پوستر"دشمن شکنند امواج خلیج فارس" تولید شد

هرمزبان – به مناسبت دهم اردیبهشت ماه روز ملی خلیج فارس ۲ اثر پوستر با موضوع “دشمن شکنند امواج خلیج فارس” در حوزه هنری انقلاب اسلامی استان هرمزگان تولید شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از ایرنا، این ۲ پوستر به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی استان هرمزگان و توسط مهران پندار ، از طراحان جوان و هنرمند حوزه هنر انقلاب در استان هرمزگان به مناسبت دهم اردیبهشت گرامیداشت روز ملی خلیج فارس، تولید و منتشر شده است.
پندار، طراح این پوسترها، هدف از طراحی این دو پوستر را، دفاع از تمامیت ارضی ایران اسلامی، حفاظت و حراست از هویت خلیج همیشه فارس، تاثیرگذاری موثر و ماندگار در عرصه جهانی با ابزار قدرتمند فرهنگ و هنر غنی ایرانی اسلامی و توجه وجدان بیدار جهانیان به هویت دیرینه خلیج فارس عنوان کرد.
 ۱۰ اردیبهشت سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج‌فارس و ایران روز ملی خلیج‌فارس نام‌گذاری شده‌است.
پرتغالی ها، هلندی ها و انگلیسی ها کشورهای قدرتمند آن زمان بویژه در بخش دریایی بودند که هرکدام به نوبه خود بر بخش هایی از جزایر و بنادر خلیج فارس مسلط شده و برخی بیش از یک تا دو قرن براین مناطق حکمرانی کردند.
پرتغالی ها اولین استعمار گرانی بودند که به خلیج فارس هجوم آوردند و بخش های عمده ای از جزایر و بنادر آن را تصرف و به پایگاه های نظامی و حکمرانی خود تبدیل کردند.
آنان بویژه در جزایر جنوبی خلیج فارس از جمله هرمز بیشتر حضور داشتند و ظلم و آزار اذیت آنان بر مردم بومی این مناطق به حدی رسید که آنان به ناچار تاب نیاوردند و دست به قیام های متعددی علیه این اشغالگران و استعمارگران زدند.
در نهایت حکومت مرکزی ایران در زمان شاه عباس صفوی امام قلی خان سردار مبارز خود را با سپاهش روانه مبارزه با استعمار گران در جزیره هرمز کرد و این فرمانده شجاع به کمک نیروهای مردمی با تجاوزگران و استعمارگران پرتغالی موفق به شکست آنها و بیرون راندنشان از جزیره هرمز و خلیج فارس شد.
در ۲۲ تیرماه ۱۳۸۴، بنا به مصوبه هیات دولت روز دهم اردیبهشت سالروز اخراج پرتغالی ها از خلیج فارس به عنوان روز ملی خلیج فارس نامگذاری شد.
دهم اردیبهشت در تاریخ ایران یادآور ازخودگذشتگی های ملت سرافراز ایران و فرار اشغال ‌گران متجاوز پرتغالی بعد از ۱۱۷ سال تسلط جابرانه‌ بر سواحل جنوبی کشور است.

منبع: ایرنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید