خبر فوری

گردشگری سلامت گامی درمسیر توسعه و تحول کیش

هرمزبان:تامین بخشی از زیرساخت های پزشکی و درمانی ، ایجاد امکانات مورد نیاز ، بهره مندی از پزشکان متخصص و ایجاد خطوط پروازی به کشورهای منطقه از گام های ارزشمندی است که برای تبدیل شدن جزیره کیش به قطب گردشگری سلامت در سال های اخیربرداشته شده است .

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان،گردشگری سلامت به عنوان یکی از شاخه های صنعت گردشگری درسال های اخیر مورد توجه بسیاری از کشورها و مردم در سراسر جهان قرار گرفته است و دولت ها می توانند با بهره مندی از این ظرفیت ضمن کسب درآمد زایی در عرصه سلامت به رونق کشور در بخش های مختلف کمک کنند.

بهره مندی از این شاخه در گردشگری علاوه بر کمک به تامین هزینه های بیمارستانی در اشتغالزایی و رونق سایر بخش ها سهم بسزایی دارد و این موضوع سبب شده بسیاری ازدولت ها بودجه های خوبی برای تجهیز مراکز درمانی خود اختصاص دهند تا بتواند سهم خود از درآمد بازار گردشگری را افزایش دهند .

سود حاصل از گردشگری سلامت عاملی موثر در رشد اقتصادی کشورها به شمار می رود و علاوه بر ورود ارز به کشور به توسعه بخش درمان نیز کمک می کند .

آمارهای جهانی ،صنعت گردشگری را دومین صنعت پردرآمد جهان می دانند و حوزه سلامت نیز سومین بازار پردرآمد جهان است بگونه ای که در کشورهای پیشرفته بیش از 10 درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل می دهد .

بر اساس آمار منتشره ، در سال 2012 در جهان و از محل گردشگری سلامت 100 میلیارد دلار درآمدزایی ایجاد شده و سهم کشورهای اسلامی از این درآمدها سه میلیارد دلار و ایران 350 میلیون دلار بوده است که به رغم ظرفیت های موجود در کشور و جاذبه های گردشگری این سهم باید افزایش یابد .

رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری نیز چندی پیش در سخنانی بخش گردشگری سلامت را به عنوان صنعت پردرآمد در اقتصاد عنوان کرد و گفت : بر اساس آمارها، گردش مالی گردشگری سلامت در جهان 150 تا 200 میلیارد دلار است که ایران نیز با توجه به ظرفیت های موجود درزمینه داشتن نیروهای متخصص و زیربناهای بخش بهداشت و درمان می تواند به مقصد گردشگران تخصصی بخش سلامت تبدیل شود.

وی اعلام کرد : هزینه ها و تعرفه های درمانی در ایران حدود 20 تا 30 درصد پایین تر از کشورهای اروپایی و عربی است و تخصص پزشکان نیز در حد بالایی قرار دارد .

کشور ایران نیز با داشتن جاذبه های گردشگری و مواهب طبیعی و خدادادی در بخش گردشگری سلامت و ارائه خدمات پزشکی یکی از کشورهای پیشرفته به شمار می رود ، وجود پزشکان متخصص درشاخه های مختلف پزشکی ، تیم درمانی مجرب ، مراکز پزشکی و درمانی با تجهیزات پیشرفته و نوین ، هزینه پائین درمان نسبت به سایر کشورها زمینه مناسبی را برای توسعه گردشگری درمانی و سلامت فراهم کرده است به گونه ای که بسیاری از گردشگران خارجی با حضور در ایران تمایل دارند از این امکانات بهره مند شوند .

به گزارش ایرنا ، به عقیده برخی کارشناسان اگر چه گام های موثری در سال های اخیر در راه توسعه گردشگری سلامت برداشته شده است اما برای رسیدن به جایگاه واقعی و پیشتاز شدن در عرصه رقابت با سایر کشورها نیازمند یک برنامه ریزی اصولی ، منسجم ، جامع و زیر ساخت های لازم در این زمینه هستیم .

رفع موانع پیش رو در این عرصه ، بهره مندی از پزشکان متخصص و بنام در شاخه های مختلف ، ارائه خدمات مناسب با قیمتی ارزان ترنسبت به سایر کشورها، پایین بودن نرخ ارز ،کادر درمانی مجرب ، برخورد مناسب با گردشگران خارجی و آموزش لازم به کادر بیمارستانی در برقراری ارتباط مناسب با مراجعان و بیماران ، دانستن زبان خارجی و راهنمایی درست مراجعان ، نزدیکی محل اقامت بیمار با مرکز درمانی ارائه خدمات مناسب هتلینگ ،ایمنی در پرواز و افزایش خطوط پروازی و همچنین داشتن سیستم بانکداری آسان برای پرداخت هزینه های درمانی از راه های موثر در جذب گردشگر سلامت است که کارشناسان بر آن تاکید دارند .

جزیره کیش به عنوان یک مرکز گردشگری و تجاری از سال های دور مورد توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی بوده است ، این جزیره با دارا بودن ظرفیت های بالقوه و مواهب طبیعی خدادادی همچون دریا ، آفتاب ، ماسه و همچنین هوای مطبوع به ویژه در نیمه دوم سال پای بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به این جزیره باز کرده است .

در سال های اخیر و با توجه رویکرد دولت یازدهم مبنی بر گسترش تعاملات بین المللی و بهره مندی از ظرفیت های موجود در توسعه این روابط ، مسئولان جزیره کیش بر آن شدند تا با برنامه ای منسجم و ایجاد زیر ساخت های لازم از ظرفیت های مختلف گردشگری در حوزه سلامت بهره مند شوند که تجهیز بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کیش به امکانات پیشرفته و پزشکان مجرب به منظور توسعه خدمات درمانی و همچنین جذب گردشگر سلامت خارجی از آن جمله است .

تامین زیرساخت های پزشکی و درمانی ، ایجاد امکانات مورد نیاز و بهره مندی از پزشکان مطرح در شاخه های مختلف و ایجاد خطوط پروازی به کشورهای منطقه از گام های ارزشمندی است که برای تبدیل شدن جزیره کیش به قطب گردشگری سلامت برداشته شده است .

مجهز کردن بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کیش به 64 تخت ، ایجاد بخشهای تخصصی ، راه اندازی کلینیک کبدی و بهره مندی از دستگاه فیبرو اسکن برای تشخیص ضایعات کبدی و بهرمندی از دستگاه های پیشرفته برای لیزر درمانی ، آندوسکوپی ، کولونوسکوپی ، سنجش تراکم استخوان ، آرتروسکوپی (درمان بیماری های مفاصل) و برونکوسکوپی ( درمان اختلالات ریوی ) از جمله تامین زیر ساخت ها ی لازم برای توسعه گردشگری سلامت در کیش است .

راه اندازی خطوط پروازی کیش – مسقط به عنوان یکی از ضروری ترین زیر ساخت ها و به منظور تردد گردشگران خارجی از اقدامات مهمی بود که با همکاری شرکت هواپیمایی کیش و عمان درراستای توسعه گردشگری سلامت انجام شد که هفته گذشته و در گام نخست 96 گردشگر عمانی با پرواز خط کیش -عمان به منظور بهره مندی از خدمات درمانی بیمارستان کیش وارد جزیره کیش شدند .

رئیس بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کیش به اهمیت گردشگری سلامت به عنوان یک صنعت در آمد زا در جهان اشاره کرد و گفت : در سال 2010 سهم درآمد این حوزه در جهان 75 میلیارد دلار که حاصل 50 میلیلون نفر گردشگر سلامت بوده است .

محمد خلخالی افرود : در سال 2014 نیز سهم این حوزه بیش از یکصد میلیارد دلاربوده است که سهم کشور ما از این حوزه رقم نزدیک به 60 هزارنفر را به خود اختصاص داده است .

وی یکی از دلایلی که کشور ما سهم خوبی از این حوزه را به خود اختصاص نداده است را انجام نگرفتن فعالیت گروهی و منجسم عنوان کرد و افزود : در این زمینه فرصت سوزی کرده ایم .

این پزشک متخصص با اشاره به علاقمندی کشورهای آسیای میانه و حوزه خلیج فارس برای استفاده از خدمات پزشکی ایران گفت : وجود پزشکان متخصص و با تجربه در شاخه های مختلف ، هزینه پایین درمان و رعایت طرح انطباق و شئونات اسلامی از دلایلی است که کشورهای اسلامی علاقه مند به درمان در ایران هستند .

خلخالی اظهار داشت : در سال های اخیر کشورهایی همچون ترکیه ، تایلند ، کره ، هند ، یونان حجم زیادی از گردشگران سلامت را به خود جذب کرده اند و این درحالی است که ما به رغم داشتن ظرفیت های مثبت در این حوزه نتوانستیم بخوبی از آن بهره بگیریم .

وی به تلاش های صورت گرفته در دو سال اخیر در منطقه ازاد کیش برای ارتقا حوزه بهداشت و سلامت اشاره کرد و گفت : تامین تجهیزات پیشرفته بیمارستانی و کادر درمانی متخصص از جمله اقداماتی است که در این راستا انجام شده است .

رئیس بیمارستان تخصصی کیش درآمد حاصل از گردشگری سلامت را از در آمدهای پاک دنیا دانست و گفت : ایران با داشتن آب های گرم و معدنی ، آب و هوای خوب چهار فصل و هزینه پایین درمان می تواند از این ظرفیت ها برای جذب گردشگربهره مند شود .

وی اضافه کرد : جزیره کیش نیز با بهره مندی از آب و هوای پاک ، دریا و ماسه ، آفتاب وهمچنین بیمارستانی با تجهیزات لازم می تواند خدمات خوبی در حوزه جراحی های زیبایی ، کبد ، چشم و.. به گردشگران داخلی و خارجی ارائه دهد .

به گفته این پزشک متخصص ، از سال گذشته تا کنون بیش از 50 گردشگر خارجی از کشورهای عراق ، عربستان و عمان برای استفاده از خدمات پزشکی بیمارستان کیش و بدون نیاز داشتن به ویزا به جزیره کیش سفر کرده اند و ورود نخستین پرواز مستقیم مسقط به کیش در هفته گذشته با 96 گردشگر خارجی این رقم را افزایش داده است ، علاوه بر این بسیاری از ‘ویزا چنج ها ‘ نیز از خدمات درمانی بیمارستان بهره مند می شوند.

وی با تاکید براینکه حضور گردشگران سلامت به رونق بخش های دیگر گردشگری کمک زیادی می کند افزود : سهم گردشگری سلامت از حضور گردشگران 10 درصد است و 90 درصد یاقیمانده به سایر حوزه ها همچون بازار ، هتل ها ، مراکز پذیرایی و… اختصاص پیدا می کند .

جزیره کیش سالانه پذیرای بیش از یک میلیون و 600 هزار گردشگر داخلی و خارجی است .

پروازهای کیش – مسقط هر هفته شنبه ها به صورت رفت و برگشت برقرار است.

گزارش از : مریم زباندان

انتهای پیام /*
منبع: ایرنا
(لینک)
کد خبر: 394934

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید