خبر فوری

سگ‌های ولگرد و زباله‌خواری بلای جان جبیرهای جزیره هرمز!

جبیرهای جزیره هرمز که یکی از جاذبه‌های این جزیره بودند و چرای آنان در گوشه و کنار آن روزی نشانه پویایی این جزیره بود اما حالا گونه‌ای در حال انقراض در این جزیره‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان از بندرعباس، جبیرهای جزیره هرمز غزال‌های خوش رنگ و زیبا اندامی هستند که از گذشته ساکن این جزیره زیبا بوده‌اند و در روزگاری شمار آنها به بیش از 80 رأس در این جزیره می‌رسید اما حالا سگ‌های ولگرد وحشی به جان این جبیرها افتاده‌اند و به صورت گله‌ای از این حیوان بی‌پناه شکار کرده و جان آنها را می‌گیرند.

در هفته‌ها و ماه‌های اخیر لاشه بیش از 12 جبیر در جزیره هرمز مشاهده شده و مردم محلی می‌گویند که سگ‌های درنده و وحشی به صورت گروهی به دنبال این جبیرها در مناطق مختلف جزیره می‌کنند و یا با کمین کردن برای جبیرها به جان آنها می‌افتند.

 

وضعیت جبیرها در هرمز به قدری بحرانی است که دیگر خیلی کم می‌توان آنها را دید و تعدادشان به اندازه انگشتان دو دست هم در سطح جزیره نمی‌رسد. 

جبیرها در معرض انقراض/ سگ‌ها رو به زاد و ولد

محمد زرنگاری فعال محیط زیست و از اهالی جزیره هرمز می‌گوید: حیات جبیرها در هرمز تحت خطر انقراض است و در حالی که دو بار مصوبه هیات دولت برای ایجاد پارک وحش در جزیره هرمز وجود دارد اما این مصوبه اجرایی نمی‌شود.

وی افزود: افزایش پر شمار سگ‌های وحشی در جزیره باعث شده تا آنان مرتبا زاد و ولد کرده و شمار سگ‌ها بشدت افزایش پیدا کند و همین سگ‌های وحشی بلای جان جبیرهای مظلومی شده‌اند که اتفاقا بدلیل نبود علف کافی در جزیره رو به زباله خوری می‌آورند.

آبشخور جبیرها در دید آنها نیست

مسؤول ایستگاه تحقیقاتی محیط زیست هرمزهم یکی از علل اصلی مرگ و میر جبیرها در جزیره هرمز را افزایش تعداد سگ‌ها و همین طور رو آوردن جبیرها به زباله‌خوری عنوان کرد و گفت: گاهی جبیرها به دلیل شرایط جسمی ظریفی که دارند، اقدام به خوردن پلاستیک موجود در زباله‌ها در کنار سبزی و ته‌مانده غذاها می‌کنند که مرگ ناگهانی آنها بدون هیچ آسیب ظاهری را شاهدیم.

 

علیرضا محوری همچنین می‌گوید: در سال‌های اخیر چندین آبشخور برای جبیرها در سطح جزیره ساخته شده اما پیش فرض آنها این بوده که جبیرها در کوه‌های جزیره زندگی می‌کنند و به تبع آن آبشخور هم در کوه ساخته شده اما به تدریج جبیرها مکان زندگی خودشان را به مجاورت سایت زباله تغییر داده‌اند و آبشخورها در دید فعلی آنها نیست.

وی همچنین عنوان کرد: در سایت زباله نیز سگ‌های فراوانی زندگی می‌کنند که جبیرها را حین زباله خواری شکار می‌کنند و خفه کرده و رها می‌کنند و گاه تنها قطعه کوچکی از بدن آنها خورده شده است.

محوری، عدم وجود حصار در پیرامون سایت زباله هرمز را نیز دلیل تردد آسان جبیرها به این محوطه و تمایل آنها برای زباله‌خوری عنوان کرد و بیان داشت: متأسفانه علوفه‌ای نیز که از سوی محیط زیست برای این جبیرها اختصاص پیدا می‌کند، مناسب ذائقه آنان نیست و جبیرها ترجیح می‌دهند تا زباله خواری کنند.

می‌توانیم جبیر برای مصرف عمومی پرورش دهیم اما حمایت نمی‌شود

یکی دیگر از اهالی هرمز می‌گوید: جبیر حیوان پر طاقتی است و آب کم مورد نیاز خود را از درختان تامین می کند و شرایط پرورش آن در جزیره به خوبی فراهم است و می‌توانیم آن را پرورش دهیم اما متأسفانه طرح‌های مختلفی که تاکنون در این زمینه به ادارات مختلف ارائه شده، هیچ کدام مورد توجه قرار نگرفته است.

 

رضا می‌گوید: پرورش جبیر و فروش گوشت نوع پرورشی آن می‌تواند جذابیت‌های فراوانی داشته باشد اما حمایت لازم در این زمینه نمی‌شود.

بسیاری از اهالی هرمز تحت پوشش کمیته امدادند

وی در همین زمینه می‌گوید: متأسفانه کار در جزیره مهیا نیست و بخصوص بعد از شیوع کرونا و کاهش شدید مسافران، عملا بسیاری از کارهای در ارتباط با گردشگری هم تعطیل شده است. ما می‌توانیم با طرح‌های پرورش جاندارانی سازگار با آب و هوای جزایر نظیر جبیرها، گوشت آنها را به سرزمین اصلی هم صادر کنیم و درآمد خوبی داشته باشیم اما متأسفانه قدم‌ها در این زمینه جدی نیست و حمایت مناسبی صورت نمی‌گیرد. 

رضا عنوان می‌کند: شمار اهالی هرمز که تحت پوشش کمیته امداد است بسیار بالاست و اگر دولت دست به دو سه طرح این چنینی که با روح جزیره نیز در سازگار است، بزند، اصلا نیازی به حمایت‌های 200 و 300 هزار تومانی نهادهای حمایتی هم نیست.

گزارش از فاطمه خسروی

انتهای پیام/ 88055

منبع: فارس

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید