خبر فوری

حفظ و گسترش فرهنگ زبان فارسی با تعصب به وجود نمی‌آید/شاهنامه یک حماسه ملی است

هرمزبان – یک نویسنده، منتقد و پژوهشگر گفت:اثر فردوسی تعیین کننده ارتباطات ایرانی و پاسداشت هویتی است که نیاکان ما برایمان به یادگار گذاشته‌اند و ما با این هویت خود را به جهانیان معرفی می‌کنیم

عالمه میرشفیعی ، در خصوص به اهمیت کار فردوسی در حفظ زبان و فرهنگ ایرانیان، افزود: زبان و فرهنگ رابطه مستقیمی با هم دارند و در واقع زبان بیان کننده مفاهیم فرهنگی است که ما در ارتباطات اجتماعی به هم منتقل می‌کنیم.

وی تصریح کرد: فردوسی زمانی این خدمت بزرگ فرهنگی را انجام داد که هویت ایرانی تحت سلطه قومیت‌های غیر ایرانی قرار گرفته بود.

میرشفیعی در رابطه با هدف از بزرگداشت فردوسی اظهار کرد: هدف از بزرگداشت حکیم فردوسی و اثر فاخر وی تعصب‌ورزی نیست بلکه پاسداشت اثر ارزشمند فردسی، به عنوان یک حماسه ملی در مشخص شدن هویت ایرانیان به عنوان یک جامعه فرهنگی در جهان است.

وی ادامه داد: اثر فردوسی تعیین کننده ارتباطات ایرانی و پاسداشت هویتی است که نیاکان ما برایمان به یادگار گذاشته‌اند و ما با این هویت خود را به جهانیان معرفی می‌کنیم، در کنار احترامی که به سایر هویت‌ها می‌گذاریم.

میرشفیعی در مورد رابطه زبان و فرهنگ خاطرنشان کرد: زبان نماینگر و بیان کننده فرهنگی است که در آن زندگی می‌کنیم و هر زبانی از مولفه‌هایی است که فرهنگ آن جامعه تعیین کرده است.

این نویسنده، منتقد و پژوهشگر بیان کرد: اولین کارکرد زبان ایجاد ارتباط بین افراد است در کنار این پیام زبان فکر و فرهنگ در خود دارد نمونه‌های آن اشعار قصه‌ها، متل و… است که می‌توان بدان اشاره کرد.

وی اضافه کرد: فردوسی از طریق زبان بنای محکمی برای حفظ فرهنگ ما قرارداد فرهنگی که نیاکان ما به عنوان پایه‌گذار تمدن شرق برایمان به یادگار گذاشته‌است اما ما نباید در گذشته غرق شویم بلکه ما باید به عنوان میراث‌داران فرهنگ ایرانی قوت و قدرت زبان را بیشتر کنیم.

میرشفیعی در پایان تصریح کرد: میراثی برای آیندگان از خود به جای گذاریم و حفظ و گسترش فرهنگ زبان فارسی با تعصب به وجود نمی‌آید بلکه تنها با خرد و آگاهی و دانش می‌توانیم این مسیر را بپیماییم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید