خبر فوری

موافقت دولت با ثبت تمایل به «اهدای عضو» در اطلاعات هویتی کارت ملی و گواهینامه

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان از موافقت دولت با درج «تمایل افراد به اهدای عضو پس از مرگ مغزی» در اطلاعات هویتی مرتبط با کارت ملی و گواهینامه خبر داد.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سلامت پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان از موافقت دولت با درج تمایل افراد به اهدای عضو پس از مرگ مغزی در اطلاعات هویتی مرتبط با کارت ملی و گواهینامه خبر داد.

دکتر «کتایون نجفی زاده» در این باره گفت: «در بسیاری از کشورها، نشان اهدای عضو که نشان‌دهنده تمایل افراد برای اهدای اعضایشان پس از مرگ مغزی است، روی گواهینامه آنها درج می‌شود و به‌این‌ترتیب در صورت بروز حادثه‌ای برای آنها و پیش آمدن شرایط مرگ مغزی، تصمیم‌گیری درباره اهدای اعضای آنها برای خانواده و تیم پزشکی می‌تواند با سرعت و سهولت بیشتری انجام شود. ما هم از حدود 8 سال قبل به دولت محترم پیشنهاد کردیم ترتیبی اتخاذ کند تا مانند سایر کشورها، نشان اهدای عضو روی گواهینامه هموطنان داوطلب درج شود. در این سال‌ها پیگیری‌های فراوانی در این زمینه انجام دادیم و در یک نوبت هم این درخواست در کمیسیون اجتماعی دولت مطرح شد اما از سوی اعضای کمیسیون رد شد. با پیگیری‌های مجدد ما، این موضوع پس از مدتی دوباره در کمیسیون اجتماعی مطرح شد و این بار با اقبال اعضا مواجه شد. پس از مدت‌ها در ابتدای هفته جاری خبر رسید خوشبختانه موضوع ثبت تمایل افراد به اهدای عضو در اطلاعات مرتبط با کارت ملی و گواهینامه به تصویب هیئت دولت رسیده‌است.»

به گفته مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان به‌زودی موضوع تمایل افراد به اهدای عضو، در سامانه الکترونیکی اطلاعات هویتی افراد ثبت خواهد شد تا در سراسر کشور قابل دسترس باشد و چنانچه حادثه منجر به مرگ مغزی برای آنها اتفاق افتاد، با یک جست‌وجوی ساده در این سامانه مشخص شود کارت اهدای عضو داشته‌اند. دکتر نجفی زاده افزود: «خوب است بدانید در برخی کشورها، موضوع داوطلب اهدای عضو بودن افراد روی پلاک خودروهایشان هم درج شده و شما می‌توانید عبارت «organ donor» را روی پلاک خودروی برخی افراد ببینید. تصویب این پیشنهاد در هیئت محترم دولت هم، قدم مهمی در راستای فرهنگسازی موضوع اهدای عضو در کشور ما محسوب می‌شود و امیدواریم این مصوبه هرچه زودتر اجرایی شود.»

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید