خبر فوری

معلمی نماد ایثار در روزگار کرونا

کرج – ایرنا – معلمان به عنوان سازندگان نسل های فردا نمونه هایی از انسان های فاخر در جامعه بشری و ایران اسلامی هستند، انسان های وارسته ای که در روزگار در کنار مدافعان سلامت به نماد ایثارگری تبدیل شده اند.

تعطیلی اجباری مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا گرچه اتفاقات تلخی را رقم زد، اما فرصتی برای ارایه خلاقیت ها در همه زمینه ها به ویژه د رحوزه آموزش و پرورش را به وجود آورد.

ویروس کرونا مانند تغییراتی که در سایر بخش‌های جوامع انسانی ایجاد کرد، زمینه‌ساز شناخت نیازمندی‌های پنهان درحوزه آموزشی بود، اما در این بین بیشترین رسالت و البته سختی کار متوجه معلمان و به بیانی مجاهدان امر آموزش و عاشقان بیداری شد.

تعطیلی اجباری مدارس براساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا به دلیل کنترل شیوع این ویروس، همه معلمان و دست اندرکاران دستگاه تعلیم و تربیت وخانواده ها را برای نحوه ادامه آموزش و حتی پرورش دانش آموزان به فکر فرو برد اما ظرف مدت کوتاهی کلاس های مجازی جایگزین کلاس های درس حضوری در مدارس شد.

معلمان به عنوان اصلی‌ترین عنصر در نظام تعلیم و تربیت انسان‌های دلسوزی هستند که حتی در بحرانی ترین شرایط بیماری کرونا آموزش به آینده سازان کشور را رها نکرده و از هر طریق به انجام رسالت خویش می پردازند.

معلمان در دوره شیوع ویروس کرونا با وجود تعطیلی مدارس، آموزش را به خانه‌ها بردند تا سهم دانش‌آموزان از کرونا به جای اضطراب، شوق یادگیری و ارتباط با همکلاسی باشد.

وضعیت خاص کرونایی معلمان را که عنصر کلیدی در آموزش و پرورش هستند، برآن داشت تا با خلاقیت های متنوع وارد میدان شوند و آموزش دانش آموزان را از روش های مختلف ازجمله آموزش از طریق رسانه ملی و تدریس در شبکه های اجتماعی و شاد پی گیری کنند تا نبض آموزش همچنان بزند و حیات دانش و آگاهی تداوم یابد.

معلمان وظیفه‌ شناس کشور از جمله استان البرز در شرایط سخت شیوع کرونا ضمن تداوم آموزش و یادگیری، شریک غم و شادی مردم بوده و جلوه‌های زیبایی از ایثار و گذشت را در کنار تعلیم و تربیت دربخش تولید و توزیع ماسک، تهیه لوازم التحریر، مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده، تهیه تلفن همراه هوشمند و تبلت و کمک های مومنانه برای دانش آموزان بی بضاعت و حتی تدریس درهنگام بستری شدن در بیمارستان را عملیاتی کردند.

نبض آموزش

مدیرآموزش و پرورش ناحیه چهارکرج گفت: تعطیلی اجباری مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا اگرچه اتفاقات تلخی را رقم زد، اما فرصتی برای ارایه خلاقیت ها درهمه زمینه ها به ویژه در آموزش و پرورش را به وجود آورد.

مراد مالمیر اظهارداشت: ویروس کرونا زمینه‌ساز شناخت نیازمندی‌های پنهان در حوزه آموزشی بود، اما در این میان بیشترین رسالت و سختی کار متوجه معلمان و به بیانی مجاهدان امر آموزش شد.

وی تصریح کرد: نبود زیرساخت های لازم برای اتصال به اینترنت، نداشتن گوشی هوشمند و حتی تلویزیون در مناطق محروم موضوعی بود که ذهن معلمان ایران زمین را از زمان شیوع بیماری درگیر خود کرد که همچنان ادامه دارد.

مالمیر بیان داشت: بسیاری از معلمان درمناطق کم برخوردار از طریق بسته های خودآموز جزوه آموزشی و فیلم آموزشی قابل پخش در دستگاه های سی دی خوان خانگی طراحی و در اختیار دانش آموزان قراردادند و عده ای دیگر آموزش خانه به خانه را برای دانش آموزان بی بضاعت در پیش گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: برخی معلمان با مشاهده وضعیت خانوادگی دانش آموزان از ظرفیت اولیا و سایراعضای باسواد خانواده برای تکمیل و پیگیری فرآیند یاددهی و یادگیری استفاده کردند و برخی نیز با شناسایی خانواده های بی بضاعت با همکاری ادارات منطقه، مشکل نبود تلویزیون و حتی گوشی همراه این دانش آموزان را با کمک خیران و حتی با پرداخت حقوق خود حل کردند که این جریان در سال تحصیلی جاری هم ادامه دارد.

مدیرآموزش و پرورش ناحیه چهارکرج ادامه داد: گرچه مهمان ناخوانده و منحوس کرونا باعث شد کلاس های درس از حضوری به غیر حضوری تبدیل شود اما حکایت عشق و ایثار و جلوه های زیبای تعلیم و تربیت همچنان بی وقفه در استان البرز استمرار دارد به طوری که معلمان این دیار با بهره گیری از بستر اینترنت و یا حضور فیزیکی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نقاط دور دست آموزش به آینده سازان را تداوم بخشیده و هر لحظه‌ای در اندیشه انتقال دانش و علم خود به دانش آموزان‌شان هستند.

جهاد معلمی

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: شیوع ویروس کرونا، ظرفیت های نهفته آموزش و پرورش را آشکار کرد و معلمان از آغازین روزهای تعطیلی مدارس در سال گذشته  امر آموزش دانش آموزان را به روش های مختلف پیگیری کردند.

یونس جاوید نسب با اشاره به پیگیری وضعیت آموزشی دانش آموزان از روش های آموزش مجازی، برنامه های تلویزیونی و شبکه شاد، خاطرنشان کرد: معلمان متناسب با نیازهای دانش آموزان، فرصت و تهدیدها تحت هر شرایطی پیگیر وضعیت آموزشی دانش آموزان هستند.

وی بیان داشت: آموزش مجازی جلوه های ویژه معلمی را نمایان کرد و معلمان در این زمینه صحنه های ویژه و زیبایی را آفریدند.

این مسئول در آموزش و پرورش البرز با اشاره به اینکه تربیت فرزندان این مرز و بوم مهمترین رسالت ما درآموزش و پرورش است، یادآورشد: معلمان نشان دادند که باید از هر روشی برای تسهیل فرآیند یاددهی و شکوفایی استعدادها استفاده کرد.

جاوید نسب از شبکه آموزشی شاد به عنوان یک برنامه اختصاصی آموزش و پرورش با ضریب امنیتی بالا نام برد وعنوان کرد: این شبکه برای همیشه در آموزش و پرورش کشورماندگار خواهد بود و بعد از طی روند تکمیلی می تواند بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش را مرتفع سازد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش البرزعنوان کرد: دربرنامه شبکه آموزشی شاد به تمام ساحت های ششگانه سند تحول بنیادین توجه شده است که محوریت اجرای آن را معلمان برعهده دارند.

وی تاکید کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا تا کنون شاهد ایثار معلمان در کلاس های درس هستیم که چگونه به رغم همه مشکلات حاضر می شوند تا چرخه آموزش و تربیت در سنگر تعلیم و تربیت جریان داشته باشد و حتی در این راه سلامت و جانشان را از دست می دهند.

جهاد تربیتی

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز اعلام کرد که پس از شیوع کرونا تاکنون بیش از۲ هزار محتوای آموزشی تربیتی برای دانش آموزی این استان تدوین و تولید شده است.

فرشته فهمیده اظهارداشت: از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون در استودیو پرورشی البرز تولید برنامه های  آموزشی، تربیتی، مشاوره، مهارتی  و فرهنگی در دستور کار قرار گرفت و این برنامه ها در بستر فضای مجازی و شاد برای دانش آموزان و خانواده ها منتشر شده  و همچنان تداوم دارد.

وی خاطرنشان کرد: به همت کارشناسان، معاونین و مربیان پرورشی و فرهنگی نواحی و مناطق هشتگانه آموزش و پرورش استان اکنون فضای مجازی به بستری مناسب برای  تربیت  دینی و غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان تبدیل شده است .

وی بیان داشت: در این برنامه به دنبال مشارکت فعال آموزش ‌و پرورش در مواجهه با نیازهای فوری جامعه، باز طراحی فعالیت‌های فرهنگی و هنری برای پاسخگویی به نیاز دانش آموزان و تولید بسته‌های یادگیری برای فعالیت‌های اختیاری مبتنی بر حوزه‌ های تربیت و یادگیری هستیم.

فهمیده یادآورشد: محتواها ی تربیتی بر اساس زیر نظام برنامه های حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی وزارتخانه ای در شبکه آموزشی شاد تولید شده است.

وی عنوان کرد: این محتواهای الکترونیکی در قالب مستند آموزشی- تربیتی، انیمیشن، موشن‌ گرافی، اینفوگرافی، فیلم کوتاه، نماهنگ و تصویری برای دانش آموزان بارگذاری شده است.

به گفته معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز، یکی از بخش های مهم فرآیند تولید محتواهای الکترونیکی حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی البرز را توجه کردن به ظرفیت های بومی و محلی استان البرز که برخوردار از اقوام مختلف ایرانی است، تشکیل می دهد.

وی افزود: در این محتواهای تربیتی به چگونگی تولید، شناسنامه اثر، مشخصات عوامل تولید محتوا و قالب آن نیز اشاره شده است.

فهمیده تاکید کرد: در تولید این محتواها تقویت هویت ملی و انقلابی وتامین نیازهای عاطفی، روانی و تربیتی و آموزشی دانش آموزان با نگاه خلاقانه، کوتاه، هنرمندانه و شاخص های بومی و منطقه‌ای مورد توجه قرار گرفته است.

عشق معلمی

مدیرکل آموزش و پرورش البرزگفت: ویروس کرونا هرچند مدارس را به تعطیلی کشاند اما حریف عشق معلمان در سنگر انسان سازی وتعلیم وتربیت نشد.

سالار قاسمی با اشاره به اینکه ایران اسلامی امروز به خود می بالد که بهره مند از وجود معلمانی فرهیخته است، افزود: معلم معمار اندیشه‌ها و هدایتگر بشر از جهل و گمراهی بسوی دانش و تعالی و شانی از شئون خداوند تبارک و تعالی است و این مقام بدون تردید جایگاهی ارزشمند و مقدس است.

وی بیان داشت: هیچ قلم و بیانی نمی تواند عظمت این جایگاه شریف را ترسیم کند و بشر همواره مدیون این قشر شریف و نجیب است.

قاسمی  با بیان اینکه همه معلمان در دوران کرونا جلوه هایی از ایثار و عشق به آینده سازان ایران اسلامی را به نمایش گذاشتند و برای آموزش نکات درسی به دانش آموزان هزاران محتوای آموزشی در بستر شاد تولید کردند که در طرح شناسایی جلوه های ویژه معلمی در زیست بوم جدید۸۵۲ معلم استان منتخب شد.

وی خاطرنشان کرد: امسال برای نخستین بار طرح شناسایی  جلوه های ویژه معلمی با هدف به تصویر کشیدن و ثبت تلاش و مجاهدت معلمان در شرایط نوپدید زیستی، آموزشی و تربیتی از دوم اسفندماه سال ۹۹ در استان البرز اجرایی شد.

قاسمی با اشاره به اینکه در این فراخوان ۵ هزار و ۸۰۰  نفر از معلمان استان مشارکت کردند، اظهار داشت: شناسایی جلوه های ویژه معلمی در چهار مرحله مدرسه ای، منطقه ای، استانی و کشوری صورت گرفت.

وی عنوان کرد: در سطح آموزشگاه یک هزار و ۳۳۳ معلم شناسایی شد که پس از داوری و ارزیابی جداگانه اعضای ستاد انتخاب شناسایی جلوه های ویژه معلمی مدارس، ۸۵۲ نفر با کف ۱۲۰ امتیاز دهی مدیران، معاونین، مشاوران و نماینده اولیا و مربیان مدارس انتخاب شدند.

این مدیر آموزشی یادآورشد: در ستاد منطقه ای نیز از بین ۸۵۲ نفر، پرونده ۲۷۱ معلم به دبیرخانه استانی ستاد طرح شناسایی جلوه های ویژه معلمی ارسال شد.

مدیرکل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: از بین ۲۷۱ پرونده جلوه های ویژه معلمی به ستاد استانی، ۱۴ پرونده توانست با کسب کف ۲۰۰ امتیازی برتر شناخته شود و به مرحله کشوری راه یابد و در نهایت مریم ترکاشوند از معلمان آموزش و پرورش ناحیه ۲ کرج و شهرستان فردیس در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ معلم نمونه کشوری شد.

وی گفت: خانم ترکاشوند با داشتن  پنج سال سابقه کار توانست رتبه نخست کشور را در تولید محتوای آموزشی  مدرس دوره های ضمن خدمت به خود اختصاص دهد.

استان البرز ۴۷۳ هزار دانش آموز با ۲۴ هزار و ۸۰۲  معلم دارد.

منبع: ایرنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید