خبر فوری

کتابخانه مرکزی شیروان افتتاح شد

علیرضا مختارپور با تقدیر از هم‌افزایی دستگاه‌ها و مسئولان استانی خراسان شمالی و شهر شیروان، افتتاح کتابخانه مرکزی این شهر را اقدامی ماندگار برای مردم این منطقه دانست.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از روابط عمومی نهاد کتابخانه‌‌های عمومی کشور، کتابخانه مرکزی شیروان در استان خراسان شمالی ظهر امروز ۱۸ فروردین با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی، هوتن والی نژاد، معاون اداری و مالی، هادی امیری، مدیرکل امور عمرانی نهاد، علی بیک زاده، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری، علی جدی، نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، علی محمد جهانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و جمعی از مسئولان استانی افتتاح شد.

مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این مراسم گفت: در سال ۱۳۹۷ که در این استان و در جلسه مدیران استانی خراسان شمالی شرکت کردیم و کتابخانه مرکزی بجنورد و کتابخانه عمومی راز و جرگلان را افتتاح کردیم، آنجا هم از هماهنگی و همدلی موجود در این منطقه صحبت شد. باید قدر این همکاری و هم‌افزایی را دانست.

وی افزود: متأسفانه ما در برخی از مناطق کشور سراغ داریم که برخی از مسئولان و برخی از دستگاه‌ها تلاش می‌کنند که فعالیت‌های فرهنگی و به خصوص کتابخانه‌ای متوقف شود و یا پیش نرود و هیچ توجهی به حوزه مسائل فرهنگی و به خصوص کتابخوانی ندارند. اما در این استان از زمان استاندار و مسئولان سابق تاکنون این روحیه خوب وجود داشته که جای تقدیر و تشکر دارد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه با تجلیل از اقدامات معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد گفت: مهدی رمضانی از اغلب مدیران و معاونان نهاد جوان‌تر است و خوشبختانه در چند سالی که در نهاد حضور داشته، نقش بسیار مهمی در تکمیل کتابخانه‌های مرکزی در مناطق مختلف داشته و این مسیر را ادامه خواهد داد.

مختارپور همچنین درباره روند افتتاح کتابخانه‌ها در کشور طی سال‌های اخیر گفت: نهاد از سال ۱۳۹۳ تاکنون هر سال بیش از ۱۰۰ کتابخانه جدید به مجموعه کتابخانه‌های عمومی اضافه کرده است. البته این به آن معنی نیست که هر سال ۱۰۰ کتابخانه به جمع کتابخانه‌ها افزوده شده است. زیرا بر اساس سوانح طبیعی مانند سیل و زلزله و یا بر اثر فرسودگی برخی از کتابخانه‌ها را از دست داده‌ایم. اما این روند ادامه دارد.

وی تأکید کرد: در سال‌های اخیر در دیدار با مسئولان بار‌ها تأکید و تکرار کرده‌ام که هر بودجه‌ای که از بخش فرهنگی و به ویژه کتابخانه‌ها دریغ می‌شود، در سال‌های آینده چند برابر آن صرف مقابله با آسیب‌های اجتماعی می‌شود. با اینکه در آن لحظه همه موافقت می‌کردند، اما در نهایت بودجه‌ها اختصاص پیدا نمی‌کرد.

وی افزود: این پیشرفتی که نهاد در فعالیت‌های خود داشت شاید برای برخی این شبهه را ایجاد کند که ما امکانات خوبی در اختیار داشتیم. اما نهاد با وجود پیگیری‌های زیاد، برخلاف دستگاه‌های دیگر کمترین رشد بودجه را داشته، متاسفانه در سال‌های قبل کم‌لطفی‌هایی شده بود. اما امسال نمایندگان مجلس برای اصلاح بودجه تلاش کردند، اما باز هم این مقدار به اندازه نیاز نهاد نبوده و نیست که امیدواریم این مسئله برطرف شود که در سال ۱۴۰۰ همه کتابخانه‌های مرکزی دیگری را هم به افتتاح برسانیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به آیات قرآن کریم گفت: قرآن کریم به ما آموزش داده آنچه که می‌ماند چیزی است که برای مردم نفعی داشته باشد. چیزی که برای مردم نفعی نداشته باشد، ماندگار نخواهد بود. این کتابخانه ان‌شاءالله جایی خواهد بود که مردم از آن استفاده می‌کنند و برای آن‌ها ماندگار خواهد ماند.

مختارپور با اشاره به وضعیت حاکم بر شهر شیروان به واسطه شیوع بیماری کرونا و افتتاح این کتابخانه توضیح داد: ما تجربه‌ای در این زمینه داشتیم که از آن درس گرفتیم و تصمیم بر آن شد که این کتابخانه را امروز افتتاح کنیم. چراکه در اسفند ۹۸ کتابخانه مرکزی یزد آماده افتتاح بود، اما به دلیل شیوع کرونا این افتتاح به تعویق افتاد تا در نهایت در اسفند ۹۹ افتتاح شد. بر این اساس تصمیم گرفتیم کتابخانه را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی افتتاح کنیم و فعالیت را نیز با رعایت کامل دستورات ستاد کرونا ادامه دهیم، چرا که خدمات کتابخانه‌های ما در ایام کرونا همچون پیک کتاب ادامه دارد و به لطف خدا امیدواریم به زودی اوضاع بهتر شود.

یادآور می‌شود؛ پروژه ساخت کتابخانه در زمینی به مساحت ۲۵۰۰ متر مربع، با زیربنای ۲۷۵۰ مترمربع در سه طبقه از سال ۱۳۹۰ آغاز شد و پس از تغییر چندین پیمانکار توسط شهرداری به مرحله افتتاح و بهره برداری رسید. کتابخانه مرکزی شیروان شامل بخش‌هایی، چون مخزن اصلی، آمفی تئاتر، پژوهش سرا، سالن‌های مطالعه، بخش نشریات، اتاق کنفرانس، بخش مرجع، نابینایان و کودکان است. برای اتمام این پروژه ۲۴ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری، ۴۲ میلیارد ریال از محل بودجه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال نیز از محل اعتبارات تملک استانی هزینه شده است. 

انتهای پیام

منبع: ایکنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید