خبر فوری

بندرعباس شهر پتانسیل‌ها

شهر بندرعباس در جغرافیای اقتصادی و ژیوپولیتیکی ایران به عنوان بندری رو به دنیا و پایتخت اقتصادی کشور شناخته می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان از بندرعباس، ایوب نکویی از فعالان اجتماعی هرمزگان در یادداشتی ذیل عنوان «بندرعباس شهر پتانسیل‌ها» آورده است:

شهر بندرعباس در جغرافیای اقتصادی و ژیوپولیتیکی ایران به عنوان بندری رو به دنیا و پایتخت اقتصادی کشور شناخته می شود. در این سلسله نوشتار به بیان پتانسیل‌های مغفول مانده، راههای تبدیل ظرفیتهای بالقوه به بالفعل و تحلیل مزایا و معایب این توسعه برای نیروی انسانی نخبه هرمزگان و اثرات آن بر زندگی مردم خواهیم پرداخت.

استان هرمزگان و به ویژه شهر بندرعباس با موقعیت منحصر به فردی که در کناره خلیج فارس و اتصال به آبهای گرم بین المللی دارد یکی از ممتازترین شهرهای ایران برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف می باشد. کما اینکه رشد چشمگیر سرمایه گذاری در این استان و پله ترقی شدن این استان برای عده ای، امری انکارناپذیر و روشن است اما متاسفانه این توسعه نتوانسته است روی زندگی آحاد مردم نقش خوبی را ایفا کند.

به عنوان نمونه اگر بخواهیم متناظر با شرایط روز به حوزه مهم بهداشت و درمان بپردازیم با آنالیز شرایط پاندمی کرونا در دنیا در می یابیم در مواجه با این بحران جدی و نوپا اکثر کشورها و حتی استانهای کشور در ابتدا با مشقات زیادی مواجه شدند اما به سرعت فرآیند سازگاری با آن و برنامه ریزی برای آینده در دستور کار تصمیم گیران و تصمیم سازان قرار گرفت. به عنوان مثال در روزهای اخیر چهل دانشمند شاخص بین المللی در مقاله ای که در مجله ساینس منتشر کردند بر لزوم طراحی و ساخت تهویه های جدید و مدرن برای ساختمانها برای پیشگیری از بیماری های تنفسی مشابه که در آینده شدیدا محتمل است تاکید فراوان کردند.  

با اینحال وقتی به زیر ساختهای بهداشتی و درمانی بندرعباس می نگریم مشاهده میکنیم با وجود صنایع عظیم با ترنور مالی بسیار بالا و نجومی، بخش درمان در راستای مسولیت اجتماعی شرکتها بسیار ناچیز منتفع می شود یا اصلا منتفع نمی شود.

در حالی که بر اساس تجزیه و تحلیل و آنالیزهای علمی که در دنیا صورت گرفته است یکی از حوزه‌هایی که به شدت نیازمند سرمایه گذاری است و بازده خوبی دارد بحث درمان می باشد.

با بررسی دقیق شهر بندرعباس و شرایط موجود به نظر می رسد نهضت ساخت مراکز بزرگ درمانی از اولویتهای مهم استان هرمزگان است که لازم است به شکل جدی به خط فکری تصمیم گیران و تصمیم سازان استان اضافه گردد. قطعا با توجه به فاصله ریال و ارزهای رایج در کشورهای حوزه خلیج فارس، مناسبات فرهنگی فی مابین، فاصله جغرافیایی کم، سطح علمی بالای پزشکان متخصص و فوق تخصص ایرانی بحث توریست درمانی می تواند به شاخه ای پول ساز برای بندرعباس تبدیل شود امری که در وهله دوم برای مردم استان یک ضرورت غیر قابل انکار است.

قطعا لازم است کلیدواژه (نهضت ساخت مراکز درمانی) به عنوان یک مطالبه جدی و مستمر از طرف مردم، نخبگان، رسانه ها و فعالین اجتماعی دنبال گردد و به دست فراموشی سپرده نشود. اگر بخواهیم گریزی به سخنان بزرگان بزنیم لازم است یادآوری شود که از مقام معظم رهبری در مورد اهمیت و تکرار نام اقتصاد مقاومتی در اسم سال در سالهای اخیر سوال می شود و ایشان می فرمایند: بحث اقتصاد مقاومتی موضوع یسار مهمی است و در یک یا چند سال بطور کامل محقق نمی شود و لازم است این امر استمرار داشته باشد.  
در همین راستا توجه ویژه و مداوم به نهضت ساخت مراکز درمانی می تواند گام موثری در تحقق اقتصاد مقاومتی در استان باشد و بندرعباس را به عنوان الگوی موفق این کار به کشور معرفی کرد.

انتهای پیام/ 88055

منبع: فارس

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید