خبر فوری

واردات کالاهای اساسی از طریق تعاونی‌های مرزنشینان سرعت یابد

هرمزبان – استاندار هرمزگان گفت: استفاده از ظرفیت پیله وران، ملوانان و تعاونی های مرزنشین برای واردات کالاهای اساسی به عنوان ماموریت جدید این حوزه تعریف شده که در سال جدید با بهره گیری از اختیاراتی که دولت به استان های مرزی اعطا شده، به موقع وارد شود.

فریدون همتی روز سه‌شنبه در نشست ستاد تنظیم بازار کشور که به صورت ویدئو کنفرانس با حضور دکتر روحانی رئیس جمهور، برخی از وزرا و استانداران سراسر کشور برگزار شد،ضمن تشریح اقدامات انجام شده ستاد تنظیم بازار استان در سه حوزه “تامین و تولید کالاهای اساسی و پایش هفتگی آن ها، “تقویت و اصلاح شبکه های توزیع” و “هوشمندسازی نظارت بر کالاهای اساسی” اظهارداشت: خوشبختانه با بکارگیری ابزارهای مدیریتی و پیگیری شبانه روزی بخش اقتصادی دولت در استان، ظرفیت تولید روغن نباتی بیش از ۹۰درصد در سال ۹۹ رشد پیدا کرد.

وی ادامه داد: پس از کمبود مرغ نیز تصمیمات خوبی از سوی ستاد گرفته شد و در روزهای ابتدایی، مرغ با قیمت مصوب ۲۰ تا ۲۲هزار تومان در استان توزیع می شد اما با توجه به اختلاف قیمت بالای مرغ در هرمزگان با استان های همجوار، قاچاق آن به سایر استان ها رشد فزاینده ای پیدا کرد و برای اینکه در زمینه توزیع مرغ در بازار خللی بوجود نیاید و با کمبود مواجه نشویم، با افزایش محدود قیمت ها، از قاچاق مرغ پیشگیری کردیم و الان کمبودی در بازار وجود ندارد.

استاندار هرمزگان با اشاره به برنامه ریزی انجام شده برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم استان تا پایان سال جاری، گفت: در تلاش هستیم تا زمانی که دولت جدید در استان مستقر می شود، شرایط بازار را با همکاری مردم و فعالان اقتصادی و بخش تولید  ساماندهی کنیم که با تغییر مدیریت های احتمالی، خللی در روند تامین کالاهای اساسی بوجود نیاید.

همتی تقویت و اصلاح شبکه های توزیع را از دیگر اقدامات ستاد تنظیم بازار استان برشمرد و خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط کرونا، با بهره گیری از ظرفیت پایگاه های مساجد و بسیج، نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا به منظور تامین اقلام مصرفی خانوارها برگزار شد و در سال گذشته، کلیه عوامل نظارتی در کانکس های خیابانی مستقر بودند و در کنار دیگر ابزارهای نظارتی (مردمی و الکترونیکی) به صورت شبانه روزی تحولات بازار را رصد و بر نحوه توزیع و قیمت انواع کالاها نظارت داشتند.

به گفته وی، به دلیل گستردگی شبکه توزیع، عوامل نظارتی امکان رصد و پایش کلیه صنوف را ندارند، اما همکاری مردم و بازاریان می تواند مانع سواستفاده افراد فرصت طلب و التهاب آفرینی در بازار شود.

سهمیه عاملانِ توزیع متخلف باید قطع شود

استاندار هرمزگان همچنین با اشاره به یکی از تجربیات موفق ستاد تنظیم بازار استان در ۲ سال اخیر،گفت: هر ساله دولت برخی از اقلام میوه موردنیاز شب عید را خریداری می کند و در ایام نوروز با قیمت مصوب توزیع می کند، اما در هرمزگان از ۲ سال گذشته به ستاد تنظیم بازار و معاونت اقتصادی ماموریت دادیم با استفاده از توان اتحادیه ها و اصناف با نظارت بخش دولتی، میوه مورد نیاز شب عید را با قیمتی که از سوی ستاد تنظیم بازار تعیین می شود توزیع کنند که برخی از این اقلام نیز زیر قیمت تعیین شده عرضه شد.

همتی با اشاره به تصمیمات نشست ستاد تنظیم بازار استان که پس از نشست ستاد ملی، برگزار شد، گفت: با توجه به مشکل توزیع سیمان در استان، امروز مصوب شد اگر عاملان توزیعِ نهایی هر یک از اقلام ضروری، همکاری مطلوب و مورد نظر را با ستاد تنظیم بازار نداشته باشند، سهمیه عاملان باید قطع شود و در هر شهری چند نقطه تعیین و با استفاده از شبکه های مردمی و هلال احمر، آن قلم کالاهایی را که دچار التهاب در بازار می شود توزیع خواهند کرد.

وی اضافه کرد: بازاریان به عنوان قشری متدین و شریف همیشه همراه مردم و بخش دولتی بوده اند، اما متاسفانه برخی از فرصت طلبان با ایجاد اختلال در بازار، زمینه نارضایتی عمومی را فراهم می کنند که لازم است بازاریان و مردم در زمینه معرفی این افرادسودجو به عوامل نظارتی، آرامش را به مردم و بازار برگردانند.

استاندار هرمزگان یادآورشد: وقتی در توزیع کالایی اختلال بوجود بیاید و عده معدودی دقیق عمل نکنند و دنبال فرصت طلبی باشند، نظم زندگی مردم را بهم می زند، از این رو از همه کسبه شریف استان می خواهیم که با درک شرایط خاص کشور، با سیاست های ستاد تنظیم بازار استان هماهنگ و همسو باشند.

منبع: ایرنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید