خبر فوری

دبیرخانه دائمی پژوهش‌های نشر برای حفظ منافع مؤلفان و ناشران تشکیل شود

حمیدرضا طیبی با اشاره به برخی معضلات حوزه نشر، خطاب به سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی تأکید کرد: تشکیل دبیرخانه کنفرانس پژوهش‌های نشر در راستای حل مسائل نشر و قانونمندسازی آن در جهت حفظ منافع مؤلفان و ناشران تشکیل شود.
به گزارش پایگاه خبری هرمزبان؛ آیین اختتامیه نخستین کنفرانس بین‌المللی «پژوهش‌های نشر؛ ترجمه و توسعه فرهنگی» که از صبح امروز ۲۸ اردیبهشت‌ماه آغاز شده بود، پس از ارائه ۶۲ مقاله داخلی و خارجی، به کار خود پایان داد.
 
حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در آیین پایانی این کنفرانس گفت: جهاد دانشگاهی از زمان تأسیس خود در سال ۵۹، دو موضوع توسعه علمی و فناورانه و توسعه فرهنگی و به عبارتی الگوسازی توان کشور در این دو حوزه را در دستور کار خود قرار داده است. در حوزه علمی و فناورانه موفق به انجام کار‌های بزرگی در جهاد دانشگاهی شدیم. در این راستا، مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی ایجاد شد. در حوزه توسعه فرهنگی نیز مستندسازی و فرهنگ‌سازی توسعه مستندسازی، چه برای یافته‌های علمی و فرهنگی و چه برای دانش ضمنی و تجربی که محققان و کارشناسان در اختیار دارند، مورد توجه قرار گرفت.
 
وی با اشاره به سرعت رشد انتشار کتب علمی و مستندسازی، افزود: توسعه علمی و فناورانه ارتباط مستقیمی با آشنایی محققان با یافته‌های علمی دیگران دارد تا از موازی‌کاری پرهیز شد و کار‌های علمی جدید در ادامه فعالیت‌های علمی و فرهنگی سایر محققان قرار گیرد تا به سرعت دادن به نشر علم کمک کند؛ بنابراین بسیار خوشحالیم که جهاد دانشگاهی در این زمینه و در شروع انقلاب، این حرکت را آغاز کرد.
 
طیبی ادامه داد: نشر زیرساخت اصلی تولید مکتوبات نظیر کتاب و نشریات و مجلات در ایران و جهان است و در این حوزه با مشکلات زیادی مواجه هستیم و نیاز و ضروری بود که این مسائل به صورت علمی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گیرد و راهکار‌هایی برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مدیران در کشور ارائه شود و از تجربیات سایر کشور‌ها برای حل مشکلات نشر استفاده شود. همچنین دست‌اندکاران حوزه نشر با تکنولوژی‌های نوین حوزه انتشارات آشنا شوند.
 
وی تصریح کرد: این کار زمانی می‌تواند به اهداف خود دست یابد که به صورت قوام‌یافته ادامه یابد و ایجاد دبیرخانه دائمی این کنفرانس بین‌المللی می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند. سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی هم به ویژه با وجود مدیر فعلی که انگیزه کافی برای فعالیت در این زمینه را دارد، این شرایط را فراهم کند تا دبیرخانه بتواند مسائل و مشکلات را جمع‌بندی کرده و به بحث و نقد بگذارد و کمکی به سیاست‌سازی‌ها کرده و به رفع مشکلات در حوزه نشر بینجامد.
 
رئیس سازمان جهاد دانشگاهی در ادامه گفت: سازمان انتشارات در محلی قرار گرفته است که اغلب ناشران و کتابفروشان در آنجا قرار دارند. در این محل به دلیل نبود قوانین یا مشکلات دیگر، با صحنه‌های تلخ و ناراحت‌کننده‌ای مواجه می‌شویم که زحمات ناشران یا محققان زایل می‌شود. امیدوارم این کنفرانس با تشکیل دبیرخانه، به اهداف اولیه خود به ویژه در حوزه مسائل و مشکلات نشر و قانونمندی آن در جهت حفظ منافع مؤلفان و ناشران دست یابد.  انتهای پیام

منبع: ایکنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید