر از فرصت‌های این استان، صحبت می‌کینم چون برخی کشورها با استفاده از این فرصت‌ها خود را اداره می‌کنند.

جلیلی در این رابطه به فرصت‌های صیادی و شیلاتی اشاره و آن را نگاه حداقلی دانست و ادامه داد: امروز برای اینکه چگونه صیادان از فرصت آبزی‌ برای جهش در این صنعت استفاده کرده و نه تنها مردم این استان که تمام مردم ایران از یک مصرف سرانه قابل قبول از گوشت ماهی و همچنین صادرات این نوع گوشت ماهی‌ها برخوردار شوند.

اولویت نخست صنایع در هرمزگان به کارگیری نیروهای بومی باشد

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ضمن تاکید بر پرهیز از نگاه‌های حداقلی در توسعه و جهش، یادآورشد: با نگاه حداکثری است که صیادهای ما می‌توانند به یک تولیدکننده مهم مواد غذایی تبدیل شوند.

وی در خصوص نگاه حداکثری به پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس اشاره کرد و ادامه داد: امروز تمام حاصل این نگاه تولید و صادرات بنزین است، آیا این کار در سایر عرصه‌ها نمی‌تواند شکل بگیرد یا پالایشگاه‌های دیگری نمی‌تواند ایجاد شود که حاصل آن هم اشتغال که البته باید برای مردم این استان باشد، خواهد بود.

این نامزد ریاست جمهوری عنوان کرد: اگر در هراستانی از جمله هرمزگان به بسترهای پیشرفت و جهش و توجه به فرصت‌های اقتصادی و دریایی صحبت می‌شود، اولویت نخست باید به کارگیری نیروهای بومی آن استان باشد نه اینکه عوارض منفی ایجاد صنایع و تاسیسات آن برای مردم آن استان و منافع آن برای دیگران باشد.

جوانان هرمزگان سند پیشرفت استان را بنویسند

جلیلی با بیان اینکه مردم هرمزگان یک استان یک استان بسیار ارزشمند و با ظرفیت‌های بالا برای پیشرفت و جهش است، از جوانان این استان تقاضا کرد: سند پیشرفت استان هرمزگان با کمک نخبگان و متخصصان در هر شهر و روستا خود شما بنویسید و آن را از دولت مطالبه کنند.

وی در این رابطه به تشکیل باشگاه کشاورزان جوان در یکی از روستاهای حاجی‌آباد اشاره کرد و ابرازداشت: جوانان هر روستا باید سند پیشرفت خود را بنویسید و معطل دیگران نمانند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر جهاد بزرگ برای جهش ایران ابرازداشت: در هشت سال گذشته سعی کردیم که جوانان هر روستا خود سند پیشرفت روستای خود را بنویسند تا آثار موفقیت این مدل را ببینند.

جلیلی در پایان خاطرنشان کرد: هر دولتی که بتواند سرکار بیاید و اعتماد مردم را جلب کند، این باید مطالبه از آن باشد که این امکانات بدون جهاد وتلاش امکان‌پذیر نیست درحالی که هر روستای ایران باید یک سلول فعال و قوی برای جهش ایران باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از ایرنا، انتخابات سیزدهمین دوره رییس جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهری، روستایی و عشایری و میاندوره‌ای پنجمین دوره خُبرگان رهبری و یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بطور هم‌زمان ۲۸ خرداد امسال برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید