خبر فوری

جهاد دانشگاهی ظرفیت وصل کردن حلقه دانشگاه‌ها و صنایع را دارد

هرمزبان – اعضای هیئت‌رئیسه جهاد دانشگاهی استان، صبح امروز، ۱۸ فروردین‌ماه، به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۰ با نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان دیدار کردند.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان، در این دیدار اظهار کرد: مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) امسال را به عنوان سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نام‌گذاری کردند و سهم جهاد دانشگاهی و جامعه نخبگانی و دانشگاهی در تحقق این شعار و همچنین در راستای تمدن سازی در گام دوم انقلاب اسلامی، نقش بسیار مهمی دارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبادی‌زاده افزود: جامعه نخبگان حلقه وصل توده‌های مردم به رهبر فرزان انقلاب(مدظله‌العالی) هستند و جهاد دانشگاهی در مسیر تمدن سازی، یکی از مهم‌ترین سهم‌ها را در حوزه‌های سخت‌افزاری و به خصوص نرم‌افزاری با تولید علم و فرهنگ دارد. جهاد دانشگاهی در راستای بسترسازی تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب و آماده‌سازی مردم با قدم گذاشتن در مسیر علم و آگاهی بخشی، نقش بی‌بدیلی را ایفا می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان تصریح کرد: وقتی حرف از رف موانع تولید می‌شود، ذهن‌ها به سمت موانع اداری می‌رود اما یکی از مهم‌ترین اقدامات برای رشد و توسعه تولید، رفع موانع علمی است. امروز در فضای صنعت و مجموعه‌های تولیدی، موانع علمی بسیاری وجود دارد که جز با ورود دانشگاهیان رفع نمی‌شوند، از این رو باید به  سمت تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت پیش رویم.

عبادی‌زاده عنوان کرد: وقتی مسئله‌ای تولید می‌شود، جامعه نخبگان باید پاسخگو باشند. علما همواره به دنبال پاسخی برای چگونگی مدنی و اجتماعی بودن انسان و اینکه چه چیزی انسان‌های را در کنار هم قرار می‌دهد، بوده‌اند. از نظر ابن‌سینا، سرشت و فطرت انسان او را به سمت زندگی اجتماعی می‌کشاند و از دید علامه طباطبایی، اضطرار و نیاز انسان‌ها را در کنار هم قرار می‌دهد. ضرورت‌ها ما را محکوم به ادامه مسیر می‌کنند و ضرورت حل مسائل مهم جامعه نیز می‌تواند جامعه نخبگانی ما را وادار کند که به سمت پیدا کردن راهکاری برای حل مسائل بروند.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) مفهوم شعار سال گذشته را با ادبیات دیگری در سال جدید گنجاندند و آن را تکمیل کردند. این مسئله نشان‌دهنده آن است که در سال گذشته، علیرغم همه تلاش‌ها نتوانستیم به اهداف نظام و شعار سال دست یابیم.  جهاد دانشگاهی به عنوان مجموعه‌ای متکی به خود، فعالیت‌های خوبی را در حوزه‌های پژوهشی، آموزشی و فرهنگی دارد. برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت به خصوص در حوزه مزیت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه استان هرمزگان، می‌تواند پشتیبان خوبی برای بخش تولید باشد.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان افزود: در حوزه توسعه سواحل مکران از ابتدایی‌ترین کارهایی که باید صورت بگیرد، این است که جامعه محلی احساس کند صنعتی که در کنارش قرار گرفته، فرهنگ جدید و سبک زندگی اجتماعی جدیدی با خود آورده که تمام منافع و باورهای او را زیر سؤال نخواهد برد. اگر می‌خواهیم جامعه محلی را همراه کنیم، باید توسعه با منافع او نیز سازگاری داشته باشد.

عبادی‌زاده خاطرنشان کرد: برگزاری دوره‌های نیازمحور کوتاه‌مدت بر اساس مأموریت‌های استان، می‌تواند در پیشبرد برنامه‌های چشم‌انداز تمدن نوین اسلامی، بسیار اثرگذار باشد. جهاد دانشگاهی باید متناسب با نیازهای منطقه، مأموریت‌های آموزشی را هدف‌گذاری و رشته‌های متناسب با نیاز استان را راه‌اندازی کند. دریا بزرگ‌ترین ظرفیت استان بوده و  نیاز دریایی ما تنها شیلاتی نیست. امروز به رشته‌هایی چون حقوق دریا، تجارت دریا، گردشگری دریا، حقوق حمل‌ونقل و… نیاز داریم.

وی اظهار کرد: امروز اقتصاد جهان دریامحور بوده و بیش از ۸۰ درصد شهرهای پیشرفته دنیا در کنار سواحل هستند. اما شهرهای ساحلی و بندری ما وضع مطلوبی ندارند و فقر و بی‌روحی ساحل بر چهره این شهرها نشسته است.  جهاد دانشگاهی تلاش کند با فعالیت‌های پژوهشی درزمینهٔ دریا، موانع و نقیصه‌های علمی این حوزه را برطرف کند.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان افزود: ارتباط با دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بخشی از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی  با هم‌افزایی‌ها پیش می‌رود. حضور فیزیکی جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌ها می‌تواند دستاوردهای فرهنگی بزرگی را رقم زند. متأسفانه بیشتر مجموعه‌ها فعالیت‌های علمی، پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی خود را به صورت جزیره‌ای انجام می‌دهند و نمی‌توانند حلقه‌ها را به هم وصل کنند. اما جهاد دانشگاهی ظرفیت وصل کردن حلقه دانشگاه‌ها و صنایع را دارد و می‌تواند در این حوزه گام‌های مؤثری بردارد.

سرپرست جهاد دانشگاهی هرمزگان نیز در این دیدار اظهار کرد: بعد از جابجایی‌های مدیریتی در جهاد دانشگاهی، بازنگری‌هایی در سیاست‌های جاری در جهت بهبود فرایند فعالیت‌های خود صورت دادیم. از جمله اینکه در معاونت پژوهشی، تمرکز ویژه خود را به حضور و فعالیت در حوزه شیلات، صنایع و فناوری‌های دریایی معطوف کردیم.

محمد دلپسند افزود: همچنین در حوزه آموزش، تأسیس مرکز تخصصی آموزش کوتاه‌مدت صنایع فلزی و صنایع بندری را جهت مهارت افزایی فعالان صنعت، در دستور کار خود قرار دادیم. اولویت ما در این حوزه گام برداشتن در راستای تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی است. برای توسعه سواحل مکران نگاه ملی ویژه‌ای صورت گرفته و جهاد دانشگاهی استان هرمزگان، آمادگی افزایش ظرفیت‌های این منطقه در حوزه آموزش‌های نیازمحور را دارد.

سرپرست جهاد دانشگاهی هرمزگان تصریح کرد: در حوزه دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی نیز در رشته‌ها بازنگری‌هایی صورت داده و افزودن رشته‌های صنعتی، شیلاتی و خدمات بندری و دریایی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و از مهرماه آینده به سمت رشته‌هایی می‌رویم که تکیه بر مزیت‌های استان دارد.

دلپسند ادامه داد: در حوزه مرکز رشد، سعی کردیم اکوسیستم کارآفرینی را با برگزاری رویدادها و نشست‌های تخصصی در استان، تقویت کنیم.  از این رو  فعالیت مستمری را در حوزه رویدادهای استارتاپی دریامحور آغاز کرده‌ایم که در مرحله خوبی قرار دارد. در کنار آن طرح توسعه مشاغل خانگی را در دست اجرا داریم که خوشبختانه در فاز ثبت‌نام، بین استان‌های کشور جایگاه اول را کسب کردیم و در فاز آموزش نیز جایگاه خوبی داریم.

وی بیان کرد: در حوزه فرهنگی، خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا و همچنینی سازمان دانشجویان ما فعالیت‌های خوبی در سطح استان دارند و ما آماده هرگونه همکاری و تعامل با دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در هرمزگان در راستای تحقق شعار سال و بسترسازی تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب هستیم. خبرگزاری‌های وابسته به جهاد دانشگاهی به ویژه ایکنا با توجه به رسالتی که در راستای ترویج فرهنگ اسلامی برگرفته از قرآن کریم دارد، آماده تعامل بیشتر با این دفتر در جهت برگزاری نشست‌ها، سلسله میزگردها و گفت‌وگوهای تخصصی، ساخت کلیپ‌های ویدئویی و تهیه گزارش‌های مختلف برای ترویج هرچه بیشتر فرهنگ قرآن، سبک زندگی ایرانی اسلامی و همچنین تمدن سازی نوین اسلامی است.

سرپرست جهاد دانشگاهی هرمزگان در پایان یادآور شد: همچنین گفت‌وگوهایی با مسئولین دانشگاه هرمزگان جهت حضور فیزیکی جهاد دانشگاهی در این دانشگاه مادر برای هم‌افزایی بیشتر در حوزه‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی داشته‌ایم که امیدواریم تحقق آن با ریشه‌کن شدن ویروس منحوس کرونا و همچنین تأکیدات نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان، تسریع یابد. ارتباط هرچه بیشتر با صنایع بزرگ استان نیز از اهداف دیگر ماست تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای آموزشی، علمی و پژوهشی این صنایع باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید