خبر فوری

نباید بی‌موقع موشک شلیک کنیم؛ فرماندهان نظامی را توجیه کنید! / رئیس‌جمهور صرفا رئیس یکی از ۱۰ دولت در کشور است

اگر رئیس جمهور هیچ اختیاراتی ندارد و صرفا رئیس یکی از ۱۰ دولت در کشور است، پس این ازدحام کاندیدا در میان اصلاح طلبان برای راهیابی به پاستور برای چیست!؟

پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان – روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه “ویژه‌های مشرق” نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** نباید بی موقع موشک شلیک کنیم؛ فرماندهان نظامی را توجیه کنید!

روزنامه شرق در یادداشتی با عنوان «چه نباید کرد؟» نوشت: «نباید نمایندگان برجامی خود را در مذاکرات تخریب کرد. حد و مرزی برای اختلافات جناحی قائل شوید. گوشتِ هم را می‌خورید استخوانِ هم را دور نیندازید. افکار عمومی را در موضوع برجام نباید به «کودکان ریشوی تلویزیون» یا «مداحان» یا سخنرانان و مجریان بی‌تعهد، شهرت‌طلب و بی‌مسئولیت سپرد! ».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «نباید موشک‌ها بی‌موقع یا زودهنگام شلیک شوند؛ تهدید مهم‌تر از شلیک است. سرمایه سیاسی داخلی را نباید با سرمایه نظامی جایگزین کرد؛ هر یک به‌جای خود کارایی دارند…در بحران‌های بین‌المللی آنگاه که گزینه‌ها کم شمارند به «نباید کردها» توجهی ویژه کنیم».

روزنامه شرق در ادامه نوشت: «در برخوردهای نظامی باید خط قرمزِ تنش برای نظامیان روشن باشد. مقامات رسمی نظامی باید بدانند که در عین نشان‌دادن شجاعت، دلیری و بی‌باکی خود به جهانیان برخی عبارت‌ها و جملات را نباید بگویند. چون همان عبارت‌ها ممکن است ابزار بهانه‌جویی حقوقی دشمن بشود. فهرستی از نباید کردها، نباید زدها و نباید گفت‌ها را باید به آنها داد».

نباید بی‌موقع موشک شلیک کنیم؛ فرماندهان نظامی را توجیه کنید! / رئیس‌جمهور صرفا رئیس یکی از ۱۰ دولت در کشور است

اصلاح طلبان مدعی هستند که با سیاست «تنش زدایی» می توانیم با کشورهای غربی به تفاهم برسیم. برجام با همین فرمول امضا و اجرا شد، اما نه تنها به تنش زدایی منجر نشد، بلکه طرف مقابل را گستاخ تر کرد و تنش را افزایش داد.

برجام، افزایش ۷۰۰ درصدی نرخ دلار و کوچک شدن ۳۵ درصدی سفره مردم را به دنبال داشت و حالا «بانیان برجام» بجای عذرخواهی و تلاش برای جبران خسارات، صورت مسئله را پاک می کنند.

دانش ارزشمند هسته ای، تنها در یک نمونه، داروی بیماران خاص و از جمله کودکان را تأمین می کند. با اینحال فعالین اصلاح طلب به دفعات به این ابزار مهم علمی و استراتژیک حمله کرده و آن را بی فایده و هزینه زا معرفی کرده اند.

از سوی دیگر، آمریکا و اروپا با قلدری مدعی هستند که ایران باید ابزار دفاعی خود را کنار بگذارد. خواسته ای زیاده خواهانه و غیرمنطقی و ضدایرانی؛ اما نکته قابل توجه اینجاست که عده ای در داخل با دشمن همصدا شده و به توان دفاعی و مولفه هایی که در مقابل زیاده خواهی دشمن، بازدارندگی ایجاد می کند، حمله کرده و آن را تخریب می کنند.

طیف تندرو اصلاح طلب مدعی است که ایران در حوزه نظامی باید از تندروی پرهیز کرده و هم در شلیک موشک و هم اظهارنظر مقامات نظامی، باید ملاحظات بیشتری را رعایت کند. این در حالی است که شلیک موشک و اظهارات قاطعانه مقامات نظامی، نقش بسیار مهمی در بازدارندگی دشمن داشته و طرف مقابل را از تعدی و دست درازی به حقوق ملت ایران بازمی دارد.

ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس- بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان- با هدف خودکفایی در تأمین بنزین و صرفه‌جویی ارزی قابل توجه و صادرات بنزین وهمچنین ارسال موفقیت آمیز ماهواره نوربه فضا- اولین ماهواره نظامی ایران- با قابلیت های فراوان نظامی و فن آوری و با امکان درآمدزایی قابل توجه برای ایران، تنها دو نمونه از اقدامات نیروهای نظامی در راستای پیشرفت کشوراست. اقداماتی بسیار مهم که بانیان خسارت محض برجام، تعمدا آن را سانسور می کنند.

** رئیس جمهور صرفا رئیس یکی از ۱۰ دولت در کشور است

«رسول منتجب‌نیا» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «کشور و نظام، امروز دچار چالش‌های سخت و جدی شده است. وضعیت از حالت بحران نیز گذشته است. کشور ما…دچار کمی سردرگمی شده است. باید وجود مشکل را بپذیریم».

منتجب نیا در ادامه گفت: «اگرچه اختیارات دولت کم نیست اما در نهایت ضعف قرار دارد. باید بپذیریم که در کشور یک دولت نداشته و دولت‌های متعدد داریم. تداخل، خود محوری، نهاد محوری و تضاد غوغا می‌کند. باید رسما اعلام شود، هر کس می‌خواهد به عنوان مسئول اجرائی در راس دولت قرار بگیرد، تمام قدرت و اختیارات این حوزه را در دست داشته و تنها او پاسخگو باشد. معنا ندارد که ۱۰ دولت در کشور وجود داشته و رئیس جمهور نیز یکی از ۱۰ دولت باشد. در عین حال پاسخگوی همه ضعف‌ها و مشکلات نیز همان شخص رئیس جمهور باشد، در صورتی که دولت‌های دیگری نیز وجود دارند».

نباید بی‌موقع موشک شلیک کنیم؛ فرماندهان نظامی را توجیه کنید! / رئیس‌جمهور صرفا رئیس یکی از ۱۰ دولت در کشور است

در روزهای گذشته «محمود صادقی»  نماینده عضو فراکسیون امید در مجلس دهم در مصاحبه با روزنامه شرق گفته بود: «اختیارات رئیس‌جمهور با همه محدودیت‌ها بسیار زیاد است. او وزرا، استانداران و فرمانداران را تعیین می‌کند، نظارت تام بر تمام دستگاه‌های اجرائی دارد، بودجه یک سال کشور را به مجلس ارائه می‌کند و بسیاری اختیارات دیگر که بحث مفصلی است. اگر رئیس‌جمهور عزم کافی برای سامان‌دادن امور داشته باشد، با همین اختیارات موجود هم می‌تواند کار کند».

«ناصر قوامی» نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم نیز چندی پیش گفته بود: «این که بعضا گفته می‌شود اختیارات رئیس‌جمهور کم است و محدودیت‌هایی برای رئیس‌جمهور وجود دارد، اتفاقا رئیس‌جمهور اختیارات زیادی دارد».

اگر رئیس جمهور هیچ اختیاراتی ندارد و صرفا رئیس یکی از ۱۰ دولت در کشور است، پس این ازدحام کاندیدا در میان اصلاح طلبان برای راهیابی به پاستور برای چیست!؟

تعداد کاندیداهای اصلاح طلب برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به حدی افزایش یافته که سران اصلاح طلب را آشفته و سردرگم کرده است.

اکنون حدود ۴۳ سال از عمر انقلاب اسلامی سپری شده است. از این مدت، اصلاح طلبان حدود ۳۴ سال در مناصب ارشد اجرایی و تقنینی حضور داشته و مراکز تصمیم گیر و تصمیم ساز را در اختیار داشتته اند.

خیلی راه دوری نمی رویم. در این قریب به ۸ سال اخیر، اصلاح طلبان دولت را با امکانات بسیار گسترده دربست در اختیار داشته اند. اما نه تنها پیشرفتی در حوزه های مختلف و از جمله حوزه اقتصادی رقم نزدند، بلکه سفره مردم را کوچک کرده که گلایه مندی مردم را در پی داشته است.

** بجای اعتراض، درباره کارنامه خود پاسخگو باشید

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «شروع ۱۴۰۰ با گرانی انواع کالاها» نوشت: «کمتر از یک هفته از انتشار آمارهای مرتبط با تورم فروردین ماه می‌گذرد. با وجود اینکه انتظارها بر افزایش تورم‌های نقطه‌ای، ماهانه و سالانه بود و البته شواهد امر مانند اعتراف رییس کل بانک مرکزی به چاپ پول برای پوشش بخشی از کسری بودجه سال‌های ۹۸ و ۹۹ نیز بر آن صحه می‌گذاشت، اما افزایش بیش از ۵ درصدی مهم‌ترین کالاهای سفره معیشتی مانند «گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آنها» و «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» آن هم در فروردین ماه که قرارگاه ساماندهی مرغ کشور تشکیل شده بود تا به غائله مرغ خاتمه بخشد، نشان از ناتوانی «تشکیلات» در برابر آموزه‌های اولیه اقتصاد بازار است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «قیمت‌ها با دستور پایین نمی‌آیند. بدین‌ ترتیب باید گفت که نقطه آغاز تورم در سال ۱۴۰۰ همین فروردین ماه بوده است. آن هم در حالی که بانک مرکزی وعده داده تا پایان اردیبهشت ماه، تورم را به سطح ۲۲ درصد کاهش دهد».

نباید بی‌موقع موشک شلیک کنیم؛ فرماندهان نظامی را توجیه کنید! / رئیس‌جمهور صرفا رئیس یکی از ۱۰ دولت در کشور است

بر اساس گزارش مرکز آمار، شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای شهری کشور از ابتدای دولت روحانی تا پایان سال ۱۳۹۹ بیش از ۳۱۴ درصد افزایش یافته است که به معنای متوسط گرانی کالاهای مصرفی مردم در این مدت است.

«محمدرضا تاجیک» از نزدیکان رئیس دولت اصلاحات در هفته های گذشته در مصاحبه با روزنامه شرق در توصیف نسبت جریان اصلاح طلب با وضع موجود،   گفته بود: «وضعیت جریان اصلاح‌طلبان درست مثل داستانی است که یک افسر آلمانی در یک نمایشگاه نقاشی جلوی یک تابلو می‌ایستد، چون یک خشونت مدرن را در تابلو می‌بیند، نقاش را صدا می‌زند و می‌گوید این کار شماست؟ نقاش با متانت می‌گوید خیر کار شماست».

اصلاح طلبان بجای اینکه ژست منتقد وضع اقتصادی به خود بگیرند، باید درباره کارنامه ۸ ساله خود به مردم پاسخگو باشند. باید توضیح دهند که چرا علیرغم امکانات و اختیارات گسترده ای که داشتند، نه تنها مشکلات را برطرف نکرده بلکه بر حجم آن نیز افزوده و سفره مردم را کوچک کردند.

منبع: مشرق نیوز

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید