خبر فوری

سیدحسن خمینی: امام همواره می گفت مشروعیت یک حکومت در قالب پذیرش و همراهی مردم است

ایسنا نوشت:یادگار امام گفت: اگر مشروطه سعی داشت سلطنت را مهارو مشروط کند، انقلاب اسلامی ایران و شخص امام (ره)نظام سلطنت را در افق ملی ایران برای همیشه از بین برد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در سی و دومین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در سمینار بین المللی امام خمینی و دنیای معاصر ابراز امیدواری کرد با مهار ویروس کرونا مراسمهای بزرگداشت امام به شیوه مرسوم سه دهه گذشته برگزار شود.

وی افزود: انقلاب اسلامی با رهبری امام ۴۳ سال قبل پیروز شد. مانند هر حرکت ملی و هر حرکت بزرگ پیامها و ارمانهایی برای این انقلاب متصور بود و رهبران آن به خصوص امام حاملان این پیام بودند. پیامی که از مرزهای ایران فراتر رفت، در کشورهای اسلامی و حتی غیرکشورهای اسلامی شنیده شده و دلها و جانهایی را به خودش متوجه کرد.

وی ادامه داد:  اما پیامهای انقلاب چه بود و چه هست و امروز چگونه می توانیم از این پیامها استفاده کنیم. چه نقشی به حال زندگی امروزمان دارد؟. به بیان دیگر سوال اساسی این است که آیا آن اتفاق یک اتفاقی بود که در تاریخ گم شد یا باقی ماند یا همچنان زنده و بالنده است و می توانیم مطابق نیازها و مشکلات امروز کشورمان از آن بهره برداری کنیم؟ اگر این سوال به درستی پاسخ داده شود کار بزرگی انجام شده است و می توانیم این همایش و امثال این همایش را در یافتن یک دستاورد موفق بدانیم.

سیدحسن خمینی خاطرنشان کرد: در افق ملی، انقلاب یک کار بسیار بزرگی کرد و آن زدن میخ به تابوت سلطنت بود. یک تفکر باطل که از نظامهای پوسیده ای باقی مانده بود توسط امام و مردم ایران پایان یافت. اگر مشروطه سعی داشت سلطنت را مهار بزند و مشروط کند انقلاب اسلامی ایران و شخص امام سلطنت را در افق ملی ایران برای همیشه از بین برد. این اتفاق در روزگاری که شاه را سایه خدا می دانستند کم دستاوردی نبود.

بادگار امام تصریح کرد: انقلاب اسلامی در دومین گام جامعه را غربال کرد. روستازادگان دانشمند در این انقلاب رشد و تعالی پیدا کردند. نسل جوانی که بعضی از زندانها و تبعیدها و بیغوله ها با امام آمدند، تغییر وضعیت داد پس دستاورد انقلاب اسلامی برای مردم انقلاب سیاسی در مرزهای ایران و انقلاب اجتماعی بود و پیام انقلاب برای جهان معاصر بازگشت به معنویت و اخلاق بود.

سیدحسن خمینی ادامه داد: چیزی که امام برای مردم به ارمغان آورد جمهوری اسلامی است نه حکومت اسلامی. امام نه ترور را و نه تروریستها را تشویق کرد و نه به کودتا تن داد. امام همواره می گفت مشروعیت یک حکومت در قالب پذیرش و همراهی مردم است.

او اظهار کرد: دین برای یک جامعه بشری باید چه دستاوردی به همراه بیاورد که دیگران یا نمی توانند یا سطح پایین تر آن را می توان بیاورند؛ اولینش صداقت است. حاکمان و مردمان باید صادقانه هر چه دارند در طبق اخلاص بگذارند. رهبر معظم انقلاب یک وقتی تعبیری داشتند. می گفتند یکی از نکاتی که امام همیشه در جلسات خصوصی به ما می گفتند این بود که هر کاری می کنید مراقب باشید که بتوانید صادقانه با مردم درمیان بگذارید. پشت درهای بسته برای مردم تصمیم نگیرید. هر چه هست را باید بتوانید به مردم بگویید.

سیدحسن خمینی تصریح کرد: این یک بیان الهی از یکی از یافته های بشری است. این یعنی اگر مسوول اداره ای را در صدا و سیما بردند و از او سوال کردند بتواند صادقانه از اقدامش دفاع کند. از منظر دینی حاکمیت دینی حاکمیت صادق است و شرط اول جامعه دینی صداقت محوری است. دوم شرط جامعه دین محور، امانت داری است. اگر بخواهم امانت را یک تعریف حکومتی کنم یعنی اینکه فرد تحت هیچ شرایطی منافع فردی، گروهی و قومی خودش را بر منافع ملی و مردم ترجیح ندهد. ما در تاریخ مان کم نداریم حاکمانی که به شدت بر خلاف امانت رفتار کردند چون می خواستند بمانند. قرارداد ننگین ۱۹۱۹ نمونه اینهاست. چون شاه و نخست وزیر و دیگران گفتند اگر ما باشیم این کار را انجام می دهیم و تضمینهایی دادند.

وی ادامه داد: اول شرط این است که هرگاه به دو راهی انتخاب منافع ملی و منافع خانوادگی و جناحی رسیدیم باید منافع ملی را ترجیح دهیم. مرحوم بهشتی بیان کردند تعهد یا تخصص. ایشان می گفتند متعهدی که تخصص ندارد و کاری را که متعهد می شود یک دزد است. کسی که می داند از او بهتر وجود دارد و خودش را در معرض قرار می دهد هم خلاف قوت و هم خلاف امانت عمل کرده است.

سیدحسن خمینی متذکر شد: گفتن عدالت سومین شرط است. عدالت لزوما به معنای اقتصادی و تساوی مدنظر مارکسیستها نیست. عدالت فرهنگی و سیاسی و فرصتها هم هست. هیچ کس بر دیگری ترجیح ندارد. به تعابیر عامیانه کسی از کسی مساوی تر نیست. بزرگترین دستاورد بشری از کنفسیوس تا این روزها فقط یک کلام و اینکه “آن چیزی که برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند و آن چیزی که برای خود نمی پسندی برای دیگران هم نپسند”.

یادگار امام تاکید کرد: پیام انقلاب اسلامی برای ما فراتر از زمان و مکان فعلی است. به همین دلیل امام فراتر از افق ۱۳۵۷ به این مسئله می نگریست. پیام انقلاب برگشت به اخلاق و انصاف و امانت و صداقت است. این چارچوب باید در زندگیمان اجرایی شود. آسایش جهان از گلوی تفنگها بیرون نمی آید بلکه از همین اصول بیرون می آید. آیا شدنی است. بله اما نه به راحتی و به تمامه. این آرمان شهر هیچ وقت متحقق نخواهد شد اما به این معنا نیست که به سعی آن حرکت نکنیم.

2727

منبع: خبرآنلاین

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید