مکان‌یابی مدارس؛ طرحی موفق در میان ۲۵ طرح تحولی آموزش و پرورش

تهران- هرمزبان – «استقرار سامانه مکان‌یابی مدارس» یکی از ۲ بسته تحولی سازمان نوسازی، توسعه، تجهیز و بازسازی مدارس کشور است که به گفته رییس این سازمان در میان ۲۵ طرح تحولی آموزش و پرورش به خوبی در حال اجرا است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از گزارش ایرنا، برنامه‌های تحولی «آجر به آجر» و «استقرار سامانه مکان‌یابی مدارس»  با توجه به اهمیت اجرای اسناد بالادستی آموزش و پرورش و به ویژه زیرنظام فضا و تجهیزات مدارس طراحی شده است.

وزارت آموزش و پرورش تدوین بسته تحولی مکان‌یابی مدارس (استقرار سامانه مکان‌یابی مدارس)  را به منظور تنظیم رابطه بهینه و خردمندانه بین مکان، جمعیت و نظام آموزشی در کشور انجام داد تا در مناطق مختلف کشور بتوان با کمترین هزینه، موجب ایمنی و دسترسی مناسب دانش‌آموزان و معلمان به مدارس شده و زمینه‌های شکوفایی استعدادهای تحصیلی، فرهنگی و اجتماعی را با بهره‌گیری از فضاهای مطلوب، آسایش اقلیمی و استاندارهای جهانی فراهم کند.

کارشناسان معتقدند برنامه‌ریزی برای مکان‌یابی و تخصیص بهینه فضاهای آموزشی، نقش کلیدی و تاثیرگذار در فرایند تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان دارد و ضمن فراهم کردن امکان حصول به عدالت اجتماعی بر کیفیت آموزشی نیز می‌افزاید.

به گفته مسوولان آموزش و پرورش، تخصیص منابع به مناطق نیازمند و در نتیجه ایجاد عدالت آموزشی در مناطق محروم، استانداردسازی فرآیند مکان‌یابی و ساخت و ساز هدفمند مدارس بر اساس تحولات جمعیتی، هزینه کرد بهینه اعتبارات و موقوفات خیرین مدرسه‌ساز، جلوگیری از ساخت و سازهای غیرضروری و ساماندهی وضع موجود فضاهای آموزشی، امکان برنامه‌ریزی میان مدت و بلندمدت برای مناطق مختلف کشور در سطح ملی و استانی، توجه به مخاطرات محیطی و افزایش ایمنی دانش آموزان از جمله اهداف این برنامه است.

استقرار سامانه مکان یابی مدارس کمک می کند تا تعبیه مناسب در جانمایی مجدد مدارس جدید در مکان ها صورت گیرد، به عنوان مثال طرح های آموزشی بسیاری در مناطقی از کشور وجود دارد که ظرفیت دانش‌آموزی آن خالی است و این امکان وجود دارد که کاربری‌های دیگر غیرآموزشی برای آن در نظر گرفت. همچنین مدارس بسیاری در جریان سیل های اخیر آسیب دیدند و به جانمایی مجدد برحسب اطلاعات منطقه ای نیاز دارند.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در راستای اجرای بهینه این بسته تحولی گفت: باید امنیت این سامانه به صورت کامل و قوی تامین شود تا اطلاعات آن غیرقابل حک باشد و همچنین بتوان پس از بررسی عملی شرایط موجود و استقرار این سامانه به سوالات مشخص در زمینه استقرار بهترین مکان برای احداث فضای آموزشی پاسخ داده شود.

وی تأکید کرد: اینکه این سامانه برای احداث فضاهای آموزشی جدید، بهترین گزینه مکانی را ارائه می‌دهد بسیار خوب است، اما بهبود شرایط فضاهای موجود نیز مورد انتظار است.

مهراله رخشانی مهر رییس سازمان نوسازی، توسعه، تجهیز و بازسازی مدارس کشور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا درباره اجرای طرح تحولی استقرار سامانه مکان‌یابی مدارس اظهار داشت: چند فاز برای اجرای این برنامه تعریف شده و تا کنون مراحل اجرایی آن به صورت مناسب پیش می‌رود.

وی ادامه داد: اولین اقدام انجام شده برای این طرح تحولی این بود که شاخص‌های مکان‌یابی استخراج شود که این اقدام انجام شد و در مرحله بعدی نشریه ضابطه مکان یابی بازتخصیص فضاهای آموزشی کشور نیز تدوین شد.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: در این نشریه مدل مفهومی فرآیند مکان‌یابی و بازتخصیص فضاهای آموزشی، محدودیت‌های استقرار فضاهای آموزشی و معیارهای موثر در استقرار فضاهای آموزشی مورد توجه و بررسی قرار گرفته است.

رخشانی مهر خاطرنشان کرد: همچنین در گام دوم یک نرم‌افزار برای مکان‌یابی مدارس تهیه شده است که اطلاعات چند منطقه در این سامانه به صورت پایلوت جمع‌آوری شود که این اقدام هم انجام شد و نتیجه بخش‌ هم بوده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر نیز چهار استان زنجان، سمنان، خراسان شمالی و استان مرکزی درگیر شده‌اند تا اطلاعات آنها به این سامانه وارد شود و در نهایت خروجی این اطلاعات گرفته شود.

رییس سازمان نوسازی، توسعه، تجهیز و بازسازی مدارس کشور در مصاحبه پیشین خود هم با ایرنا گفته بود: مطالعات جمعیت شناسی برای استان های مورد نظر آغاز شده است، پیش بینی می شود تا مهر ۱۴۰۰، اطلاعات این چهار استان هم وارد شود و پس از آن فاز بعدی که وارد کردن اطلاعات ۲۷ استان دیگر است، شروع شود.

رخشانی مهر افزود: نرم افزار مکان یابی مدارس، کاربردی و مناسب است و جای آن در سیستم تصمیم گیری کشور خالی بود، این نرم افزار براساس برنامه زیر نظام فضا و تجهیزات و سند تحول بنیادین تنظیم شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، انتظار داریم پس از استقرار این سامانه، چرخش‌های تحول‌آفرین از ساخت‌وسازهای سلیقه‌ای فضاهای آموزشی به ساخت‌وساز هدفمند و بر اساس تحولات جمعیتی و مطالعات آمایش سرزمین، از ساخت‌وسازهای غیرضروری به ساماندهی و بهینه‌سازی وضع موجود، از ساخت مدارس کوچک به احداث فضاهای آموزشی متوسط و بزرگ، از اتلاف منابع در بعضی مناطق به هزینه‌کرد بهینه در مناطق نیازمند، از بی‌توجهی به مخاطرات محیطی به افزایش ایمنی دانش‌آموزان، از برنامه‌ریزی کوتاه مدت بر اساس تقاضای امروز به برنامه‌ریزی‌های میان مدت و بلندمدت بر اساس تقاضاهای آتی اتفاق بیفتد.

منبع: ایرنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید