خبر فوری

هاشمی: محبوبیت خاتمی باعث رد صلاحیت او می‌شود/ سانسور اظهارات ضدایرانی بایدن در روزنامه‌های اصلاح طلب

فعالین اصلاح طلب در تحلیل عملکرد اشخاصی همچون خاتمی، دو مسئله را تعمدا سانسور می کنند. یکی نقش وی در خیانت نابخشودنی فتنه 88 است و دیگری نقش انکارنشدنی وی در ایجاد وضع موجود در کشور است.

پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان – روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه “ویژه‌های مشرق” نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

سانسور اظهارات ضدایرانی بایدن در روزنامه های اصلاح طلب

روزنامه ایران در مطلبی با عنوان «شکل گیری تفاهم جدید در وین» نوشت:«مذاکرات هسته‌ای روز گذشته در وین با هدف جست‌وجوی راهکار لغو تحریم‌ها و ازسرگیری تعهدات برجامی ایران زیر سایه تصمیم کشورمان به غنی‌سازی 60 درصد ادامه پیدا کرد. اقدامی که هرچند همه کشورهای مرتبط با پرونده برجام نسبت به آن ابراز نگرانی کردند اما در عین حال ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک را هم از هر وقت دیگری ضروری‌تر دانستند. این گفت‌وگوها که روز گذشته در قالب نشست کمیسیون مشترک برجام انجام شد، با تصمیم همه طرف‌ها مبنی بر ادامه مذاکرات فنی و دیپلماتیک در چند روز آینده به پایان رسید».

ارگان رسانه ای دولت در ادامه نوشت:«یک روز پیش از مذاکرات جدید در وین «جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا در واکنش به غنی‌سازی ٦٠ درصدی اورانیوم در ایران مدعی شد که این اقدام با برجام مغایرت دارد اما این در حالی بود که او در عین حال از پیوستن ایران به مذاکرات غیرمستقیم هسته‌ای ابراز خوشحالی کرد…بایدن بار دیگر تأکید کرد که به نظر او امریکا هرگز نباید از این توافق خارج می‌شد».

هاشمی: محبوبیت خاتمی باعث رد صلاحیت او می‌شود/ سانسور اظهارات ضدایرانی بایدن در روزنامه‌های اصلاح طلب

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی با عنوان «گشایش در رایزنی های برجامی در وین؛تفاهم جدیدی در راه است» نوشت:«آیا توافق هسته‌ای ایران با 1+5 وقت در سال 2015، دوباره در سال 2021 زنده خواهد شد؟ هیچ‌کس پاسخ دقیق این پرسش را نمی‌داند اما رایزنی‌ها برای نجات برجام در چند حوزه ادامه دارد و همزمان طرفین تلاش می‌کنند از موضع‌گیری‌های مخرب شفاهی هم پرهیز کنند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«جو بایدن رییس‌جمهور ایالات متحده نیز در فاصله بین نشست‌های کمیسیون مشترک برجام در مصاحبه‌ای همزمان که از آغاز غنی‌سازی 60 درصد در ایران ابراز نگرانی کرد اما گفت‌وگو هرچند غیرمستقیم با ایران برای احیای برجام را امیدوارکننده خواند».

هاشمی: محبوبیت خاتمی باعث رد صلاحیت او می‌شود/ سانسور اظهارات ضدایرانی بایدن در روزنامه‌های اصلاح طلب

رسانه های منتسب به دولت در کنار رسانه های اصلاح طلب به گونه ای درباره برجام فضاسازی می کنند که گویا دولت بایدن برای لغو تمام تحریم های ایرانی، دست از پا نمی شناسد و عجله دارد که این کار را انجام دهد، اما منتقدان دولت در داخل به بایدن اجازه چنین اقدامی را نمی دهند!

این رسانه ها با توهین به فهم و شعور مردم، اظهارات ضدایرانی بایدن را نیز سانسور می کنند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در نشست خبری با نخست‌وزیر ژاپن گفت:«برای بازگشت به برجام، «امتیازات عمده» به ایران نمی‌دهیم».

این اظهارنظر در حالی است که آمریکا موظف است تا تمامی تحریم‌های ضدایرانی را به‌صورت دائمی‌لغو کرده و سپس به توافق بازگردد.

در ماه‌های گذشته، «دانیل بناییم» از مشاورین «جو بایدن» در مصاحبه با ماهنامه جاکوبین گفته بود: «خروج ‌ترامپ از برجام به اعتماد ایرانی‌ها ضربه‌ای ویرانگر زد و به منظور بازگرداندن آنها به میز مذاکره، باید امتیازات جذاب اما غیرراهبردی به ایران داده شود. دادن «امتیازات جذاب اما غیرراهبردی به ایران» باید با حفظ ساختار تحریم‌ها و کارزار فشار حداکثری صورت گیرد».

دولت بایدن با شراکت انگلیس، فرانسه و آلمان در پی آن است تا بدون هزینه و بدون لغو تحریم های ایران به توافق بازگشته و در ادامه، مسئله دائمی کردن محدودیت های برجامی ایران و الحاق توان موشکی و قدرت منطقه ای ایران به برجام را به موضوع اصلی برجام بدل کند. در این میان، متاسفانه رسانه های دولتی و اصلاح طلب نیز در این پازل شرکت کرده اند.

هاشمی: محبوبیت خاتمی باعث رد صلاحیت او می‌شود

«محمد هاشمی رفسنجانی» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«آقای خاتمی در حال حاضر ممنوع‌التصویر هستند. با شرایطی که ایشان در حال حاضر دارند، بعید به نظر می‌رسد که شورای نگهبان آقای خاتمی را تایید کند. زمانی که چهره‌ای مقبولیت یا محبوبیت زیادی در جامعه داشته است، آنها از این محبوبیت نگذشته و این چهره رد صلاحیت می‌شود».

هاشمی در ادامه گفت:«آقای خاتمی چهره مقبول و محبوبی در کشور هستند و هم در فضای بین‌الملل چهره‌ای با استراتژی مقبول هستند. ایشان برای همسایگان یا بخشی از سیاستمداران جهان شناخته شده و مورد قبول هستند. بنابراین بعید می‌دانم که اگر آقای خاتمی در انتخابات ثبت‌نام کنند، تایید صلاحیت شوند».

هاشمی: محبوبیت خاتمی باعث رد صلاحیت او می‌شود/ سانسور اظهارات ضدایرانی بایدن در روزنامه‌های اصلاح طلب

فعالین اصلاح طلب در تحلیل عملکرد اشخاصی همچون خاتمی، دو مسئله را تعمدا سانسور می کنند. یکی نقش وی در خیانت نابخشودنی فتنه 88 است و دیگری نقش انکارنشدنی وی در ایجاد وضع موجود در کشور است.

دولت روحانی یکی از نتایج «تکرار می کنم» خاتمی است. تعداد قابل توجهی از اعضای ارشد دولت روحانی، همان مدیران ستادهای انتخاباتی موسوی و کروبی در سال 88 هستند. آخوندی و زنگنه تنها دو نمونه از این افراد هستند.

در روزهای گذشته «علیرضا بهشتی» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه شرق گفته بود:«آقای روحانی با تابلوی اصلاح‌طلبی به میدان مبارزه انتخاباتی نیامد و در طول حیات سیاسی‌اش هیچ‌زمانی ادعای اصلاح‌طلبی هم نداشته است. با همه احترام و ارزشی که برای آقای خاتمی قائل هستم، باید عرض کنم تمسک به تاکتیک «تکرار» نه مبنای هویتی معینی داشت، نه پشتوانه برنامه‌ای مشخصی داشت و نه جز کاهش سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان، سود دیگری در بر داشت».

«محمدرضا خاتمی» – برادر رئیس دولت اصلاحات- و نماینده اصلاح طلب مجلس ششم- اردیبهشت ۹۶- در مقطع انتخابات ریاست جمهوری در مصاحبه با روزنامه اعتماد در پاسخ به این سوال که «چه تضمینی برای همراهی دولت دوم روحانی و اصلاح‌طلبان وجود دارد؟ » گفت: «تضمین این مسأله، خود ما هستیم».

خاتمی در ادامه گفت: «روحانی مطالبات اصلاح‌طلبان را به پیش می‌برد و در شرایط امروز تنها کسی است که می‌تواند این جریان فکری را نمایندگی کند. مهم‌ترین دلیل حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی این است که او کشور را از انزوا، اقتصاد را از ورشکستگی و ساختار را از فراگیر شدن فساد نجات دهد».

برادر رئیس دولت اصلاحات در مصاحبه مذکور تصریح کرد: «از بین رییسی و قالیباف هرکدام که رئیس‌جمهور شوند وضعیت مردم به مراتب بدتر از دوران احمدی‌نژاد خواهد بود. به همین دلیل باید به دنبال این باشیم که آقای روحانی با یک رأی قاطع و بسیار اثرگذاری انتخاب شود که خود به خود بسیاری از مخالفت‌های آینده را خنثی خواهد کرد».

خاتمی در ادامه در پاسخ به این سوال که «چه تضمینی وجود دارد که همراهی‌ای که با آقای روحانی در مقطع انتخابات داریم تا پایان چهار سال دوم ایشان هم وجود داشته باشد؟» گفت: «تضمینش خود ما هستیم…آقای روحانی این ویژگی را در خود نشان داده که به افکار عمومی توجه دارد و قدرشناس جریان‌های سیاسی و افکار عمومی است که به او قدرت داده‌اند…آنچه سبب می‌شود ما مطمئن باشیم که آقای روحانی در دولت دومش دولت بهتر و کارآمدتری از دولت اول خواهد داشت، اعتقاد و باور به خودمان است که می‌توانیم خواسته خودمان را محقق کنیم».

محمد خاتمی نیز در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در حمایت از روحانی گفته بود: «می خواهم به عنوان کسی که تهدیدات و فرصت ها را می شناسد شهادت دهم؛ دولت روحانی با تمام کاستی های امکانات، دولت موفقی بوده. این دولت توانسته گام های بزرگی بردارد. با روحانی در نیمه راهیم…».

اذعان به گرانی بدون اشاره به قصور و تقصیر دولت

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «افزایش ۴۰ تا ۱۱۳ درصدی قیمت برنج، گوشت و شکر» نوشت:«بررسی جدیدترین آمار منتشرشده از سوی وزارت صمت حاکی از افزایش ۴۰ تا ۱۱۳ درصدی قیمت برنج، گوشت و شکر در اسفندماه سال ۱۳۹۹ در مقایسه با ماه مشابه سال ۱۳۹۸ است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«سال گذشته قیمت مصوب مرغ در ستاد تنظیم بازار دو بار افزایش یافت و در نهایت قیمت مصوب آن ۲۰‌هزارو ۴۰۰ تومان شد؛ اما در اسفندماه قیمت هر کیلو گوشت مرغ به بیش از ۴۰ هزار تومان هم رسید».

هاشمی: محبوبیت خاتمی باعث رد صلاحیت او می‌شود/ سانسور اظهارات ضدایرانی بایدن در روزنامه‌های اصلاح طلب

رسانه های اصلاح طلب علیرغم اذعان به گرانی اقلام مختلف در بازار، به هیچ عنوان به سوءمدیریت دولت و همچنین نقش همقطاران خود در ایجاد وضع موجود اشاره نمی کنند.

«مصطفی تاجزاده» از محکومین فتنه ۸۸- اسفند ۹۵- در مصاحبه با روزنامه شرق گفته بود: «اگر روحانی نبود…هر دلار ۱۲ هزار تومان بود. سکه به جای یک میلیون تومان، سه تا چهار میلیون شده بود. پراید ۲۰میلیونی به ۵۰، ۶۰ میلیون رسیده بود و قیمت مواد خوراکی، میوه، نان، برنج، چای و لبنیات سر به فلک کشیده بود».

روزنامه اصلاح طلب آرمان پیش از این با اذعان به نقش ویژه اصلاح طلبان در ایجاد وضع موجود نوشته بود: «باید قبول کنیم از سال ۹۲ به بعد که اصلاح‌طلبان مناصب بیشتری را از طریق انتخابات‌ها کسب کردند، ناکارآمدی‌ها و سوءمدیریت‌ها و بی‌توجهی به شاخص‌ها و اصول مدیریت که پیش زمینه و ضرورت توسعه است، مغفول‌تر ماند».

«سید محمد غرضی» وزیر پست، تلگراف و تلفن در دولت هاشمی رفسنجانی و از فعالین اصلاح طلب نیز پیش از این گفته بود: «اکثر نیروهای قریب به اتفاق آقای روحانی از جناح اصلاح‌طلب انتخاب شده است…اصلاح‌طلبان هر زمانی که به قدرت رسیده‌اند نتوانستند دولت را نگه دارند».

منبع: مشرق نیوز

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید