خبر فوری

ردای قرمز، سوغات مهمان برای کیش

کیش – ایرنا – کیش مهمان پذیرترین نقطه کشور در روزهای کرونایی همچنان رسم مهان نوازی را به جا آورده تا این رسم پسندیده علاوه بر داغ کردن بازار مراکز خرید و گردشگری بازار کرونا را نیز در جزیره قرمز کرده باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از ایرنا، کیش به عنوان چهارمین مقصد گردشگری غرب آسیا در ایام مختلف سال پذیرای مهمانانی از اقصی نقاط کشور می شود تا جای که بساط این پذیرایی در ایام کرونایی نیز پهن و رهاورد آن برای میزبان پوشیدن رخت قرمز کوید ۱۹بود.

در ۱۵ ماه گذشته همزمان با همه گیری کرونا، جهان شاهد تغییرات زیادی بوده که یکی از مهمترین آنها کاهش سفرها و خسارت دیدن حوزه گردشگری در تمام دنیا است از این رو کیش نیز از ترکش های این بیماری در امان نمانده و در ۲ راهی پذیرش و عدم پذیرش مهمانان روحش زخم خورده این ویروس منهوس شده است.

کیش اگر به مسافرانش نه بگوید باید به هفت هزار خانواده که معیشتشان به گردشگری در بخش های مختلف وابسته است چه پاسخی دهد؟

کیش اگر به مسافرانش نه بگوید باید به هفت هزار خانواده که معیشتشان به گردشگری در بخش های مختلف وابسته است چه پاسخی دهد؟ و اگر از حدود ۲ میلیون مسافرش در سال پذیرای کند با کووید ۱۹ که علاقه زیادی به شلوغی ها برای انتشار دارد چه کند؟

با این حال طبق اعلام مسوولان سازمان منطقه آزاد کیش ورود مسافر به این جزیره در ۸۰ روز ابتدی امسال به نسبت مدت مشابه سال ۱۳۹۸ (قبل دوران شیوع ویروس کرونا) حدود ۴۰ درصد کاهش داشته است.

مهمترین علت کاهش مسافرت ها به کیش هشدارهای ستاد ملی کرونا و شاید ترس مردم از ابتلا به بیماریی کووید ۱۹ باشد که از سوی بسیاری از افراد رعایت شده ولی برخی از آنان از مسافر تا ساکنان جزیره همچنان پس از ۱۵ماه این هشدارها را یا جدی نمی گیرند و یا دیگر برایشان عادی شده است.

هر کدام از این احتمال ها صحت داشته باشد برای محیط بسته ای مانند کیش خطرات جبران ناپذیری را به همراه دارد به طوریکه هم اکنون بیشتر نقاط کشور پیک چهارم همه گیری ویروس کرونا را پشت سرگذاشته اند اما استان هرمزگان و جزیره کیش این پیک را پشت سر نگذاشته وارد یک اوج دیگر شیوع بیماری شده است.

هر چند بر خلاف بسیاری از نقاط استان هرمزگان جزیره کیش از وضعیت نسبتا بهتری از لحاظ شیوع ویروس کرونا قرار دارد اما نگرانی هایی از بابت تعداد مسافران وارد شده به جزیره در تاریخ ۱۳ تا ۱۶ خرداد و تاثیر آن بر احتمال افزایش شمار مبتلایان در هفته جاری وجود دارد.

اشغال ۸۰ درصدی ظرفیت هتل‌های کیش

مسیح الله صفا رییس جامعه هتلداران جزیره کیش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از اشغال ۸۰ درصدی هتل های این جزیره در ایام تعطیلات (۱۳ تا ۱۶ خرداد) خبر داد، آماری که برای کیشوندان نگران کننده و امید بخش بود.

امید بخشی این آمار در آن است که اگر به طور میانگین ۸۰ درصد از ظرفیت ۱۶ هزار تختی هتل های کیش مورد استفاده گردشگران قرار بگیرد یعنی تعداد قابل توجهی مسافر به جزیره که بیش از ۸۰ درصد اقتصاد آن به صنعت گردشگری وابسته است وارد شده و نویدی برای فعالان این منطقه برای رونق دوباره است.

صفا: رعایت شدید پروتکل های بهداشتی در دستور کار جامعه هتل داران کیش قرار دارد و به واسطه این پایبندی تاکنون تعداد بسیار اندکی از پرسنل این اماکن به ویروس کرونا مبتلا شده اند
اما نگرانی ها به این دلیل افزایش پیدا می کند که این تعداد مسافر و حتی بیشتر به جزیره سفر کرده و اگر تنها بخشی از آنان در رعایت پروتکل های بهداشتی کوتاهی کرده باشند باید در روزهای آتی انتظار افزایش بیماران شناسایی شده مبتلا به کووید ۱۹ و بستری شدن بخشی از آنان در جزیره باشیم.

هر چند صفا در سخنان خود به این نکته اشاره کرد که رعایت شدید پروتکل های بهداشتی در دستور کار جامعه هتل داران این جزیره قرار دارد و به واسطه این پایبندی تاکنون تعداد بسیار اندکی از پرسنل ۶ هزار نفری هتل های کیش به ویروس کرونا مبتلا شده اند اما نگرانی از جانب مسافران و برخی کیشوندانی است که ضوابط بهداشتی را جدی نمی گیرند.

نظارت های اصولی بر عرضه خدمات مسافری در هتل ها و مراکز اسکان از مهمترین مواردی است که مورد توجه جوامع مختلف جزیره کیش قرار گرفته به گفته رییس جامعه هتلداران کیش ۱۲ بازرس این جامعه برای نظارت بر حُسن اجرای ضوابط بهداشتی در این جامعه بکار گیری شده و علاوه بر آن رستوران های داخل هتل نیز حداکثر با ۵۰ درصد ظرفیت به مشتریان ارایه خدمت می کنند.

صفا همچنین یادآور شد: از ۱۷ خرداد سطح اشغال ظرفیت هتل های جزیره کیش کاهش یافت به طوریکه اکنون مسافر پذیری این واحدها در رنج ۵۰ درصد قرار گرفته و احتمالا در روزهای آتی نیز بر اساس سطح آمار رزرو، مسافر گیری کاهش داشته باشد.

کاهش حدود ۴۰ درصدی پذیرش مسافر در کیش

مسافران کیش و کیشوندان دائما در حال رفت و آمد به جزیره هستند و به صورت میانگین فرودگاه بین المللی کیش در ۸۰ روز گذشته از سال، روزانه شاهد ورود ۳۲ هواپیما و خروج این تعداد پرواز بود و مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه ‌های کیش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تعداد کل پروازهای ورودی به جزیره در این مدت را ۲ هزار و ۶۵۹ مورد و خروج همین تعداد هواپیما اعلام کرد.

علی عرب اظهار داشت: امسال حدود ۲۴۳ هزار مسافر و کیشوند با استفاده از این پروازها به جزیره وارد و حدود ۲۵۳ هزار نفر نیز از جزیره خارج شده اند که ورود و خروج مسافر به این جزیره در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۸ (سال قبل از شروع همه گیری ویروس کرونا) حدود ۴۰ درصد روند کاهشی دارد.

وی اضافه کرد: این کاهش ها عمدتا به علت اعمال محدویت های کرونایی، کاهش ظرفیت پذیرش مسافر در جزیره کیش و ارایه خدمات پرواز در هواپیماها رخ داده تا بتوانیم با همکاری و مشارکت مردم سلامت جزیره را در شرایط مختلف کرونایی حفظ کنیم.

ردای قرمز، سوغات مهمان برای کیش

سهم حدود ۳۵ درصدی مسافران در آمار ابتلا به کرونا

رعایت پروتکل های بهداشتی و محدویت در مسافرت ها از جمله مهمترین موارد برای گذر این بیماری جان‌ستان در تمام دنیا است که در این راستا کیش نیز نباید مستثنی باشد چراکه برای توسعه و سرپا ماندن علاوه بر پذیرش گردشگران به سلامت کیشوندان نیز نیازمند است.

در فرهنگ ایران و ایرانی میزبان هیچ‌گاه مهمان را جواب نکرده بلکه این میهمان بوده که اگر وجودش را مایه درد سر برای میزبان دانسته به مهمانی نرفته است و باید در شرایط همه گیری کرونا نگاهی مدرنیته به این فرهنگ پسندیده بیندازیم و بارعایت آن موجبات خطر برای میزبان را فراهم نکنیم.

اما عده ای از ما یا این فرهنگ را فراموش کرده ایم یا کووید ۱۹ را خطری برای میزبان نمی بینیم که همچنان به سفرهایمان ادامه داده ایم به طوریکه آمار بیماران مبتلا به ویروس کرونا در کیش طی سال جاری یک هزار ۲۵۳ نفر اعلام شده که رییس بیمارستان تخصصی کیش در این ارتباط به ایرنا گفت: ۳۵ درصد این افراد مسافر هستند.

مصطفی نادعلی نژاد اظهار داشت: از یک فروردین تا کنون هفت هزار و ۲۲۷ نفر مشکوک مبتلا به ویروس کرونا به بیمارستان جهت اخذ تست مراجعه کرده اند که حدود هفت درصد شامل ۵۲۰ نفر آنان مسافر هستند.

وی با اشاره به اینکه نتیجه آزمایش یک هزار و ۲۵۳ نفر از این افراد مثبت بود اضافه کرد: نکته قابل تامل این آمارها در این است که حدود ۳۵ درصد بیماران قطعی مسافران جزیره هستند.

تا کنون چهار هزار و ۷۲۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در جزیره کیش شناسایی شده که ۲۳ تن آنان از جمله یک کودک چند ماهه جان خود را از دست داده است و در ۸۰ روز گذشته ۱۶۴ نفر از افراد شناسایی شده در بیماستان بستری شده اند.

ردای قرمز، سوغات مهمان برای کیش

عادی انگاری کرونا بلای جان کیش

کیش در سال جاری ۳۰ روز از ۸۰ روز سپری شده خود را در وضعیت قرمز کرونایی گذرانده (۲۰ فروردین تا هشت اردیبهشت و ۱۳ خرداد تا کنون) و درست است تمام تقصیرها گردن مسافران نیست اما با توجه به آمار، مسوولیت مسافران در قبال این وضعیت کم نیست.

سخنگوی شورای سلامت جزیره کیش باور دارد: این جزیره در دوران کروان بحران جدی نداشته است اما اکنون شاهد عادی انگاری در رعایت شیوه نامه‌ها در این جزیره هستیم.

محمدرضا رضانیا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اکنون وضعیت بحرانی شهرستان‌های مختلف استان هرمزگان از نظر ابتلا و مرگ و میر روزانه را شاهدهستیم به طوریکه در روز گذشته شاهد جانباختن چهار نفر از هم استانی‌ها و ابتلای ۹۶۸ نفر بودیم.

رضانیا: تعداد جانباخته و مبتلایان هرمزگان از وجود خطری بزرگ در کمین مردم و ساکنان نقاط مختلف از جمله کیش است که اگر بصورت جدی شیوه نامه های بهداشتی رعایت نشود بحران دامنگیر این جزیره نیز خواهد شد.

وی اضافه کرد: این تعداد جانباخته و مبتلا نشان از وجود خطری بزرگ در کمین مردم و ساکنان نقاط مختلف از جمله جزیره کیش است که اگر بصورت جدی شیوه نامه های بهداشتی رعایت نشود بحران دامنگیر این جزیره نیز خواهد شد.

رییس مرکز توسعه سلامت و سخنگوی شورای سلامت کیش یادآور شد: با تلاش شبانه‌روزی کادر بهداشت و درمان جزیره، رعایت کیشوندان، حمایت‌های سازمان منطقه آزاد و بخش خصوصی در  یک و نیم سال گذشته بحرانی جدی در این جزیره وجود نداشته اما شاهد قدری عادی انگاری در رعایت شیوه نامه ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه کیش اکنون در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد افزود: مردم باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند هرگونه عادی انگاری شرایط، موجب شیوع بیش از پیش این ویروس می شود.

رضانیا گفت: همچنین با توجه به آمار نقش سفر در مبتلایان شناسایی شده در این جزیره توصیه می شود مسافران نه تنها از سفر به جزیره کیش بلکه از سفر به تمام نقاط در شرایط کرونایی به منظور ارتقای سطح سلامت جامعه اجتناب کنند.

وی با اشاره به اینکه جزیره کیش از ۱۳ خرداد مجددا در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته است یادآور شد: تا بازگشت جزیره به رنگ نارنجی از لحاط شیوع ویروس کرونا، برگزاری هرگونه تجمع، همایش در مجامع، مراکز تجاری، اتحادیه‌های صنفی، برج‌ها و شهرک‌های مسکونی تا اطلاع ثانوی ممنوع است و با خاطیان در این راستای حفظ سلامت جامعه برخورد خواهد شد.

رییس مرکز توسعه سلامت جزیره کیش افزود: نظارت بر بازار و اصناف و فعالیت های مختلف در دستور کار اعضای شورای سلامت بوده و در این راستا این ۱۲ بازرس این مرکز سلامت به صورت شبانه‌روزی بر فعالیت  اصناف نظارت دارند.

رضانیا گفت: همچنین بازرسان جوامع مختلف این جزیره از جمله جامعه بازریان و هتل ها نیز به صورت مستمر به صورت جدا گانه بر روند رعایت پروتکل های بهداشتی نظارت دارند.

کرونا همراه همیشگی مسافران

هرچند تعداد مسافرانی که نتیجه تست آنان مثبت اعلام شده است در مقایسه با مسافران ورودی جزیره عدد قابل توجهی نباشد اما نکته اینجا است که اگر هر بیمار در صورت رفت و آمد دست کم ۱۰  نفر دیگر را مبتلا می کند باید حدس زد چند نفر به واسطه هر مسافر آلوده در مبدا و مقصد مبتلا می شوند؟

جای برای بحث نمی ماند جز اینکه اگر تنها چند دقیقه به سفر در این شرایط فکر کنیم به این مساله پی خواهیم برد که شاید کرونا گرفتن من باعث مرگم نشود اما احتمال اینکه جان فرد دیگری را بگیرد هست پس بهتر نیست بجای عامل این اتفاق، مانع آن باشیم؟

منبع: ایرنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید