خبر فوری

نگاهی به ماجرای توقیف ساختمان باشگاه پرسپولیس و فدراسیون فوتبال؛ سه دونگ سه دونگ!

هرمزبان – خبر توقیف ساختمان فدراسیون فوتبال و همچنین نیمی از ساختمان باشگاه پرسپولیس، شوک سنگینی به هواداران فوتبال وارد کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان، مسئولان باشگاه پرسپولیس معتقد هستند فدراسیون فوتبال باید بدهی به شستا را از طریق اموال خودش پرداخت کند. در زمستان سال گذشته و قبل از برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال اعلام شد به دلیل بدهی این مجموعه به شرکت شستا بابت پرداخت مطالبات 2 میلیون یورویی مارک ویلموتس، این شرکت از طریق اجرای حکم توقیف ساختمان فدراسیون فوتبال و باشگاه پرسپولیس را دریافت کرده است. البته پس از مدتی اخباری از سوی مسئولان شرکت شستا، وزیر ورزش و فدراسیون فوتبال درباره رفع این مشکل با توجه به پرداخت بخشی از طلب شرکت شستا، منتشر شد.
با این وجود در طول 24 ساعت اخیر بار دیگر خبری درباره سندخوردن سه دانگ از ساختمان باشگاه پرسپولیس به نام شرکت شستا مطرح شده است. پیگیری ها گویای این است که ظاهرا تاکنون ابلاغ رسمی و جدیدی در مورد قطعی شدن این امر به باشگاه پرسپولیس نرسیده و مدیران این باشگاه همچنان اعتقاد دارند فدراسیون فوتبال باید بدهی به شستا را از طریق اموال خودش پرداخت کند. از سوی دیگر فدراسیون فوتبال هم هنوز به این ماجرا واکنش رسمی نشان نداده و معتقد هستند مواضع فدراسیون همان صحبت های قبلی است. اینکه آیا واقعا سه دانگ باشگاه پرسپولیس به نام شرکت شستا شده یا خیر موضوعی است که فدراسیون فوتبال باید در موردش واکنش نشان دهد.
برای بسیاری از اهالی فوتبال پرسش این است که ساختمان پرسپولیس چه ارتباطی به فدراسیون فوتبال دارد. این ساختمان که در خیابان مجاور فدراسیون قرار دارد، در اوایل دهه 1380 به پرسپولیس اهدا شد و در واقع تحت مالکیت فدراسیون فوتبال ایران است. با این حال در روند خصوصی سازی، اینطور تصور می‌شد که این ساختمان به اموال پرسپولیس اضافه شده اما حالا با صدور حکم توقیف، عکس آن تایید می‌شود و همچنین بر ابهام ها درباره واگذاری پرسپولیس به بورس نیز اضافه خواهد شد. مبهم‌ترین بخش ماجرا اما مصاحبه ای است تصویری از رضوانی‌فر مدیرعامل شستا که با صداوسیما در اواسط بهمن انجام شده ولی کانال های هواداری آن را به عنوان مصاحبه ای تازه منتشر کرده‌اند. او در این گفتگو عنوان کرده که طلب دو میلیون یورویی به نرخ ارز روز تسویه شده است.
او در بهمن ماه به پرداخت این رقم از سوی وزارت ورزش اشاره می‌کند و می‌گوید: «شستا پرداختی براساس مصوباتی قانونی از سوی شورای عالی امنیت ملی به وزارت ورزش و جوانان داشت. با تعامل و اقدامات حقوقی مطالبات ما از فدراسیون فوتبال وصول شد و یا با تامین اموال متناسب با طلبمان، شناسایی اموال صورت گرفته و تشریفات قانونی آن طی شده است.»
اما حالا مشخص نیست که وصول مطالبات به کجا رسیده که شستا سه دانگ از سند ساختمان پرسپولیس و کل ساختمان فدراسیون فوتبال را توقیف کرده است. البته سخنگوی فدراسیون فوتبال امروز ضمن تایید این موضوع، گفت: «امیدواریم بتوانیم این دو ساختمان (فدراسیون و پرسپولیس) را با قرار وثیقه‌ای آزاد کنیم و در ادامه منبعی تهیه شود و این پول را در اختیار شستا بگذاریم. باید این بدهی پرداخت شود تا بتوانیم دو ساختمان را آزاد کنیم.»
علی جوادی درباره ماجرای بدهی فدراسیون فوتبال به شرکت شستا (سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی) اظهار داشت: یکسری مسائلی از قبل در بحث مالی بین فدراسیون فوتبال و شرکت تأمین اجتماعی وجود داشته که امروز دامن فدراسیون جدید را گرفته است، به طوری که وارد نشده درگیری یکسری مسائل و مشکلات شدیم که ربطی به ما نداشت.
وی افزود: قصه سند فدراسیون فوتبال و پرسپولیس همین است. یکسری صحبت‌هایی مطرح شده و جلساتی برگزار شده و قرار است جلسات دیگری نیز برگزار شود. با نگاهی که مدیران شستا دارند، امیدواریم بدهی فدراسیون فوتبال به شستا ختم به خیر شود. اگر الان به دنبال مقصر بگردیم، گره‌ای باز نمی‌شود. یکسری مشکلات وجود داشته که هنوز هم وجود دارد. باید تأمین منابع صورت می‌گرفت که این اتفاق نیفتاد.  
سخنگوی فدراسیون فوتبال در رابطه با اینکه آیا جا به جایی سند ساختمان فدراسیون فوتبال و پرسپولیس انتقال داده شده است، گفت: هنوز نه اما این خطر وجود دارد. با صحبت‌های شهاب الدین عزیزی خادم با مدیران شستا و جلسه‌ای که به زودی برگزار می‌شود، این امید را می‌دهد که پرونده ختم به خیر شده و برای همیشه بسته شود. این مسئله هواداران پرسپولیس و فوتبال را نگران کرد که به حق جای نگرانی هم داشت.  
این یک اتفاق قدیمی و موضوعی است که از قبل شکل گرفت. مثل تمام ماجراهایی که از لحاظ مالی همه مردم ایران می دانند متعلق به مدیریت گذشته است، متاسفانه این مورد هم یکی از حقایق تلخی است که فدراسیون جدید با آن رو به رو شده است. با میراث تلخ و گزنده‌ای مواجه هستیم.
وی افزود: به مردم عزیزمان اطمینان ‌می‌دهم تمام تلاش خود را خواهیم کرد و تا جایی که در توان مان باشد اجازه نمی دهیم چنین اتفاقی رخ بدهد. مدیران محترم شرکت شستا پولی را برای تامین بخشی از دستمزد ویلموتس به یورو تحویل مدیران فدراسیون فوتبال دادند و مدیران فدراسیون هم باید آن زمان تامین منابع مالی را برای بازگرداندن این پول انجام می‌دادند.
سخنگوی فدراسیون فوتبال درباره اینکه آیا ساختمان این فدراسیون و باشگاه پرسپولیس توقیف شده است، خاطرنشان کرد: تمام این موارد حقیقت دارد. در دنیای شیشه‌ای نمی‌توانیم چیزی را از مردم عزیز ایران پنهان نگه داشت اما اطمینان می‌دهم عزیزی خادم جلسه ای با مدیران شستا برگزار کرده و آنها هم تعامل بالایی دارند و به موضوع ملی نگاه می‌کنند. تا پایان هفته جلسه ای را با معاون شرکت شستا برگزار خواهیم کرد و امیدواریم در جلسه پیش رو گره ماجرا باز شود.
جوادی اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم این دو ساختمان را با قرار وثیقه‌ای آزاد کنیم و در ادامه منبعی تهیه شود و این پول را در اختیار شستا بگذاریم. باید این بدهی پرداخت شود تا ان شاءالله بتوانیم دو ساختمان را آزاد کنیم.
وی درباره اینکه با این وضعیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس چگونه قرار است خصوصی شوند، گفت: این میراثی است که سر ما خراب شده است. یا نباید وارد این معرکه می‌شدیم یا وقتی آمدیم باید تمام و کمال همه امور، بدهی ها و مشکلات را به عهده می‌گرفتیم. می دانید با چه مشکلاتی در چند بخش مواجه هستیم. در کنار تمام این مسائل با تیم ملی رو به رو هستیم که از قبل میزبانی اش را گرفته اند و در شرایطی ظالمانه به ما اعلام کرده‌اند باید برای برگزاری دیدارهای دور برگشت به کشوری برویم که یک بار در آنجا بازی کرده ایم.
سخنگوی فدراسیون فوتبال در ادامه تصریح کرد: همه این آوارها سر ما خراب شده است. آن هم در شرایطی که باید تمام توجه و هم و غم خود را برای تیم ملی بگذاریم. واقعا نگاه مردم ایران به تیم ملی است و باید تمام حواس‌مان به تیم ملی جمع باشد. واقعیت هم به این شکل است.
جوادی درباره اینکه آیا مطالبات شرکت شستا باید به شکل ریالی پرداخت شود یا یورویی توضیح داد: به هر حال چک ارزی دریافت شده و این چک باید ارزی پرداخت شود. آنچه از لحاظ حقوقی صحبت می‌کنیم و حق هم است همین موضوع است. آروز می‌کنم اتفاق‌های خوبی برای فوتبال ایران رخ داده و مردم بدانند تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم تا خرابی‌ها جبران شده و به آبادی ختم شود.

منبع: خبرگزاری آریا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید