خبر فوری

واکنش مردم به حضور چین در ایران / «تبعات این قرارداد در آینده مشخص می‌شود!»

اگرچه جزئیات قرارداد ایران و چین همچنان مبهم است اما گمانه‌ها و اخباری در خصوص حضور چینی‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران شنیده می‌شود. از جمله حضور چینی‌ها در معادن طلای ایران. اما این حضور مثبت است یا منفی؟

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، شهرام شریعتی، دبیرکل خانه صنعت و معدن تهران در گفتگویی به تجارت‌نیوز گفته بود چینی‌ها مدت‌هاست در معادن کشور کار می‌کنند و بخشی از سند همکاری ایران و چین هم مربوط به حضور آنها در معادن از جمله معادن طلای ایران است.

خبری که با واکنش مثبت و منفی مخاطبان و مردم مواجه شد. برخی می‌گویند استخراج از معادن ایران نیاز به سرمایه‌گذار دارد و چین این مسئولیت را قبول کرده. برخی دیگر می‌گویند حضور چین در معادن ایران تبعات منفی بسیار دارد.

در ادامه نظرات برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز در این خصوص را می‌خوانید:

فعالیت چینی‌ها در معادن طلای ایراناین قرارداد به نفع ایران است

«هیچ چینی قرار نیست بیاد تو ایران کار کنه، تنها قراره تعدادی تکنسین چینی به ایران بیایند که در توسعه کشور ایران خیلی سهم بزرگی داره. شک نکنید این قراردادی که صدای تمام افراد خارج از کشور و ضد ایران را درآورده ۱۰۰ درصد به نفع ایرانه.»

«حالا یک کشوری تکنولوژی بهره‌برداری از معدن رو داره خب چه اشکال داره بیاد استخراج کنه؟ حالاچون چین هست باید حساس باشیم؟»

« افغانستان معادن زیادی دارد اما چرا ثروتمند نیست؟ چون برای تبدیل ثروت زیرزمینی به ثروت واقعی، سرمایه گذاری لازم است. جذب سرمایه خارجی، حتی چینی، رمز ثروتمند شدن است.»

« معادن مختصری دست شرکت های چینی است و حتی هزینه استخراج بعضی از آنها بیشتر از چند گرم طلایی هست که بدست میاد و باید چند گرم طلا از میان صدها تن سنگ استخراج و بازیابی کنند. پس این قرارداد فقط به نفع چین نیست.»

نتیجه قرارداد چین بعدا مشخص می‌شود

«جوانان این مملکت بیکار باشند و آنوقت چینیها بیایند نان از سرسفره مان ببرند .جوانان این مملکت زباله جمع کنن وچینی های عزیزآقایی کنند.»

«همین دو سه سال پیش اجازه صید دادن به چینی‌ها ، تمام صیادان هموطن ما بیکار شدن، صید ترال که در بسیاری از کشورها ممنوعه ، اما برای چینی‌ها در ایران آزاده.»

«بعدها می‌فهمیم که چه بلایی سر خودمون اوردیم.»

«همه ما ایرانی ها بیکار هستیم ، آخر سر از کشورهای دیگری بیایند کار را از ما بگیرند؟ طلا برای شما ، ولی حداقل کار آن معادن را به هموطنان عزیز خودمان بدهید.»

«چین در این ۲۵ سال می‌تونه چه لطمه بزرگی بر فرهنگ و تاریخ ،منابع طبیعی و محیط زیست بزند!»

« یعنی خودمون هنوز بلد نیستیم از معادن طلا بهره برداری کنیم.»

«حق ملته که راجع به قرارداد چین بدونن حق طبیعی هستش وقتی نمی‌خوان بگن و نمیگن حتما خبرایی هست خوبه که مردم رو صاحب اصلی ایران بدونن.»

«چرا و به چه دلیل باید معادن این کشور رو به خارجی ها واگذار کنیم نسل های آینده ی ایرانی فقط خاک خشک نصیبشون بشه ؟»

« چرا باید چینی ها تو کشورمون کار کنن وقتی کلی بیکار تو مملکت ریخته؟»

قرارداد ایران و چین و همکاری ۲۵ ساله: از توافق ایران و چین چه می‌دانیم

منبع: تجارت نیوز

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید