خبر فوری

استاندار: سال سخت آبی پیش روی هرمزگان است

هرمزبان – استاندار هرمزگان گفت: میزان مصرف آب شرب استان هشت‌ هزار و  ۳۰۰لیتر در ثانیه  است که ۲ هزار و   ۵۰۰ لیتر کسری تولید آب داریم و به لحاظ تامین و مدیریت منابع آب شرب و کشاورزی سال سختی پیش روی داریم.

فریدون همتی عصر پنجشنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان  افزود: دربازه زمانی مهرماه ۹۹ تا فروردین ماه سالجاری میزان بارش درهرمزگان ۱۲میلیمتر بوده که از کاهش ۸۸درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته برخوردار است.

وی با اشاره به برنامه ریزی برای ایجاد منابع آب پایدار برای مراکز مهم جمعیتی استان هرمزگان اظهارداشت: با اقدام‌های انجام شده و در دست اجرا مانند احداث آب شیرین‌کن‌ها، تامین آب شرب استان را تا ۳۰ سال آینده تضمین می‌کند.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه تا پیش از دولت دوازدهم،هیچ سهمی از منابع آبی شهر میناب برای مردم این شهر در نظر گرفته نشده بود، تصریح کرد: با مجموعه اقدام‌ها و برنامه ریزی‌هایی که در حال عملیاتی شدن است، آب سد استقلال میناب برای کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد و تا پایان تیرماه امسال برای پیشگیری از برداشت بی رویه از سفره‌های زیرمینی، آب شرب این شهر نیز از سد سرنی تامین می‌شود.

همتی حمایت دولت برای بهره برداری از آب شیرین‌کن ها را یکی از عوامل اصلی آزادسازی منابع آبی میناب برای تامین مصرف بخش کشاورزی و آب شرب این شهرستان عنوان کرد و گفت: با راه اندازی کامل آب شیرین‌کن ۱۰۰هزارمترمکعبی بندرعباس و سهم استان از آب‌ شیرین‌کن یک‌میلیون مترمکعبی، دغدغه چندانی برای تامین آب شرب بندعباس نداریم اما با توجه به شرایط خشکسالی، مردم باید آب را با دقت مصرف کنند که بتوانیم تابستان امسال را بدون تنش آبی پشت سربگذاریم.

وی، نبود منابع آبی در برخی روستاها را علت اصلی آبرسانی سیار به این مناطق عنوان کرد و گفت: بر مبنای تکلیفی که برای خدمت رسانی به مردم استان برای خود تعریف کرده ایم، باوجود پراکندگی این روستاها و منابع مالی هنگفتی برای انتقال آب به این مناطق، عملیات آبرسانی را با بهره گیری از تمام امکانات به مردم این روستاها ادامه می‎دهیم اما با توجه به شرایط خشکسالی لازم است مردم در مدیریت مصرف منابع آبی با ما همکاری داشته باشند.

استاندار هرمزگان همچنین از آبرسانی از سد سهران به شهر گوهران و ۱۳ روستای بشاگرد نیز خبر داد و افزود: با حمایت دولت، اقدام‌های خوبی در راستای تامین، ذخیره، انتقال و توزیع منابع آبی در استان صورت گرفته و بسیاری از طرح‌ها در طول پنج یا ۶ ماه آینده به بهره برداری می‌رسد.

وی، انتقال آب از سد سرنی به سیریک، انتقال آب از سد جگین به روستاهای غرب جاسک، احداث خط انتقال آب به رویدر، احداث خط انتقال آب از دریا به جناح و بستک، راه اندازی آب شیرین‌کن روستای زیارت سیریک، احداث آب شیرین کن سرخون، احداث ۲ آب شیرین‌کن در قشم و افزایش ظرفیت سه هزار مترمکعبی آب شیرین‌کن مپنا را از جمله برنامه‌های در دست اجرای دولت برای جبران کمبود منابع آبی استان عنوان کرد و افزود: به جرات می توان گفت، مجموعه اقداماتی که برای تامین آب شرب در دولت دوازدهم در شهرها و روستاهای استان انجام گرفته، در هیچ مقطع چهارساله‌ای بعد از انقلاب انجام نشده است.

افتتاح مرحله نهایی آب شیرینکن ۱۰۰هزارمترمکعبی بندرعباس در نهم اردیبهشت

استاندار هرمزگان گفت: پنجشنبه هفته آینده نهم اردیبهشت ماه، مرحله نهایی آب شیرین‌کن ۱۰۰هزار مترمکعبی بندرعباس به ارزش ۱۴ هزار میلیارد ریال به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح می‌شود.

همتی بیان داشت: با افتتاح این مرحله که خط انتقال ۳۵کیلومتری، آب تولیدی این آب شیرین‌کن را به مخازن داماهی منتقل می‌کند، ظرفیت منابع آب شرب شهر بندرعباس به میزان ۶۰هزار متر مکعب افزایش می‌یابد و بخشی از مشکل تامین آب این شهر حل می‌شود.

وی عنوان کرد: حمایت از بخش خصوصی برای توسعه آب شیرین‌کن‌ها و خرید تضمینی آب از بخش خصوصی توسط دولت از جمله اقداماتی است که می‌تواند هرمزگان را در آینده نزدیک به عنوان یکی از بهترین استان‌های کشور به لحاظ تامین آب پایدار معرفی کند.

منبع: ایرنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید