خبر فوری

استاندار هرمزگان: استان درحال آماده باش با بحران ناشی از بارندگی است

هرمزبان:استاندار هرمزگان با اشاره به پیش بینی های صورت گرفته از سوی اداره کل هواشناسی مبنی بر وقوع بارندگی های شدید در استان در ساعات آینده، گفت: تمام دستگاه ها برای مدیریت بحران و جلوگیری از وقوع حوادث درحال آماده باش هستند.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، جاسم جادری عصر سه شنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران هرمزگان با تاکید بر آماده باش تمام دستگاه های عضو و غیرعضو ستاد بحران برای مدیریت بحران، اظهار داشت: درسیل سال گذشته درهرمزگان و به ویژه در بندرعباس شاهد مسائل و مشکلاتی بودیم که بعضی از نقاط شهر را به حالت تعطیل درآورد.

وی افزود: در پی سیل آن سال، محوطه های پایگاه هوایی بندرعباس، نیروی دریایی، تردد به بزرگترین بندر تجاری کشور، سیستم برق رسانی و شهر بندرعباس به طور کامل برای ساعت ها بر اثر آب گرفتگی فلج شد.

جادری ابراز داشت: در بین تمام شهرهای کشور با آن همه میزان بارندگی تنها شهری که فرودگاهش با سطح بین المللی به حالت تعطیل در آمد، بندرعباس بود که این برای استان خوب نبود.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: بروز چنین مسائل و یادآوری آن، بدین معنی است که باید در طول سال برای رفع مشکلات و چالش های شهر و استان اقدام لازم را انجام دهیم نه اینکه همه چیز را منوط به یک یا دو روز قبل از بارندگی ها کنیم.

وی با اشاره به درخواست برخی دستگاه ها برای دریافت تنخواه به منظور رفع چالش ها، گفت: تمام دستگاه ها باید در جریان باشند که نه تنها تنخواهی دراختیار استانداری قرار نگرفته بلکه تاکنون پس از صرف انرژی زیاد و پیگیری های فراوان تنتها بخشی از خسارت سیل سال گذشته به استان اختصاص یافته است.

جادری یادآور شد: در همین راستا از محل اعتبارات ماده 12،حدود 35 میلیارد ریال از 130میلیارد ریال مصوب سهم شهرداری بندرعباس به این دستگاه اختصاص یافته است.

وی افزود: همچنین از همین محل به اداره راه و شهرسازی نیز 70 میلیارد ریال از 230 میلیارد ریال مصوب اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: به شرکت آب منطقه ای نیز از ماده 12، 40 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و 80 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی استانی اختصاص داده شده است.

استاندار هرمزگان با اشاره به نیاز شدید استان به بالگرد امدادی و تاکید بر تلاش هلال احمر برای تامین این بالگرد، اظهارداشت: اگرهلال احمر هرمزگان نیز همانند سایر استان ها از بالگرد برخوردار بود، می توانستیم جلوی خیلی از اتفاق ها را بگیریم.

وی با تاکید بر توجه ویژه فرمانداران و بخشداران به تمام ابلاغیه های مدیریت بحران ، گفت: اگر گاهی به واسطه یک بارندگی معمولی در برخی از نقاط استان چندین خودرو در سیلاب محصور و حتی افرادی کشته و زخمی می شوند، نشان از نبود توجه کافی مسئولان محلی به اخطاریه ها و اعلامیه ها است.

استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: درحال حاضر اطلاع رسانی در بخش ها وروستاها با ابزار کنونی بسیار راحت و قابل اجرا می باشد ومی توان با اطلاع رسانی مردم را نسبت به تردد در مسیرهای سیلاب و آب گرفته حساس و به آنها هشدار داد تا احتیاط کنند.

جادری با بیان اینکه پاسگاه های انتظامی نیز باید به خودروها اطلاعات راه ها را بدهند، اضافه کرد: باید پرسید که اگر هرمزگان به اندازه استان هایی همانند گیلان و مازندران بارندگی داشت، آن وقت چقدر با هر بارندگی کشته می داد.

وی با بیان اینکه با توجه به احتمال سرد شدن هوا از شرکت پخش فرآورده ها می خواهیم نسبت به کنترل و آماده سازی سیستم ذخیره و توزیع سوخت برای وسائل گرم کننده توجه لازم را داشته باشد، گفت: از سوی مرکز قول های مساعدی برای تامین اعتبارات جاری و عمرانی استان داده شده است .

استاندار هرمزگان گفت: اگر در سال های گذشته پیرامون صدور مجوزها بر اساس اصول کارشناسی، رعایت حقوق عامه و اصول محیط زیستی رفتار می شد، با وقوع نخستین بارش ها این میزان استان دچار مشکلات نمی شد.

به دنبال اطلاعیه شماره 35 و اخطاریه شماره 15 اداره کل هواشناسی هرمزگان، مبنی بر ورود سامانه بارش زا به استان، از روز یکشنبه هفدهم آبان، بارش باران در بیشتر مناطق استان آغاز شده است.

با ورود این سامانه بارشی شهرستان های میناب، رودان، حاجی آباد، بستک، لاوان و شمال بندرعباس شاهد بارش باران بودند.

کارشناس مرکز پیش بینی اداره هواشناسی هرمزگان گفت: سامانه جنوبی که وزش باد شدید به همراه دارد با تقویت سیستم مدیترانه ای موجب باران شدید در استان می شود .

سید محمدتقی سدیدی افزود: این سیستم بارشی تا پنجشنبه در هرمزگان ادامه دارد.

مدیرکل مدیریت بحران هرمزگان در خصوص آمادگی استان در این شرایط گفت: به دنبال اخطاریه هواشناسی در خصوص وقوع سیل و آبگرفتگی معابر در استان، تدابیر لازم اتخاذ شده است.

علیرضا صفا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تمام کارگروه های مرتبط از جمله امداد و نجات ، خدمات رسانی ، بهداشت و فرمانداری ها در حالت آماده باش هستند و مدیریت بحران استان نیز پیگیر مسایل است.

وی افزود: از مدت ها پیش نسبت به شناسایی نقاط حادثه خیز در زمان وقوع بارندگی ها اقدام شده و کارهای لازم در این رابطه از جمله لایروبی خورها و رودخانه ها صورت گرفته است.

صفا خاطرنشان کرد: برای کاهش صدمات احتمالی ناشی از وقوع بارندگی و سیل برای ادارات مرتبط همچون آب منطقه ای، راه و ترابری و شهرداری اخطاریه صادر شده است.

وی بیان داشت: دراین اخطاریه از فرمانداران خواسته شده تا تمهیدات لازم برای مقابله با حوادث احتمالی وقوع سیلاب اندیشیده شود.

مدیرکل مدیریت بحران هرمزگان از مردم خواست ضمن رعایت نکات ایمنی در زمان وقوع بارندگی از بستر حریم رودخانه دوری کرده و به مناطق مرتفع و امن بروند.

اداره کل هواشناسی هرمزگان در اخطاریه شماره 15 خود از احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی معابر در استان در روزهای آینده خبر داد.

در این اخطاریه آمده است: پیرو اطلاعیه شماره 35 مورخه 13 آبان امسال، نقشه های هواشناسی بیانگر تقویت سامانه ناپایدار جوی در روزهای سه شنبه 19 تا پنجشنبه 21 آبان است.

دراین اخطاریه عنوان شده است: تقویت این سامانه موجب شدت بارش ، آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل ها، طغیان رودخانه های فصلی ، وقوع تگرگ و کاهش دما خواهد شد.

اداره کل هواشناسی هرمزگان در این اخطاریه بیان کرده است: در این مدت دریا نیز متلاطم خواهد شد و توصیه می شود برنامه های لازم صورت گیرد.

از سه روز گذشته تاکنون در هرمزگان ۱۸۴ میلی متر باران باریده است.

بارندگی در اسفندماه سال گذشته دو هزار میلیارد ریال خسارت به هرمزگان وارد کرد.
منبع: ایرنا
(لینک)
کد خبر: 394940

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید