خبر فوری

پاسخ زاکانی به حاشیه‌سازی‌ها

علیرضا زاکانی، چهره‌ای که او را معمولا با پرونده‌های ضدفسادی همچون حسین فریدون و اکبر طبری می‌شناسیم و همین سابقه فسادستیزی، به او برای ایجاد تمایز با سایر نامزدها اعتمادبه‌نفس بالایی داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان، علیرضا زاکانی، چهره مشهور اصولگرایی یکی از نامزدهای احراز صلاحیت‌شده در انتخابات ۱۴۰۰ است؛ چهره‌ای که او را معمولا با پرونده‌های ضدفسادی همچون حسین فریدون و اکبر طبری می‌شناسیم و همین سابقه فسادستیزی، به او برای ایجاد تمایز با سایر نامزدها اعتمادبه‌نفس بالایی داده است. زاکانی در طول یک هفته گذشته، عمده اظهارات خود را حول مساله فساد و لزوم برخورد با آن قرار داده است.

نگاهی به سوابق زاکانی

علیرضا زاکانی در سال‌هال۹۲ و ۹۶ در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد اما صلاحیتش در آن دو دوره احراز نشد. زاکانی ۱۳سال سابقه نمایندگی مجلس و یک‌سال ریاست بر مرکز پژوهش‌های مجلس را در کارنامه خود دارد. زاکانی یکی از منتقدان جدی برجام و تصویب بیست‌دقیقه‌ای آن در مجلس نهم با ریاست علی لاریجانی بود.

زاکانی پیشتر، سابقه فرماندهی بسیج دانشجویی و عضویت در هیات‌منصفه مطبوعات را نیز داشته است. تحصیلات دانشگاهی زاکانی در دانشگاه تهران و در رشته تحصیلی پزشکی هسته‌ای بوده است. او عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هفتم، مجلس هشتم و مجلس نهم نیز بود.

زاکانی در عرصه سیاست‌ورزی حزبی نیز دستی بر آتش داشته است. او به همراه جمعی از نیروهای اصولگرا که از سال‌های قبل در کنار یکدیگر به فعالیت سیاسی پرداخته بودند، در مهرماه سال۸۷ جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی را به‌طور رسمی تاسیس کردند. زاکانی سال‌ها دبیرکل جمعیت رهپویان بود.

ادبیات انتخاباتی زاکانی؛ جوانگرایی، فسادستیزی و عزت‌مداری در سیاست خارجی

پس از مشخص شدن نتیجه نهایی احراز صلاحیت نامزدهای ریاست‌جمهوری، زاکانی در احکامی، روح‌الله متفکرآزاد، نماینده مردم تبریز و عضو هیات‌رییسه مجلس را به‌عنوان رییس ستاد و مالک شریعتی‌نیاسر، نماینده مردم تهران را به‌عنوان سخنگوی ستاد انتخاباتی خود منصوب کرد. با پیگیری اظهارات زاکانی طی روزهای اخیر متوجه می‌شویم که ادبیات انتخاباتی او عمدتا حول جوانگرایی، فسادستیزی و مبارزه با ویژه‌خواری و عزت‌مداری در عرصه سیاست خارجی قرار داشته است.
 
وی در نخستین نشست خبری خود پس از تأیید صلاحیت‌ها گفت: دولت من، دولت ژنرال‌های خسته یا غلامان حلقه‌به‌گوش نیست. دولت من، دولت جوان حزب‌اللهی و کارشناسان خواهد بود که این دولت همه مواجهه‌اش با رانت‌خواران است. یعنی دولت کارشناسان و جوانان در مقابل دولت رانت‌خواران. به همین دلیل، ستاد خودم را از جوانان و فرهیختگان دهه شصتی انتخاب کردم.

زاکانی با بیان اینکه من نه چپ می‌شناسم و نه راست می‌شناسم، نه امنیتی می‌شناسم و نه غیرامنیتی، تاکید کرد: من با جاهای اصلی می‌خواهم درگیر شوم. بنده دو دهه است که با مفاسد اقتصادی در بالاترین سطح برخورد می‌کنم و خشنودم که سرمان را جلوی مفسدان اصلی اقتصادی چون طبری، مهدی جهانگیری، حسین فریدون و مرتضوی خم نکردیم. ما به جنگ با فساد خواهیم رفت و جلوی فساد را از سرچشمه آن می‌گیریم. آمده‌ام که به مدیریت ناکارآمد امروز پایان دهم و برای آن لحظه‌شماری می‌کنم و ان‌شاءالله در انتخابات ثابت خواهم کرد که همان‌طور که دوران بزن‌دررو برای صهیونیست‌ها تمام شده، بخور در روی مفسدان نیز سوت پایانش کشیده شده است.

پایان سیاست خارجی التماسی

زاکانی در همین نشست درباره رویکردش نسبت به سیاست خارجی، با بیان اینکه واقعیت امر این است که این نوع مذاکره ذلیلانه و التماسی، هیچگاه موفق نمی‌شود، گفت: در سیاست خارجی آینده خواهید دید که به‌سرعت معادلات تغییر خواهد کرد؛ زیرا نه ما به‌دنبال احساسی‌گری و برخورد سطحی هستیم و نه به‌دنبال انفعال و وادادگی هستیم. در نهایت احترام، صدای حق ملت خود را در مقابل دیگران از موضع عزت، مصلحت و برابری اعلام خواهم کرد.

وی دراین‌باره تاکید کرد: ما زمینه تسهیل ورود ایرانیان خارج از کشور به‌عنوان پیام‌آوران ایران اسلامی و به‌عنوان کسانی را که از یک دانش فوق‌العاده بالا برخوردار هستند و امکان ثروت فراوان دارند فراهم می‌کنیم.

زاکانی پیشتر، در برنامه اینترنتی «تبادل» نیز درباره رویکردش نسبت‌به سیاست خارجی و به‌ویژه مذاکره با غرب گفته بود: بنده رییس‌جمهور شوم آمریکایی‌ها التماس می‌کنند و مجبور می‌شوند تحریم‌ها را بردارند، آمریکا نیازمند بازگشت به برجام است؛ زیرا تمام سیاست‌های آمریکا در برخورد با ایران در تمام سطوحش شکست خورده است.

مضاف بر این‌ها، وی چندی پیش در اظهاراتی با اشاره به برنامه‌اش برای استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور، تاکید کرده بود: ما ۱.۱درصد جمعیت جهان را داریم و بیش از ۶ درصد از امکانات دنیا در جغرافیای ایران گذاشته شده است؛ بنابراین زیبنده نیست که به تعارضات موجود تن بدهیم. آمده‌ایم که تحول بزرگی را ایجاد کنیم و در این تحول بزرگ، به ظرفیت‌های خارج از کشور به‌عنوان یک فرصت بزرگ نگاه کنیم، چه در جهت دیپلماسی هوشمند و فعال و چه در جهت استفاده از ظرفیت ایرانیان بزرگ خارج از کشور. ما نسبت‌به ایرانیان خارج از کشور وظیفه داریم چراکه آن‌ها ایران را دوست دارند و ما باید از ظرفیت‌های آن‌ها استفاده کنیم.

پاسخ زاکانی به حاشیه‌سازی‌ها

زاکانی درعین‌حال از حاشیه‌آفرینی‌ها نیز مصون نبوده است. مدتی است که برخی رسانه‌ها از تابعیت دختر او در کشور سوئیس خبر می‌دهند و با قرار دادن این مساله در برابر مورد علی لاریجانی، صلاحیت زاکانی را مورد پرسش قرار داده‌اند. مورد دیگری که این روزها درباره زاکانی به‌کرات شنیده می‌شود، سوال‌برانگیز بودن روند تحصیلات او در مقطع دبیرستان و بالاتر است.

زاکانی در همان نشست خبری‌ اولش به‌طور شفاف به تمامی این حواشی پاسخ داد. زاکانی درباره تحصیلاتش گفت: جرم من این است که به جنگ رفته‌ام و بعد در خانه به‌تنهایی درس خواندم. بدون معلم و امکانات، ترک تحصیل نکرده‌ام. این جرم من نیست بلکه جزء افتخارات من است یا برخی می‌گفتند که زاکانی سه ترم مشروط شده است. درصورتی‌که دو ترم نمراتم اعلام نشد و یک‌ترم هم ۱۱ماه مسافرکشی می‌کردم و درحالی‌که دو فرزند داشتم و همزمان مسوول یک تشکل بودم. مرد بودم که هم مسافرکشی کردم، هم درس خواندم و هم تخصص گرفتم.

وی همچنین درباره شائبه‌ها پیرامون زندگی دخترش نیز گفت: بعضی افراد به درس خواندن دختر من ایراد گرفتند. دختر من شاگرد ممتاز دانشگاه شریف بود. افرادی به رشته دختر من ایراد گرفتند. رشته‌ای که در دنیا به‌تازگی آغاز شده و دختر من بدون رانت و بورس و هیچ فرصت دیگری به سوئیس رفت و به‌واسطه تجربه کار نرم‌افزاری که داشت، در آنجا جذب شد. فرزندم، فرزند خود (نوه من) را دو روز قبل از امتحانش در سوئیس به دنیا آورد و شناسنامه ایرانی گرفت و امروز هم در ایران زندگی می‌کند. این‌ها جزو افتخارات بنده است.

منبع: مشرق نیوز

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید