خبر فوری

دفاع مقدس از بهترین عرصه‌های تولید فیلم‌ با موضوع منجی است

کارگردان سینما گفت: طی هشت سال دفاع مقدس، بارها نشانه‌های از منجی را درک کردیم، بنابر این این عرصه موقعیتی مناسب برای کارهای موعود‌گرایانه است.

انسیه شاه‌حسینی، کارگردان سینما در گفت‌و‌گو با ایکنا درباره دلیل کم پرداختن سینما و تلویزیون به بحث موعود و منجی اظهار کرد: همانگونه که در حوزه دفاع مقدس بسیار کم‌کار بوده‌ایم در دیگر موضوعات ارزشی نیز این کم‌کاری را داشته‌ایم. برای مثال موضوعاتی که در آن بحث منجی و موعود مدنظر است یکی از حوزه‌های مغفول، کارهای نمایشی است در‌ صورتی‌ که ما در این زمینه ظرفیت‌های دقیق و بسیاری داریم.

وی افزود: موضوعات مبتنی بر موعود تنها در کارهای تاریخی نمود پیدا نمی‌کند، بلکه در آثار معاصر نیز می‌توانیم به مضمون‌‌های مورد نظرمان بپردازیم. گواه بارز این ادعا، سینمای دفاع مقدس است، چون رزمندگان هشت سال دفاع مقدس با تکیه به ایمانشان و همچنین باور قلبی به امام زمان (عج) دست به ایثار و رشادت زدند پس چه جایی بهتر از اینکه در این ژانر به موضوعاتی مربوط به موعود توجه کنیم، اما افسوس چنین داشته‌هایی را فراموش کرده‌ایم.

این کارگردان در پاسخ به این سؤال که چرا سینمای جهان تا به این اندازه نسبت به موضوعات موعود‌گرایانه و منجی متمرکز شده و در عوض ما نسبت به این حوزه منفعل هستیم؟ چنین پاسخ داد: جواب روشن است. ما مهندسی فرهنگی در بحث‌‌های کلان نداریم. این نوع نقصان نیز دو دلیل دارد. ابتدا وجود مدیران ناآگاه و سپس مدیرانی که مأموریت دارند تا جلوی چنین کارهایی را بگیرند! در چنین شرایطی طبیعی است نه‌تنها در حوزه موضوعاتی چون موعود منفعل باشیم، بلکه در عرصه‌های کوچکی چون بحث صرفه‌جویی آب نیز موفق عمل نباشیم.

دغدغه جشنواره‌های بی‌خاصیت، آسیب سینمای کشورمان

کارگردان فیلم «شب بخیر فرمانده» ادامه داد: به‌جای پرداختن به موضوعات استراتژیک، دغدغه سینمای ما جشنواره‌هایی شده که کارایی ندارد، حتی وضعیت به اندازه‌ای بغرنج شده که پرداختن به ارزش‌ها و شهدا جزء خط قرمزها محسوب می‌شود. برای همین امیدوارم آنهایی که ماموریت دارند جلوی ترویج ارزش‌ها را در سینما بگیرند برکنار شوند و آنهایی که در ناآگاهی به سر می‌برند نیز جای خود را به افراد آگاه بدهند.

شاه‌حسینی متذکر شد: وقتی از عدم تولید فیلم‌های دفاع مقدس حرف می‌زنم شاید عده‌ای این سوال در ذهنشان پیش بیاید که سالیانه تولیداتی در این عرصه داریم پس چگونه من گله‌مند از کم‌کاری هستم؟ جواب این است. کارهایی که در این حوزه تولید می‌شوند روح دفاع مقدس را در خود ندارند، در صورتی که آثار دفاع مقدسی باید نظیر مجموعه «روایت فتح» باشند نه اینکه آن چیزی که امروز در اکثر تولیدات به اصطلاح دفاع مقدسی شاهدش هستیم!

وی در پایان تصریح کرد: در حوزه کودک شاید کارهایی به صورت انیمیشن درباره امام زمان(عج) تولید شده باشد، اما این آثار به نظرم تأثیر‌گذار نیست چون سازندگان آن پیرامون این موضوعات مطالعات و دقت لازم را ندارند. این ضعف نیز همانگونه که گفتم از عدم مهندسی فرهنگی کلان نشئت می‌گیرد، زیرا با در اختیار قرار ندادن بودجه به نویسندگان و فیلمسازان سبب شده‌ایم، کارهایی سطحی و خنثی تولید شوند. تمام کم‌کاری‌های ذکر شده در حالی است که هالیوود با دقت تمام در این زمینه اثر تولید می‌کند و حتی ذهن کودکان ما را به واسطه آثار خودشان منحرف می‌کنند، پس تا زمانی که ما دیده‌بان فرهنگی نداشته باشیم، وضعیت بدین منوال خواهد گذشت.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *