خبر فوری

بودجه‌ای برای شاهنامه اختصاص نمی‌یابد

متأسفانه بودجه‌ای برای شاهنامه و پژوهش‌های مربوط به آن در نظر گرفته نمی‌شود و هنوز جایگاه شایسته‌ای برای فردوسی و شاهنامه وجود ندارد.
به گزارش پایگاه خبری هرمزبان؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو؛ یاسر موحدفر، رئیس و دبیر کل بنیاد بین‌المللی فردوسی با حضور در برنامه «از پارسی تا فارسی» فردوسی را بنیانگذار دانشنامه تمدن ایرانی اسلامی خواند و گفت: آیین‌ها، فرهنگ‌ها، رسوم و هنر‌های ایرانیان از 10 هزار سال پیش تاکنون در مجموعه‌ای جز شاهنامه گردآوری نشده است.
 
وی ضمن اشاره به آموزه‌های اسلامی و آیین‌های شاهنامه که بسیاری از کشور‌ها را تحت تأثیر قرار داده، بیان کرد: شاهنامه گرانیگاه جهان ایران بزرگ بوده، بنابراین محور تمدن‌های جهانی و گفت‌وگو‌های بین ادیان از ایران شکل گرفته است.
 
دبیر کل بنیاد بین‎‌المللی فردوسی شاهنامه را یک دانشنامه میان تمدنی دانست و ضمن اشاره به بیشترین ثبت‌های یونسکو که به شاهنامه فردوسی اختصاص یافته، اظهار کرد: بیست و پنجم اردیبشهت امسال، شانزدهمین دوره بزرگذاشت فردوسی است و امسال برای نخستین بار بسیاری از هنر‌هایی که فراموش شده بود، به همت مؤسسه فردوسی طوسی، مؤسسه صبا فرهنگستان هنر، بنیاد فردوسی و دانشگاه پیام نور در ایران و جهان راه‌اندازی شد.
 
وی ادامه داد: شاهنامه فردوسی بزرگترین کتاب حماسی جهان است. ۲۰۰ سال شاهنامه سوزی شده و متأسفانه در سال‌های اخیر بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته نمی‌شود و هنوز جایگاه شایسته‌ای برای فردوسی و شاهنامه وجود ندارد. اگر بخواهیم از ۱۵۰۰ ریشه زبان فارسی پاسداری کنیم، قطعاً یکی از بنیان‌های اصلی آن، شاهنامه فردوسی است.
 
موحدفر پیرامون جهان معنوی فردوسی گفت: فردوسی تلاش کرده بنیان شاهنامه را در همان دیباچه بر مبنای خِرَد، خردمندان، آفرینش جهان و مردمان و ارادت خود به خاندان عصمت قرار دهد و با مدار نگاه محوری و پرورش‌دهنگی از سوی خدا، نخستین موهبت الهی و آفرینش را خرد می‌داند و نگاه هستی‌شناسی و انسان‌شناسی دارد.
 
وی با بیان اینکه فردوسی به عنوان یک گردآورنده تمدنی بزرگ ایران، آیین شهریاری که توسط ایرانیان پایه‌گذاری شده، نشر داده است، گفت: جایگاهی که برای انسان خردمدار، دانش‌گستر و دادگستر در شاهنامه فردوسی هست در هیچ کتابی در دنیا وجود ندارد و سیر تاریخی آن نیز کامل است.
 
وی تصریح کرد: آنچه در این سال‌ها مورد غفلت واقع شده، شاهنامه‌خوانی نیست بلکه فهم آن است و ما باید بتوانیم پیشنیه هنر‌ها را از دل شاهنامه درآوریم. اسطوره‌های شاهنامه فردوسی با تعبیر حِکمی و عرفانی بیان شده و برای شناختن شاهنامه باید بُعد انسان‌شناسی را دنبال کنیم. انتهای پیام

منبع: ایکنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید